آیا ارتودنسی فک پایین به تنهایی امکان پذیر است؟

آیا ارتودنسی فک پایین به تنهایی امکان پذیر است؟

samira ghabeli ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
ارتودنسی فک پایین
()

بسیاری از افراد هستند که از ما سوال می پرسند که آیا امکان انجام ارتودنسی به صورت تک فک وجود دارد؟ بله امکان این کار وجود دارد اما به شرطها و شروطه ها! برای مثال در صورتی که میزان ناهنجاری فک بالا زیاد نباشد و مشکلی در صورت درمان ارتودنسی تک فک وجود نداشته باشد این افراد می توانند ارتودنسی فک پایین انجام دهند. البته تشخیص این موضوع کاملا وابسته به نظر متخصص ارتودنسی است. ما در این نوشتار قصد داریم به هر آنچه که باید درباره ارتودنسی دندان های پایین بدانید بپردازیم؛ با ما همراه باشید. 

ارتودنسی فک پایین

در بین سه تا پنج درصد افراد فک پایین آنها تا حدودی از فک بالا جلوتر است. علائم این مشکل شامل دندان های جلویی پایینی است که جلوتر از دندان های جلویی بالا بیرون زده و باعث کراس بایت می شود؛ یعنی دندان ها بالا در داخل دندان های پایین به سمت زبان قرار می گیرند. کراس بایت در هر دو دندان جلو و عقب می تواند باعث مشکلات گاز گرفتن زبان، اختلالات جویدن و … شود که معمولاً در مراحل اولیه قابل اصلاح است. 

بیرون زدگی فک پایین می تواند در خانواده هایی ایجاد شود، که فک پایین بزرگ و فک بالا کوچک ارثی دارند. بیرون زدگی فک پایین درمان نشده علاوه بر ایجاد مشکلات زیبایی که می تواند منجر به اعتماد به نفس پایین در افراد شود، بلکه می تواند باعث سایش بیش از حد مینای دندان های عقبی نیز شود.

در برخی موارد بهتر است بیماران پس از ۱۸ سالگی، زمانی که رشد فک ها متوقف شده است، تحت درمان ارتودنسی فک پایین جلو آمده قرار گیرند. با این حال، مداخله زودهنگام نیز می تواند مفید باشد و می تواند به افزایش اعتماد به نفس بیماران کمک کند. در هر سنی که هستید، اگر نگران بیرون زدگی فک پایین هستید، باید برای مشاوره به یک متخصص ارتودنسی متبحر مراجعه کنید. 

بریس ها روشی رایج برای اصلاح بیرون زدگی فک پایین هستند. هنگامی که برای مشاوره اولیه به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنید، ارتودنتیست با معاینه کامل دهان شما بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد می دهد. همچنین بهترین سن برای شروع درمان ارتودنسی فک پایین برای بیماران جوان تر و در سنین پایین است.

علت ناهنجاری های فک پایین چیست؟

ژنتیک عامل اصلی در فک پایین مغلوب است. خبر خوب این است که اگر بیمار هر چه سریعتر و در سنین پایین به مراکز ارتودنسی مراجعه کند، ارتودنتیست ها می توانند به اصلاح رشد فک ها کمک کنند تا بتوان از روش های جراحی پیچیده و تهاجمی در آینده اجتناب کرد.

عوارض عدم درمان ارتودنسی فک پایین چیست؟

  • مشکل در جویدن
  • بایت و تراز ضعیف دندان
  • درد مزمن فک یا مفصل (TMJ) و سایر مشکلات مفاصل
  • مشکل در تنفس به خصوص در هنگام خواب یا هنگام دراز کشیدن به پشت
  • آپنه خواب، خروپف و دیگر مشکلات تنفسی شبانه
  • پایین آمدن اعتماد به نفس

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

چه زمانی ارتودنسی فک پایین یا بالا به تنهایی قابل انجام نیست؟

در صورتی که نحوه قرارگیری دندان های شما روی هم به درستی نباشد، انجام ارتودنسی فک پایین یا بالا می تواند مشکل شما را شدیدتر کند. 

عوارض ارتودنسی یک فک این است که با حرکت و جابجایی دندان های یک فک مشکلات انطباقی دو فک شدیدتر می شود و امکان دارد که دندان های شما دیگر عملکرد صحیحی در جویدن، صحبت کردن و … نداشته باشد. 

بنابراین برای تشخیص اینکه آیا شما کاندیدای مناسبی برای ارتودنسی یک فک هستید حتما حتما به یک متخصص ارتودنسی مجرب و توانمند مراجعه کنید تا از عوارض ارتودنسی یک فک در امان باشید. 

عوارض ارتودنسی یک فک

همان طور که بارها در طول این نوشتار گفتیم تشخیص این موضوع که آیا شما کاندیدای مناسبی برای ارتودنسی فک پایین یا بالا هستید تنها بر عهده متخصص ارتودنسی است و به عوامل متعددی بستگی دارد. 

مشکلاتی در صورت انجام ارتودنسی فک پایین وجود دارد که عبارتند از:

  • اصولا دندان های بالا روی دندان های فک پایین می نشیند و مانند هاونگ مواد غذایی را روی دندان های پایین آسیاب می کنند. با این تفاسیر فک ضربه زننده دندان های بالا است و بایستی براکت های فک پایین به نحوی قرار گیرند که در معرض ضربه های فک بالا قرار نگیرند که این کار از دست هر پزشکی بر نمی آید!
  • مشکل دیگری که در ارتودنسی فک پایین وجود دارد این است که باز شدن قوس دندانی فک پایین به منظور ایجاد فضا برای دندان های فک پایین تنها زمانی امکان پذیر است که قوس دندانی فک بالا این امکان را بدهد. در واقع قوس دندانی فک بالا قوس دندانی فک پایین را در برمی گیرد و در صورتی که دندان های فک پایین بالا کیپ یکدیگر باشند، جایی برای ایجاد فضا در قوس دندانی فک پایین وجود ندارد و برای حل مشکل باید ارتودنسی فک بالا و پایین به صورت همزمان انجام شود. 
  • مشکل دیگری که وجود دارد این است که در انتهای درمان ارتودنسی ثابت، ممکن است نیاز باشد برای ایجاد حداکثر زیبایی و همنشستگی بهتر دندان ها روی یکدیگر نیاز به استفاده از کش ارتودنسی باشد. وقتی که ارتودنسی تنها برای فک پایین انجام شده باشد، فک بالا در اختیار ارتودنتیست نخواهد بود تا بتواند از کش های ارتودنسی استفاده کند. 

قیمت ارتودنسی فک پایین چقدر است؟

در صورتی که تشخیص متخصص ارتودنسی این باشد که ارتودنسی دندان های پایین به تنهایی قابل انجام است و انجام این کار مشکلی در هر دو فک ایجاد نمی کند؛ سوالی که برای بیماران مطرح می شود این است که قیمت ارتودنسی فک پایین چقدر است؟

در این شرایط برخلاف آنچه به نظر می رسد؛ پیچیدگی ارتودنسی فک پایین بیشتر از هر دو فک است! اما چرا؟ در واقع در این شرایط متخصص ارتودنسی با چالش های بیشتری مواجه خواهد شد و آن هم دشواری تنظیم کردن یک فک درمان شده با فک درمان نشده است. بنابراین اگر متخصص ارتودنسی شما گفت که هزینه ارتودنسی تک فک تفاوت چندانی با هزینه ارتودنسی دو فک ندارد؛ تعجب نکنید!

البته در مواقعی نیز ارتودنسی فک پایین پیچیدگی خاصی ندارد و در این صورت ممکن است ارتودنسی فک پایین قیمت بسیار کمتری به نسبت ارتودنسی دو فک داشته باشد. 

ما در کلینیک ارتودنسی دکتر خضری از جدیدترین فناوری‌ های مدرن ارتودنسی، از جمله بریس‌ های ثابت برای ارتودنسی فک پایین یا بالا به تنهایی ارائه می ‌کنیم که می ‌توانند از فلز یا سرامیک همرنگ دندان ساخته شوند. براکت ها با سیم های بسیار نازک در بین دندان های شما نصب می شوند تا به آرامی موقعیت دندان های شما را تنظیم کرده و لبخند شما را بهبود بخشند. البته در صورتی که میزان ناهنجاری ها شدید نباشد می توان از سایر روش های ارتودنسی مانند اینویزیلاین ها که نوعی ارتودنسی نامرئی هستند برای درمان انتخاب کرد که این موضوع کاملا وابسته به نوع ناهنجاری دندانی شما دارد. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.