کش ارتودنسی یا اورینگ ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

کش ارتودنسی یا اورینگ ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

samira ghabeli ۸ دی ۱۴۰۲
کش ارتودنسی
()

از کش ارتودنسی (اورینگ ارتودنسی) به منظور تسریع روند بهبودی و درمان در طول ارتودنسی استفاده می شود. در واقع این کش با اعمال فشار بر روی دندان ها باعث جابجایی سریعتر دندان ها و قرارگیری آنها در موقعیت مناسب می شود. در ادامه با این سری از مقالات دکتر کامیار خضری متخصص ارتودنسی در کرج همراه باشید تا بیشتر درباره اینکه کش ارتودنسی چیست و چه مزایایی دارد صحبت کنیم.

کش ارتودنسی چیست؟

ارتودنتیست به منظور تسریع روند درمان ممکن است از ابزارهای مختلفی حین درمان استفاده کند که کش ارتودنسی یا اورینگ ارتودنسی یکی از اجزای ارتودنسی ثابت است.

به کش ارتودنسی باند یا الاستیک هم گفته می شود که در کنار بریس ها و سیم های دستگاه ارتودنسی ثابت نقش مهمی در صاف و مرتب کردن دندان ها دارد. این الاستیک ها در بین براکت های نصب شده بر روی دندان های فک بالا و پایین فشار وارد می کند و منجر به تغییر جهت و اصلاح موقعیت آنها می شود.

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

استفاده ازاورینگ ارتودنسی چه مزایایی دارد؟

  • اصلاح موقعیت دندان ها و قرارگیری در جایگاه اصلی و صحیح؛
  • اصلاح مشکلات بایت؛
  • تسریع روند درمان و بهبودی؛

انواع اورینگ ارتودنسی

متخصصین ارتودنسی با توجه به مشکلات دندانی مختلف انواع مختلفی از اورینگ ارتودنسی را به بیماران خود توصیه می کنند. در واقع متخصص ارتودنسی در صورت انتخاب صحیح ضخامت اورینگ با توجه به ناهنجاری دندانی، کمک شایانی به تسریع روند درمان می کند.

یکی از روش های دسته بندی انواع اورینگ ارتودنسی از نظر نحوه اتصال است که مدل های مختلفی دارند که عبارتند از:کش ارتودنسی مثلثی، کش ارتودنسی جعبه ای، اورینگ ارتودنسی کلاس ۱، کلاس ۲ و کلاس ۳ که در ادامه بیشتر درباره آنها صبحت خواهیم کرد.

اورینگ ارتودنسی در کلاس ۱

در این کلاس، کش ارتودنسی از دندان آسیاب فک بالا به سمت دندان نیش فک پایین نصب می شود. در واقع ارتودنتیست به کمک این روش به منظور کم کردن فاصله بین دندان ها استفاده می کند.

اورینگ های ارتودنسی در کلاس ۲

در این روش نیز کش ارتودنسی از دندان نیش بالا به دندان های جلو متصل می شود. در صورت استفاده از این نوع کلاس، حرکت فک ها به سمت جلو و عقب راحت تر انجام می شود.

کش ارتودنسی مثلثی در کلاس ۲

در این نوع کلاس سه عدد از دندان های فرد درگیر می شوند؛ به این ترتیب که کش ارتودنسی از دندان نیش بالا به سمت دندان آسیاب کوچک فک پایین آمده و سپس به سمت دندان آسیاب بزرگ رفته و متصل می شود. این کلاس به حرکت فک به سمت جلو و عقب کمک می کند.

کش های ارتودنسی در کلاس ۳

در این روش کش ها از دندان نیش پایین به سمت دندان آسیاب بالا متصل می شوند. این روش نیز در تغییر حرکت دندان ها به سمت جلو و عقب کمک می کند.

اورینگ ارتودنسی مثلثی در کلاس ۳

از این روش در مواقعی که فک بالا عقب تر از فک باشد استفاده می شود. کش ارتودنسی در این روش از دندان نیش پایین به سمت دندان آسیاب کوچک بالا کشیده شده و سپس به دندان آسیاب بزرگ بسته می شود.

کش ارتودنسی در روش چهار گوش

در این روش دو دندان از فک بالا و دو دندان از فک پایین با هم بسته می شود که این کار باعث مرتب شدن دندان ها می شود.

اورینگ های میدلاین

در این روش اورینگ ارتودنسی نیز از سمت دندان بالا به سمت دندان هایی پایین می رود اما در جهت عکس ردیف های دندانی اتصال انجام می شود.

کش های ارتودنسی وی شکل دندانی

در این روش متخصص ارتودنسی سه دندانی که کجی بیش از حدی دارند با کش ارتودنسی به یکدیگر به شکل حرف v متصل می کند که این کار باعث مرتب شدن دندان ها می شود.

اورینگ های ارتودنسی کراس بایت

در صورتی که بیمار مشکلات کراس بایت داشته باشد، ارتودنتیست از کش های مخصوص به منظور درمان این مشکل استفاده می کند. در این روش کش ها از داخل ردیف بالا به سمت دندان ها در فک پایین رفته و به یکدیگر بسته می شوند.

کش های ارتودنسی مثلثی قدامی

در صورتی که بیمار دچار مشکلات اپن بایت باشد ارتودنسیت از کش های مثلثی قدامی جهت رفع مشکل استفاده می کند. کش ها در این روش از فک بالا به سمت فک پایین رفته و به دندان آسیاب کوچک متصل می شود.

البته هر کدام از انواع الاستیک ها رنگ های مختلفی دارند که عبارتند از:

  • کش ارتودنسی مشکی
  • اورینگ ارتودنسی رنگی
  • کش ارتودنسی بی رنگ
  • اورینگ ارتودنسی خاکستری
  • کش ارتودنسی زرد
  • اورینگ ارتودنسی سفید
  • کش ارتودنسی طلایی
  • اورینگ ارتودنسی طوسی
  • و …

مدت زمان استفاده از کش ارتودنسی چقدر است؟

متخصص ارتودنسی با توجه به شرایط دندان ها و فک فرد و همچنین روش ارتودنسی نوعی خاصی از الاستیک را به منظور اصلاح موقعیت دندان ها انتخاب می کند که بیمار می بایست از همان نوع الاستیک با تعداد تجویز شده استفاده کند.

انواع اورینگ ارتودنسی بسیار متنوع هستند و در صورت عدم تجویز پزشک استفاده کردن یا نکردن از آنها منجر به ایجاد اختلال در روند درمان می شود.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید مدت زمان استفاده از کش ارتودنسی است؛ در این مورد هم نباید خودسرانه عمل کنید و تنها طبق توصیه های پزشک عمل کنید.

به طور کلی متخصصین توصیه می کنند که از این الاستیک ها از زمانی که تجویز می شود تا زمانی که پزشک اجازه نداده به صورت مداوم استفاده شود؛ هر چقدر بیشتر از این بندها استفاده کنید طول درمان شما هم کمتر خواهد شد.

متخصصین ارتودنسی توصیه می کنند حتی در زمان غذا خوردن و خوابیدن هم از این الاستیک ها استفاده کنید. اگر نمی توانید با وجود کش ها غذا بخورید می توانید آنها را بردارید اما مجددا باید پس از غذا خوردن آن را سر جایش قرار دهید.

شایان ذکر است که این کش ها پس از مدتی خاصیت کشسانی خود را از دست می دهند و متخصصین توصیه می کنند که در طول روز حداقل ۳ بار آنها را تعویض کنید.

مشکلات استفاده از کش ارتودنسی چیست؟

ممکن است فرد در زمان استفاده از بریس دندان به همراه کش دندان در هنگام خوردن مواد غذایی جامد دچار محدودیت هایی شود که برای رفع مشکل نیاز است که فرد کش را از دهان خود خارج کند و مجددا پس از غذا خوردن آن را به بریس دندانی خود متصل کند.

ایجاد زخم در دهان در طول درمان ارتودنسی و استفاده از الاستیک امری طبیعی است که می تواند از مشکلات این روش درمانی باشد.

نکات استفاده از اورینگ های ارتودنسی

  • درد کش ارتودنسی که در دندان ها و فکین احساس می شود کاملا طبیعی است و پس از چند روز به طور کامل از بین می رود.
  • باز و بسته کردن کش منجر به ایجاد درد می شود.
  • استفاده دائم از الاستیک باعث تسریع درمان ارتودنسی می شود.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان در حین ارتودنسی امری ضروری است.
  • خاصیت ارتجاعی الاستیک ها پس از مدتی از بین می روند و توصیه می شود که روزانه حداقل ۳ الی ۴ بار اورینگ ارتودنسی را تعویض کنید.
  • در صورت شل شدن یا پاره شدن کش باید آن را تعویض کنید.
  • همیشه یک بسته کش ارتودنسی اضافی به همراه داشته باشید.

سوالات متداول

مدت زمان استفاده از کش ارتودنسی چقدر است؟

مدت زمان استفاده از کش ارتودنسی را متخصص ارتودنسی با توجه به نوع و شدت ناهنجاری بین ۱ الی ۱۲ ماه تجویز می کند.

آیا درد کش ارتودنسی زیاد است؟

خیر این درد بسیار جزئی است و پس از چند روز به طور کامل رفع می شود.

آیا همه افرادی که ارتودنسی انجام داده اند باید از اورینگ ارتودنسی استفاده کنند؟

خیر، متخصص ارتودنسی با توجه به موقعیت فک و تراز دندان ها تشخیص می دهد که آیا از اورینگ های ارتودنسی استفاده کنید یا خیر.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.