هر آنچه که باید قبل از انجام ارتودنسی نامرئی بدانید!

هر آنچه که باید قبل از انجام ارتودنسی نامرئی بدانید!

samira ghabeli ۷ اسفند ۱۴۰۲
همه چیز درباره ارتودنسی نامرئی
()

ارتودنسی نامرئی یکی از جدیدترین روش های درمان ارتودنسی در دنیا می باشد. اینکه دندان های مرتب و منظم تا چه حد در افزایش اعتماد به نفس فرد تاثیرگذار است بر هیچ کس پوشیده نیست. طبق آماری که از افرادی که به تازگی دوره درمان ارتودنسی انجام داده اند گرفته شده است؛ حدود ۸۰ درصد از این افراد پس از انجام این درمان احساس بهتری نسبت به لبخند و چهره خود داشته اند و همین موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس و بهبود کیفیت زندگی اجتماعی آنها شده است.

درمان ارتودنسی روش های بسیار متعددی دارد که ما در این سری از مقالات وب سایت دکتر کامیار خضری قصد داریم درباره اینکه ارتودنسی نامرئی چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد و هزینه آن چقدر است صحبت کنیم؛ بنابراین اگر به فکر مرتب کردن دندان ها با این روش هستید با ما تا انتهای این نوشتار همراه باشید.

چرا ارتودنسی نامرئی؟

تا چند سال پیش وقتی اسم ارتودنسی دندان می آمد؛ تنها تصور ما سیم کشی دندان ها بود. اما امروزه امکان مرتب کردن دندان ها با ابزارهای و دستگاهایی که از دید سایر افراد پنهان باشد نیز وجود دارد که به آن ارتودنسی نامریی گفته می شود.

 انواع ارتودنسی نامرئی شامل ارتونسی لینگوال، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف که در این نوشتار به تفصیل درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

امروزه آمار تعداد افراد بزرگسالی که برای اصلاح نامرتبی دندان ها به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنند افزایش پیدا کرده است؛ دلیل آن هم به روی کار آمدن درمان ارتودنسی به روش نامریی یا شفاف است.

برخی افراد به دلایل شخصی، شغلی یا خجالتی بودن تمایلی به استفاده از براکت ها و سیم کشی های رایج ارتودنسی، که در ارتودنسی ثابت فلزی روی دندان ها نصب می شود ندارند؛ به همین دلیل درمان به روش ارتودنسی نامریی یا ارتودنسی شفاف را انتخاب می کنند.

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

ارتودنسی نامرئی چیست؟

همان طور که گفته شد ارتودنسی نامرئی (Invisible orthodontics) یکی از جدیدترین روش های درمان ارتودنسی برای اصلاح نامرتبی دندان هاست.

انواع ارتودنسی متحرک

در این روش ارتودنسی از دستگاه های مختلفی مانند پلاک های شفاف، بریس های درونی و براکت های سرامیکی استفاده می شود که هر کدام از این روش ها ویژگی های خاص خود را دارند.

در واقع منظور از نامرئی بودن این نوع از دستگاه های ارتودنسی این است که سایر افراد به راحتی متوجه وجود دستگاه ارتودنسی بر روی دندان های شما نمی شوند.

انواع ارتودنسی نامرئی

انواع ارتودنسی نامرئی شامل ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی نامرئی سرامیکی است که در دسته ارتودنسی ثابت قرار دارند و نوع دیگر از ارتودنسی نامریی که بسیار نیز پرطرفدار است ارتودنسی شفاف (اینویزیلاین) است که در دسته ارتودنسی متحرک قرار می گیرد.

ارتودنسی لینگوال

به ارتودنسی لینگوال (lingual) ارتودنسی مخفی، ارتودنسی پشت دندانی یا ارتودنسی زبانی هم گفته می شود. دستگاه های ارتودنسی در این روش در پشت دندان های فک بالا و پایین متصل می شوند و به هیچ عنوان اطرافیان فرد از روبرو متوجه درمان ارتودنسی وی نمی شوند.

عکس ارتودنسی لینگوال
عکس ارتودنسی نامرئی لینگوال

به دلیل برخورد و مزاحمتی که بریس های ارتودنسی در این روش با زبان فرد دارند و ممکن است باعث ایجاد زخم در زبان و لثه شود اکثر متخصصین این روش را پیشنهاد نمی کنند؛ اما باز هم انتخاب بهترین روش ارتودنسی نامرئی به شرایط بیمار بستگی دارد.

شایان ذکر است که قیمت ارتودنسی نامرئی لینگوال از دو نوع دیگر بیشتر و گران تر است.

ارتودنسی سرامیکی

این روش همان سیم کشی رایج دندان هاست با این تفاوت که به جای براکت های فلزی از براکت های سرامیکی و همرنگ دندان ها استفاده می شود.

عکس ارتودنسی سرامیکی
عکس ارتودنسی نامرئی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی طرفداران بسیار زیادی دارد زیرا علاوه بر زیبایی و استحکام بالایی که دارد اختلالی در گفتار و تکلم فرد در طول درمان ایجاد نمی کند.

ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف

بسیاری از افراد ارتودنسی نامریی را با همین روش یعنی استفاده از الاینرهای شفاف یا اینویزیلاین (Invisalign) می شناسند که به آن ارتودنسی بدون سیم هم گفته می شود.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که اینویزیلاین چیست؟ اینویزیلاین، پلاک های شفاف و متحرکی هستند که بر روی دندان های بیمار چسبانده می شوند و بیمار هر زمان که بخواهد می تواند الاینرها را از دهان خود خارج کند و مجدد در دهان خود بگذارد.

همان طور که در عکس ارتودنسی با الاینرهای شفاف می بینید؛ این الاینرها از جنس پلاستیک های بی رنگ و شفافی هستند که پس از قالب گیری از دندان ها و طراحی با نرم افزارهای ارتودنسی برای هر بیمار به طور اختصاصی ساخته می شوند.  

عکس ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف

البته استفاده از این روش ارتودنسی تنها برای افرادی مناسب است که دچار ناهنجاری های متوسط تا ضعیف دندانی هستند. طول درمان ارتودنسی اینویزیلاین به طور متوسط بین ۱۳ الی ۱۴ ماه است؛ البته این مدت زمان با توجه به شرایط دندان و فک بیمار می تواند کمتر یا بیشتر نیز باشد.

در این نوشتار سعی داریم به طور ویژه به معرفی ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف بپردازیم.

آیا درمان به روش ارتودنسی بدون سیم واقعیت دارد؟

تا چندین سال گذشته تنها راه درمان نامرتبی و ناهنجاری های دندانی سیم کشی دندان ها بود. در ارتودنسی ثابت فلزی نیروهایی که سیم های فلزی به دندان ها اعمال می کردند باعث مرتب شدن دندان ها می شد؛ اما در روش ارتودنسی نامریی که خبری از سیم کشی دندان ها نیست چه چیزی باعث مرتب شدن دندان ها می شود؟

در روش ارتودنسی بدون سیم یا نامرئی، فشاری که از سمت پلاک ها یا الاینرها به دندان ها وارد می شود باعث رفع ناهنجاری های دندانی می شود. الاینرهای ارتودنسی نامرئی با توجه به میزان و شدت ناهنجاری دندانی و با توجه به شکل دندان ها و فک هر فرد ساخته می شود.

شیوه مراقبت از الاینرهای ارتودنسی

خبر خوب این است که نگهداری از الاینرهای ارتودنسی کار چندان سختی نیست. فقط باید همیشه آن را تمیز نگه دارید و به نکات زیر در مراقبت از آن توجه داشته باشید:

  • در هنگام غذا خوردن یا آشامیدن هر چیزی به غیر از آب، الاینر را از دهانتان خارج کنید.
  • هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن الاینر را از دهانتان در بیاورید. پس از تمام شدن مسواک الاینر را جداگانه مسواک بزنید و سپس در دهان خود بگذارید.
  • برای تمیز کردن الاینرها بهتر است از مایع دستشویی یا شوینده دندان مصنوعی استفاده کنید.
  • به دلیل اینکه جنس الاینرها پلاستیکی است به هیچ عنوان آن را در معرض حرارت قرار دهید یا با آب داغ آن را نشویید.
  • هر بار که الاینر را از دهانتان خارج می کنید، آن را در جعبه مخصوص خود قرار دهید تا از گم شدن یا شکستن آن جلوگیری کنید.
  • روزانه حداقل باید الاینر ۲۲ ساعت در دهانتان باشد تا به نتیجه دلخواه از درمان ارتودنسی برسید.

مراحل انجام ارتودنسی نامرئی

مراحل انجام ارتودنسی نامرئی در روش های مختلف ارتودنسی سرامیکی، لینگوال و الاینرهای شفاف متفاوت است. که در ادامه به توضیح تک تک آنها خواهیم پرداخت.

مراحل انجام ارتودنسی نامرئی سرامیکی و لینگوال

مراحل انجام ارتودنسی لینگوال و سرامیکی پس از معاینه، مشاوره ارتودنسی و تشخیص ارتودنتیست به شرح زیر است:

  1. عکسبرداری از دندان ها و فک بیمار و بررسی تصاویر توسط متخصص ارتودنسی؛
  2. قالب گیری از دندان های بیمار و ارسال آن به لابراتوار برای ساخت براکت های اختصاصی فرد؛
  3. نصب براکت های ارتودنسی روی دندان های بیمار توسط متخصص ارتودنسی (در روش ارتودنسی لینگوال براکت ها به پشت دندان ها نصب می شوند اما در روش ارتودنسی سرامیکی براکت ها روی دندان ها قرار می گیرند).
  4. ارائه برنامه مراقبتی و برنامه معاینات بعدی به بیمار؛

مراحل انجام ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف

مراحل ارتودنسی با الاینرهای شفاف به شرح زیر است:

  1. عکسبرداری از دندان ها و فک بیمار و بررسی عکس ها توسط ارتودنتیست؛
  2. گرفتن قالب از دندان های بیمار توسط یک پرینتر سه بعدی؛
  3. به وسیله یک نرم افزار اختصاصی ارتودنسی بر روی صفحه نمایش حرکت هایی که برای مرتب شدن دندان ها لازم است نمایش داده می شود.
  4. سپس وضعیت نهایی با وضعیت اولیه دندان های فرد مقایسه می شود و مقدار جابجایی مورد نیاز برای مرتب شدن دندان ها اندازه گیری می شود.
  5. درست کردن تعدادی الاینر که بتوانند دندان ها را به میزان اندازه گیری شده حرکت دهند.
  6. چنانچه قرار باشد طی ۱۲ مرحله دندان های بیمار مرتب شود به وی ۱۲ عدد الاینر شفاف تحویل داده می شود.
  7. بیمار می بایست هر یک از الاینرها را به مدت ۱ الی ۲ هفته استفاده کند.
  8. در جلسات معاینه حرکت دندان ها با دقت توسط متخصص ارتودنسی بررسی می شود.

مزایا و معایب ارتودنسی نامرئی چیست؟

قبل از اینکه یک روش درمانی یا زیبایی را انتخاب کنید بهتر است با مزایا و معایب آن روش آشنا شوید. از جمله مزایا و معایب ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف عبارتند از:

معایب

  • اینویزیلاین ها تنها برای درمان ناهنجاری متوسط تا ضعیف دندانی مناسب است.
  • نتیجه درمان به میزان توجه و مشارکت بیمار وابسته است.
  • امکان گم شدن یا خراب شدن الاینرهای شفاف در صورت عدم مراقبت از آنها وجود دارد.
  • امکان تغییر رنگ و تغییر شکل پلاک های شفاف در صورت عدم مراقبت بیمار وجود دارد.

مزایا

  • دیده نشدن دستگاه های ارتودنسی در دهان بیمار (نامرئی بودن)؛
  • متحرک بودن اینویزیلاین ها؛
  • تمیز کردن دستگاه های ارتودنسی در این روش بسیار آسان است.
  • احتمال خراب شدن و پوسیدگی دندان ها در این روش کمتر است.
  • کوتاه بودن مدت زمان ارتودنسی نامرئی به نسبت سایر روش ها؛

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

هزینه ارتودنسی نامرئی یکی از نگرانی های اصلی بیماران است که می بایست قبل از شروع درمان از آن مطلع شوند. قیمت ارتودنسی نامرئی ۱۴۰۲ به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

  • میزان شدت ناهنجاری دندان های بیمار؛
  • درمان فک پایین یا بالا یا هر دو، برای مثال قیمت ارتودنسی نامرئی فک بالا کمتر از قیمت ارتودنسی هر دو فک است.
  • انتخاب نوع روش درمانی؛
  • طول درمان؛
  • تخصص و مهارت متخصص ارتودنسی؛
  • و …

بیشتر بخوانید: ارتودنسی فک بالا

آیا ارتودنسی نامرئی برای کودکان مناسب است؟

خیر این روش ارتودنسی به خصوص از نوع پلاک های شفاف برای ارتودنسی دندان کودکان مناسب نیست. زیرا نیاز به همکاری از سوی بیماران دارد که کودکان معمولا قادر به انجام آن نیستند.

سوالات متداول

ارتودنسی نامرئی مناسب چه کسانی است؟

این روش ارتودنسی مناسب افرادی است که دچار ناهنجاری های جزئی تا متوسط دندانی و فکی هستند.

مدت زمان ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی نامریی به نسبت شدت ناهنجاری فک و دندانی متفاوت است. اما به طور کلی طول درمان ارتودنسی نامرئی از سایر روش های کوتاه تر است و در عرض ۱۳ الی ۱۴ ماه به نتیجه دلخواه می رسید.

آیا امکان بازگشت نتایج ارتودنسی نامرئی وجود دارد؟

خیر، در صورتی که متخصص ارتودنسی مهارت کافی در این زمینه داشته باشد و شما در انجام نکات مراقبتی دقت لازم را داشته باشید احتمال بازگشت ارتودنسی صفر درصد است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.