۱۲ روش قطعی برای درمان سه سوته دندان درد

samira ghabeli ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
روش های درمان سه سوته دندان درد

آیا روشی برای درمان سه سوته دندان درد وجود دارد؟ دندان درد می تواند بسیار آزاردهنده و کلافه کننده باشد و تحمل آن برای هر کسی در هر سنی بسیار سخت است. درد دندان در اکثر مواقع نشانه و علامتی از بروز یک مشکل در ناحیه دهان و دندان است؛ بنابراین باید در اسرع وقت به منظور بررسی علت و درمان دندان درد شدید به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

برای درمان ابتدا دندانپزشک به دقت دندان های شما را معاینه می کند و دلیل دندان درد را کشف می کند. یکی از شایع ترین دلایل دندان درد پوسیدگی دندان می تواند باشد. البته به غیر از پوسیدگی دندان، حساسیت دندان به سرما و گرما و … نیز می توانند منجر به درد دندانی شوند.

در صورتی که علت دندان درد به درستی تشخیص داده شود می توان هر گونه درد، تورم و سایر علائم را درمان کرد. روش های بسیاری برای درمان دندان درد خانگی فوری و داروهای بدون نسخه وجود دارد که شما را از شر دندان درد خلاص می کند که ما در این سری از مقالات دکتر کامیار خضری متخصص ارتودنسی به معرفی آنها و روش های درمان دندان درد شبانه خواهیم پرداخت.

درمان سه سوته دندان درد با سیر

سیر به دلیل خاصیت آنتی باکتریالی که دارد بیش از هزاران سال است؛ از آن برای درمان مشکلات مختلف اعم از درمان درد دندان استفاده می شود. برای درمان سه سوته دندان درد با سیر یک حبه سیر را له کنید و سپس روی دندانی که درد می کند قرار دهید. همچنین می توانید یک حبه سیر را در بین دندانی که درد می کند قرار دهید و به آرامی آن را بجوید.

خوردن سیر

درمان دندان درد فوری با زردچوبه

برای درمان دندان درد با زردچوبه می توانید آن را روی دندانی که درد می کند بمالید و پس از ۱۵ دقیقه دهانتان را با آب ولرم بشویید. همچنین می توانید ۱ قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک لیوان آب ولرم بریزید و آن را به مدت چند دقیقه در دهانتان غرغره کنید؛ این کار را می توانید ۲ الی ۳ بار در روز تکرار کنید.

زردچوبه

میخک قاتل دندان درد

میخک برای تسکین دندان درد معجزه می کند و از آن در ترکیبات اکثر ژل های تسکین دهنده دندان درد استفاده می شود. روغن موجود در میخک منجر به از بین بردن التهاب دندان می شود و همچنین می تواند اثر بی حس کنندگی نیز داشته باشد و از آن به عنوان قاتل دندان درد یاد می شود.

برای درمان دندان درد با میخک، مقداری کمی از روغن میخک را روی تکه ای پنبه یا گوش پاکن بزنید و روی دندانی که درد می کند بمالید.

دندان هایتان را مسواک بزنید

در برخی مواقع علت درد دندان می تواند گیر کردن مواد غذایی در فضای بین دندانی باشد و تنها با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از شر آن خلاص می شوید.

مسواک زدن برای تسکین دندان درد

درمان خانگی دندان درد با جوش شیرین

یک تکه پنبه را با آب مرطوب کنید و به جوش شیرین آغشته کنید و سپس آن را روی دندانی که درد می کند قرار دهید. همچنین می توانید یک قاشق چایخوری از جوش شیرین در یک فنجان آب ولرم ترکیب کنید و مخلوط را در دهانتان غرغره کنید.

قرص دندان درد

در ادامه چند نمونه از مسکن های بدون نسخه که به عنوان قاتل دندان درد و مسکن دندان درد شناخته می شوند را معرفی خواهیم کرد:

• ایبوپروفن: با اینکه این قرص یک مسکن بدون نسخه است و برای تسکین دردهای شدید مانند دندان درد شدید و التهابات استفاده می شود اما چنانچه مبتلا به آسم هستید نباید از این دارو استفاده کنید.
  • استامینوفن: پزشکان این قرص را برای درمان دندان درد، سردردهای جزئی، کمردرد، تب و دردهای عضلانی تجویز می کنند. استامینوفن معمولا برای بیمارانی تجویز می شود که نمی توانند از داروهایی مثل ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کنند. با اینکه این قرص برای دندان درد می تواند بسیار موثر باشد و امکان خرید بدون نسخه آن هم وجود دارد اما مصرف بیش از اندازه آن می تواند مشکلات کبدی را در پی داشته باشد.
  • ناپروکسن: یکی دیگر از مسکن های بدون نسخه ناپروکسن است که اصولا پزشکان از آن برای تسکین دردهای قاعدگی، آرتریت، بورسیت، تاندونیت و نقرس تجویز می کنند. اما در مواقعی برای درمان درد دندان هم می تواند موثر باشد. مصرف این دارو برای افرادی که سابقه واکنش های آلرژیک به آسپرین یا سایر NSAID ها را دارند به هیچ عنوان توصیه نمی شود. همچنین مصرف بیش از اندازه ناپروکسن منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی می شود.

از ژل بی حس کننده دندان استفاده کنید

اگر به مسکن برای دندان درد دسترسی ندارید می توانید از ژل بی حس کننده دندان استفاده کنید. ژل بی حس کننده دندان را می توانید از داروخانه ها خریداری کنید که یکی از رایج ترین آنها دنتول است.

درمان سریع دندان درد در شب

اگر دقت کرده باشید درد در بدن انسان شب هنگام و در زمان خواب تشدید پیدا می کند. یکی از دلایل درد در شب تغییرات هورمونی است که اتفاق می افتد. به دلیل اینکه در شب از نور روز استفاده نمی شود، سوخت و ساز بدن بسیار کمتر می شود؛ همین موضوع باعث می شود که ما در هنگام شب بیشتر احساس درد داشته باشیم. ممکن است هر کسی برای یک بار هم شده دندان درد شبانه را تجربه کرده باشد و به مراکز دندانپزشکی شبانه روزی دسترسی نداشته باشد در این صورت می توانید از روش های زیر برای درمان سریع دندان درد در شب استفاده کنید.

سرتان را بالاتر از بدنتان قرار دهید

در هنگام خواب فشار خون ورودی به سر بیشتر می شود و همین موضوع می تواند منجر به تشدید دندان درد شود. بنابراین در هنگام خواب سرتان را به کمک چند بالش کمی از بدنتان بالاتر قرار دهید؛ این روش می تواند بهترین روش برای درمان دندان درد شبانه باشد.

آب نمک غرغره کنید

یکی از روش های درمان فوری دندان درد غرغره کردن آب نمک است. این روش می تواند برای ساعاتی شما را از شر دندان درد خلاص کند اما پس از بیدار شدن از خواب و در اولین فرصت برای درمان دندان درد به یک دندانپزشک مراجعه کنید چرا که ممکن است هر لحظه مجددا دندان درد شما عود کند.

درمان سه سوته دندان درد با چای کیسه ای

چای به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد می تواند در درمان دندان درد شبانه بسیار موثر باشد. برای اینکه از خواص چای برای بهبود دندان دندان استفاده کنید می توانید یک چای کیسه ای که خنک شده است را برای چند دقیقه روی دندانی که درد می کند قرار دهید و چای کیسه ای را به آرامی با دندان هایتان فشار دهید و با آن لثه خود را ماساژ دهید.

چای کیسه ای

از کمپرس سرد استفاده کنید

اگر به دنبال درمان دندان درد خانگی هستید؛ استفاده از کمپرس سرد را پیشنهاد می کنیم. کمپرس آب سرد را به مدت چند دقیقه روی ناحیه ای از صورتتان که احساس دندان درد می کنید قرار دهید، فشار سردی که به ناحیه وارد می شود باعث بی حسی موقتی دندان و درمان سه سوته دندان درد می شود.

کمپرس یخ برای دندان درد

زیتون بهترین دوا برای دندان درد

از روغن زیتون به عنوان بهترین دوا برای دندان درد از قدیم الایام یاد می شود. در صورت احساس دندان درد برای درمان دندان درد شبانه می توانید نیمه ای از زیتون را روی دندانی که درد می کند قرار دهید و شاهد کاهش درد دندان در کمترین زمان ممکن باشید.

کلام آخر

با اینکه روش هایی که در بالا گفتیم تماما در تسکین درد دندان درد می توانند موثر باشند و به عنوان درمان سه سوته دندان درد معرفی شدند اما هیچ کدام یک روش قطعی برای درمان دندان درد نیستند و ممکن است چند ساعت یا چند روز بعد مجددا دندان درد به سراغ شما بیاید. بنابراین در واقع بهترین راه برای درمان دندان درد شدید و درمان دندان درد فوری مراجعه به یک دندانپزشک در اسرع وقت است.

روش های درمان دندان درد شبانه کدامند؟

سرتان را بالاتر از بدنتان قرار دهید، آب نمک غرغره کنید، از کمپرس سرد استفاده کنید و … البته استفاده از ژل های بی حس کننده مانند دنتول هم در درمان دندان درد شبانه می توانند موثر باشند.

کدام یک از روش ها برای درمان دندان درد فوری موثر هستند؟

غرغره کردن آب نمک به دلیل خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی کنندگی که دارد می تواند در درمان سه سوته دندان درد تاثیر بسزایی داشته باشد.

برای دندان درد چی بخوریم؟

برای درمان دندان درد می توانید از مسکن های بدون نسخه مثل استامینوفن، ناپروکسن و … استفاده کنید. همچنین جویدن سیر هم برای تسکین دندان درد می تواند موثر باشد.