هر آنچه که باید درباره ارتودنسی سرامیکی بدانید

هر آنچه که باید درباره ارتودنسی سرامیکی بدانید

samira ghabeli ۷ دی ۱۴۰۲
همه چیز درباره ارتودنسی سرامیکی
()

ارتودنسی سرامیکی شبیه ارتودنسی فلزی است اما با این تفاوت که در این روش از براکت ‌های شفاف یا همرنگ دندان به جای براکت‌ ها و سیم‌ های نقره ‌ای خاکستری یا فلزی استفاده می شود. بسیاری از مردم براکت های سرامیکی را انتخاب می‌ کنند زیرا نسبت به بریس ‌های فلزی روی دندان کمتر دیده می ‌شوند؛ این می تواند یک مزیت بزرگ باشد.

اگر شما هم به دنبال درمان نامرتبی دندان های خود با بریس های سرامیکی هستید اما دقیقا نمی دانید ارتودنسی سرامیکی چیست؟ و تفاوت ارتودنسی فلزی و سرامیکی در چیست در این سری از مقالات دکتر خضری با ما همراه باشید.

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

همان طور که گفتیم ارتودنسی سرامیکی از نظر عملکرد شباهت زیادی با ارتودنسی فلزی دارد و تنها تفاوت آن از نظر ظاهری می باشد. براکت های سرامیکی از جنس سرامیک های شفاف و همرنگ دندان هستند که در صورت استفاده از آنها جلوه کمتری به نسبت براکت های فلزی خواهند داشتند و کمتر کسی متوجه درمان ارتودنسی شما می شود.

ارتودنسی با براکت های سرامیکی

مزایا و معایب ارتودنسی سرامیکی

در اینجا یک تفکیک سریع از مزایا و معایب براکت های سرامیکی، به ویژه در مقایسه با بریس های فلزی سنتی ارائه شده است.

مزایا

  • بریس های سرامیکی از نوع ارتودنسی نامرئی هستند و کمتر از بریس های فلزی قابل مشاهده هستند؛ زیرا براکت های سرامیکی  شفاف یا همرنگ دندان ها می باشند.
  • آنها سریعتر از پلاک های شفاف (اینویزیلاین) دندان ها را حرکت می دهند. براکت های سرامیکی حدود ۱۸ تا ۳۶ ماه طول می کشد تا دندان های شما را صاف کنند، در حالی که نوع دیگری از ارتودنسی نامرئی مانند اینویزیلاین، ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد؛ حتی اگر دندان ‌های شما به اصلاح زیادی نیاز نداشته باشد. همچنین، روش ‌های ارتودنسی با پلاک های شفاف برای موارد شدید ناهماهنگی یا مال اکلوژن مناسب نیستند.
  • براکت های سرامیکی با آزمایشات تصویربرداری تداخلی ندارند در حالی که بریس های فلزی می توانند سیگنال ها را در آزمایش های تصویربرداری دچار اختلال کنند.

معایب

  • قیمت ارتودنسی سرامیکی  بیشتر از براکت های فلزی است.
  • ممکن است باعث حساسیت لثه شوند. براکت های سرامیکی بزرگتر از براکت های فلزی هستند؛ این مشکل می تواند تمیز کردن اطراف براکت ها را سخت تر کند و اگر مسواک شما به مینای دندان و خط لثه نرسد منجر به تورم لثه ها یا عقب نشینی لثه ها می شود.
  • ارتودنسی با براکت سرامیکی دوام و ماندگاری کمتری از براکت فلزی دارد؛ بریس های سرامیکی بیش از دو برابر احتمال شکستگی دارند.
  • دندان ها در صورت استفاده از براکت های سرامیکی کندتر از زمانی که از براکت های فلزی استفاده می شود حرکت می کنند. به دلیل اینکه براکت های سرامیکی شکننده ‌تر هستند، نیاز به تعمیر براکت ‌های شکسته یا انجام تنظیمات تدریجی در هر قرار می‌تواند روند صاف کردن دندان ها را به تاخیر بیندازد.
  • امکان تغییر رنگ یا لکه دار شدن براکت های سرامیکی  در صورت عدم مراقبت صحیح از آنها وجود دارد.

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

چه کسی کاندیدای خوبی برای ارتودنسی سرامیکی است؟

هر کسی که به سن بلوغ رسیده است و رشد وی متوقف شده است می تواند از ارتودنسی دندان برای اصلاح ناهنجاری های دندانی خود استفاده کند. اگر می خواهید بریس های شما ظریف باشند و به راحتی توسط سایر افراد قابل تشخیص نباشد بریس های ارتودنسی سرامیکی انتخاب خوبی هستند؛ زیرا از آنجایی که معمولاً به رنگ دندان یا سفید هستند، کمتر قابل توجه هستند.

تفاوت ارتودنسی فلزی و سرامیکی در چیست؟

طول درمان

براکت های سرامیکی حدود یک سال و نیم تا سه سال طول می کشد تا دندان ها را صاف کنند، در حالی که طول درمان بریس های فلزی کمتر از یک سال تا سه سال است. براکت ‌های سرامیکی چندان بادوام نیستند، بنابراین با حرکت دندان ‌ها، براکت‌ ها باید بیشتر تعویض شوند تا تحت فشار نشکنند. این منجر به کندتر شدن زمان درمان می شود.

ماندگاری

بریس های سرامیکی از دوام کمتری نسبت به بریس های فلزی برخوردارند، صرفاً به این دلیل که فلز محکم تر از سرامیک است. مطالعه ‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که بریس ‌های سرامیکی بیش از دو برابر بیشتر از بریس ‌های فلزی احتمال شکستن دارند.

قابل مشاهده بودن

همان طور که گفتیم بریس های سرامیکی جزء انواع ارتودنسی نامرئی هستند و برخلاف براکت های فلزی سنتی کمتر قابل مشاهده هستند و کمتر کسی متوجه درمان ارتودنسی شما می شود. در واقع یکی از دلایل بیشتر بودن هزینه ارتودنسی سرامیکی همین مزیت است.

مراقبت های بعد از نصب براکت های سرامیکی

از جمله مراقبت های ارتودنسی با براکت های سرامیکی عبارتند از:

  • رعایت اصول تغذیه حین ارتودنسی که متخصص ارتودنسی به شما ارائه می دهد بسیار مهم است. معمولا پزشک به بیماران خود توصیه می کنند که در طول درمان با انواع ارتودنسی ثابت اعم از سرامیکی از خوردن مواد غذایی سفت و چسبنده مانند آدامس، ته دیگ، پاپ کورن و … خودداری کنند.
  • به دلیل اینکه براکت های سرامیکی بسیار حساس هستند از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی های رنگ دار مانند انواع توت ها، قهوه، آبمیوه های صنعتی و … خودداری کنید.
  • به هیچ عنوان از خمیر دندان های سفید کننده استفاده نکنید.
  • هنگام ورزش کردن در طول ارتودنسی از محافظ دهان استفاده کنید تا به براکت های سرامیکی آسیبی وارد نشود.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی را فراموش نکنید و روزانه دو بار دندان های خود را مسواک بزنید.
  • نخ دندان ارتودنسی را به نحوی که متخصص ارتودنسی به شما آموزش می دهد استفاده کنید.
  • از استعمال دخانیات در طول درمان ارتودنسی با براکت های سرامیکی خودداری کنید.

آیا بریس های سرامیکی لکه دار می شوند؟

براکت های سرامیکی به راحتی لکه دار نمی شوند؛ اما در صورت عدم مراقبت از آنها احتمال تغییر رنگشان وجود دارد. در این جا چند نکته درباره چگونگی نگهداری از براکت ها و جلوگیری از تغییر رنگ آنها آورده ایم:

  • بعد از هر وعده غذایی از مسواک ارتودنسی و مسواک معمولی استفاده کنید؛ این کار به حذف بقایای مواد غذایی که ممکن است باعث ایجاد لکه شوند کمک می کند.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که باعث ایجاد لکه یا تغییر رنگ می شوند خودداری کنید. از جمله مواد غذایی که در دوران ارتودنسی استفاده از آنها توصیه نمی شود عبارتند از: گوجه ‌فرنگی، شراب، قهوه، چای، نوشابه یا چاشنی‌ هایی مانند سس کچاپ و خردل.
  • استعمال دخانیات ممنوع
  • در طول درمان ارتودنسی از خمیر دندان سفید کننده استفاده نکنید. عوامل سفید کننده می توانند باعث سفیدتر شدن سطح دندان در معرض دید از دندان زیرین شود. توصیه ما به شما این است که در طول درمان از خمیر دندان های مناسب ارتودنسی استفاده کنید.
  • به طور مرتب به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. ارتودنتیست شما می تواند براکت هایی که تغییر رنگ داده اند را در صورت نیاز تعویض کند.

ارتودنسی سرامیکی بهتر است یا فلزی؟

جواب این سوال بدون بررسی و معاینه وضعیت دهان و دندان بیمار توسط ارتودنتیست (متخصص ارتودنسی) غیرممکن است؛ اما به طور کلی اگر به دلیل موقعیت اجتماعی یا شغلی خود یا به هر دلیلی تمایلی به دیده شدن سیم کشی های دندان خود ندارید ارتودنسی با براکت های سرامیکی برای شما بهتر است.

اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت ارتودنسی سرامیکی از ارتودنسی فلزی بیشتر است و همچنین این روش درمانی دوام و ماندگاری کمتری به نسبت ارتودنسی فلزی دارند.

قیمت ارتودنسی سرامیکی ۱۴۰۲

به دلیل اینکه براکت ها و سیم های استفاده شده در طراحی و تولید این نوع ارتودنسی ثابت متفاوت تر از ارتودنسی فلزی معمولی است؛ بنابراین کاملا طبیعی است که هزینه ارتودنسی سرامیکی هم از ارتودنسی فلزی سنتی بیشتر باشد. متاسفانه به دلیل نوسانات قیمت ارز نمی توان هزینه دقیقی را برای این درمان ارائه داد و بهترین راه برای اطلاع از قیمت ارتودنسی سرامیکی ۱۴۰۲ مراجعه به یک ارتودنتیست است.

سوالات متداول

آیا ارتودنسی سرامیکی بهتر از ارتودنسی فلزی است؟

پاسخ به این سوال نسبی است چرا که برای هر کسی یک روش درمانی مناسب تر است و نمی توان گفت کدام یک بر دیگری ارجحیت دارد. اما به طور کلی ارتودنسی فلزی روشی قدیمی تر و محکم تر است، در حالی که ارتودنسی سرامیکی به دلیل زیبایی بیشتر و نامرئی بودن خواهان بیشتری دارد.

آیا ارتودنسی سرامیکی برای کودکان مناسب است؟

کودکان به دلیل اینکه توانایی کمتری در مراقبت از دستگاه های ارتودنسی دارند توصیه پزشکان به عدم استفاده از براکت های سرامیکی است و در اکثر مواقع تنها ارتودنسی ثابت فلزی برای کودکان تجویز می شود.

آیا براکت های سرامیکی باعث تغییر رنگ دندان ها می شود؟

خیر خود براکت ها باعث تغییر رنگ دندان ها نمی شوند بلکه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی منجر به تغییر رنگ دندان ها می شود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.