چه نوعی خمیر دندانی در زمان ارتودنسی مناسب است؟

چه نوعی خمیر دندانی در زمان ارتودنسی مناسب است؟

samira ghabeli ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
خمیر دندان ارتودنسی
()

رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی بسیار حائز اهمیت است. فرقی نمی کند که از ارتودنسی ثابت با براکت های سنتی استفاده می کنید یا از گزینه های جایگزین ارتودنسی متحرک مانند اینویزلاین ها. در هر صورت اگر در رعایت بهدشات دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی کوتاهی کنید احتمال پوسیدگی دندان ها، بیماری های لثه و تغییر رنگ دندان ها بعد از ارتودنسی وجود دارد.

همان طور که می دانید مسواک زدن بخش زیادی از بهداشت دهان و دندان را تشکیل می دهد اما سوالی که اینجا مطرح است این است که؛ چه نوعی خمیر دندانی در زمان ارتودنسی مناسب است؟ خمیر دندان ارتودنسی باید ویژگی های خاصی داشته باشد که در طی این مقاله این ویژگی ها را خواهیم گفت.

نقش خمیردندان در سلامتی دهان و دندان چیست؟

استفاده از خمیردندان مزایای زیادی دارد که یک تمیز کردن ساده نمی تواند آن را فراهم کند. خمیر دندان از بوی بد دهان، التهاب لثه و حساسیت دندان جلوگیری می کند. به تقویت مینای دندان کمک می کند و سطح pH را متعادل می کند.

به طور کلی انواع خمیر دندان ها کاربردهای زیر را دارد:

  • ساینده های ملایم که لکه ها و مواد زائد را از روی دندان و بین براکت های ارتودنسی پاک می کنند.
  • طعم دهنده هایی برای افزودن طعم، که از مواد شیرین کننده بدون قند به دست می آیند که به دندان ها آسیب نمی رسانند.

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

ویژگی های خمیر دندان ارتودنسی

از جمله ویژگی های خمیر دندان های ارتودنسی عبارتند از:

خمیر دندان ارتودنسی حاوی فلوراید است

ماده بسیار حیاتی که هر نوع خمیر دندانی باید در ترکیبات خود داشته باشد؛ فلوراید است. فلوراید یک عنصر طبیعی است که به حذف پلاک کمک می کند و یک سد محافظ برای دندان های شما ایجاد می کند. کمبود فلوراید می تواند منجر به پوسیدگی دندان در حین یا بعد از ارتودنسی شود؛ حتی اگر از دندان های خود مراقبت کنید.

افزودن فلوراید به خمیر دندان به تقویت مینای دندان کمک می‌کند و دندان ‌ها و لثه ‌ها را کمتر مستعد ابتلا به بیماری و پوسیدگی می‌کند. همچنین می‌تواند مراحل اولیه آسیب اسیدی را با مواد معدنی مجدد مناطقی که شروع به فرسایش کرده‌اند معکوس کند، به همین دلیل است که می ‌توانید در بیش از ۹۰ درصد خمیردندان‌ های موجود در بازار به خصوص خمیر دندان های ارتودنسی، فلوراید پیدا کنید.

همان طور که متوجه شدید در واقع خمیر دندانی برای انواع دندان ها مناسب است که شامل فلوراید باشد اما نکته بیش از پیش در خمیر دندان ارتودنسی حائز اهمیت است. انواع خمیر دندان های تجویزی توسط متخصص ارتودنسی اصولا با غلظت های بالاتر فلوراید است.

توجه: کودکان معمولاً نباید از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنند.

خمیر دندان ارتودنسی ضد حساسیت است

خمیر دندان حساسیت زدا حاوی نیترات پتاسیم، فلورید قلع یا کلرید استرانسیوم است که عوامل بی حس کننده ای هستند که سیگنال های درد به اعصاب دندان شما را مسدود می کنند. به طور معمول، دندان ها پس از ساییده شدن لایه ای از مینا حساس می شوند و آنها را در معرض هوا قرار می دهد.

طبیعی است که بعد از هر بار تنظیم بریس های ارتودنسی مقداری حساسیت دندان را تجربه کنید. اگر حساسیت باقی بماند یا دردناک شود، ممکن است عوامل دیگری دخیل باشند. علل شایع حساسیت دندان عبارتند از مسواک زدن بیش از حد دندان های ارتودنسی شده، غذاها و نوشیدنی های اسیدی، محصولات سفید کننده یا دندان قروچه.

برخی از برندهای خمیردندان ارتودنسی نتایج فوری را تبلیغ می کنند، اما کارشناسان می گویند که کاربران معمولاً باید چندین هفته به طور مداوم با خمیردندان حساسیت زدا مسواک بزنند تا متوجه نتایج شوند. برای حساسیت و درد شدید، دندانپزشک یا ارتودنتیست شما ممکن است نیاز به تجویز خمیردندان با غلظت بالاتر از عوامل حساسیت زا داشته باشد.

خمیر دندان ارتودنسی کنترل تار تار

همه افراد روی دندان های خود لایه ای از باکتری به نام پلاک دارند که اگر به موقع با رعایت بهداشت دهان و دندان از بین نبرند، می توانند به تارتار تبدیل شوند. این رسوب که به سختی از بین می ‌رود می ‌تواند روی دندان‌ ها و زیر لثه ‌ها ایجاد شود و منجر به بیماری لثه شود.

خمیردندان ارتودنسی کنترل تارتار ممکن است حاوی سدیم پیروفسفات یا هگزامتافسفات و سیترات روی باشد تا از کلسیفیکاسیون تارتار جلوگیری کرده و لکه های قابل مشاهده آن را کاهش دهد. همچنین این نوع خمیر دندان از تغییر رنگ دندان ها بعد از ارتودنسی دندان جلوگیری می کند و به احتمال زیاد در صورت استفاده از این نوع خمیر دندان ها تحت نظر ارتودنتیست نیازی به سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی نخواهید داشت.  

علاوه بر درمان پلاک، مواد فعال موجود در خمیردندان کنترل کننده تارتار، اثرات سمی باکتری ها را بر روی دندان ها و بافت های اطراف کاهش می دهد. معمولاً به افرادی که مبتلا به بیماری لثه هستند هم این نوع خمیر دندان توصیه می شود.

بیشتر بخوانید:

ارتودنسی متحرک چیست؟

خمیر دندان ارتودنسی سفید کننده

خمیر دندان سفید کننده می تواند با کاهش لکه های سطحی خفیف به درخشندگی دندان های شما کمک کند.

اگرچه خمیردندان ارتودنسی سفیدکننده عموماً نسبت به انواع دیگر برای دندان ها سخت تر نیست، اما استفاده بیش از حد از آنها در حین ارتودنسی ضروری نیست. بنابراین در حین ارتودنسی بیش از حد از این نوع خمیر دندان ها استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است دندان های شما را به اندازه ای سفید کند که باعث ایجاد تفاوت محسوس در رنگ پشت براکت ها شود.

چه مقدار از خمیر دندان ارتودنسی استفاده کنیم؟

مقدار خمیر دندانی که برای پاکسازی موثر نیاز دارید احتمالا کمتر از آن چیزی است که فکر می کنید. یک خمیر دندان به اندازه یک نخود برای دریافت تمام مزایای سلامت دندان و تولید کف کافی برای پوشاندن تمام دندان ها کافی است.

کلام آخر

برای رعایت بهداشت دهان و دندان استفاده از مسواک ارتودنسی به تنهایی نمی تواند موثر باشد باید از خمیر دندان ارتودنسی مناسب هم استفاده کنید. بهترین نوع خمیر دندان برای دندان های ارتودنسی خمیر دندانی است که حاوی فلوراید است که در این باره حتما از ارتودنتیست خود مشورت بگیرید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.