با انواع مسواک ارتودنسی و نحوه استفاده از آنها آشنا شوید

با انواع مسواک ارتودنسی و نحوه استفاده از آنها آشنا شوید

samira ghabeli ۲۹ دی ۱۴۰۲
طرز استفاده از مسواک ارتودنسی و انواع آن
()

مسواک ارتودنسی (مسواک بین دندانی) برای اکثر افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند، وسیله ای نام آشناست. البته برخی افرادی که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنند اعتقادی به مسواک زدن با مسواک مخصوص ارتودنسی ندارند و معتقدند که با مسواک های معمولی هم می توان سیم ها و براکت های ارتودنسی را تمیز کرد!

صرف نظر از اینکه شما در کدام یک از این گروه ها هستید. طبق نظر متخصصین ارتودنسی واقعیت این است مسواک های معمولی قابلیت تمیز کردن تمام سطوح دندانی و بریس های ارتودنسی را ندارند و استفاده از مسواک بین دندانی در طول درمان ارتودنسی و یا حتی به افرادی که تحت این درمان نیستند هم پیشنهاد می شود.

در ادامه این نوشتار از مقاله وب سایت دکتر کامیار خضری متخصص ارتودنسی در کرج قصد داریم شما را با انواع مسواک ارتودنسی، روش استفاده از مسواک بین دندانی و وجه تمایز آنها با مسواک های معمولی بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

مسواک ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

مسواک ارتودنسی یا مسواک بین دندانی، وسیله ای کاملا تخصصی برای تمیز کردن فاصله بین دندانی و بین براکت های ارتودنسی است. با اینکه بریس های ارتودنسی به مرتب شدن دندان ها کمک شایانی می کنند، اما در صورت عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان ممکن است دندان ها در اثر استفاده از این بریس ها به شدت در معرض پوسیدگی، آسیب دیدگی و تغییر رنگ قرار گیرند.

در صورت وجود دستگاه ارتودنسی روی دندان ها نظافت صحیح و کامل دندان ها با سختی انجام می شود، همچنین زیر سیم ها و براکت های آن محل مناسبی برای تجمع باکتری ها می شود. این اتفاق در صورت عدم رسیدگی به بهداشت دندان های ارتودنسی شده ممکن است باعث ایجاد التهاب لثه و بافت دهان و حتی عفونت دندان ها شود.

به همین دلیل استفاده از مسواک بین دندانی برای افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند کاملا الزامی است و همچنین باید نحوه استفاده از این نوع مسواک را هم فرابگیرند. در واقع از مسواک بین دندانی در موارد زیر استفاده می شود:

  • تمیز کردن فاصله بین دندانی؛
  • پاک کردن قسمت هایی از دندان که سیم ارتودنسی روی آن قرار گرفته است.
  • تمیز کردن سیم ها و براکت های ارتودنسی؛
  • مسواک لثه ها و ماساژ آنها به منظور کاهش التهاب؛
  • تمیز کردن پیچ های ایمپلنت و پروتز دندانی؛
  • تمیز کردن فاصله بین دندانی و ماساژ لثه در افراد عادی؛

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

نحوه انتخاب بهترین مسواک ارتودنسی

در واقع انتخاب بهترین مسواک بین دندانی برعهده ارتودنتیست شما است. چرا که اگر سایز و نوع آن به درستی انتخاب نشود، امکان دارد به لثه و دندان های شما آسیب وارد کند. انتخاب بهترین مسواک ارتودنسی با توجه به بیماری های دهان و دندانی، فاصله بین دندانی، نوع درمان (ارتودنسی، ایمپلنت و …)، پل های دندانی و نوع لثه توسط بهترین متخصص ارتودنسی در زعفرانیه انجام می شود.

مسواک بین دندانی با مسواک معمولی چه فرقی دارد؟

اصولا طراحی مسواک های معمولی به گونه ای است که تنها سطح جلویی، پشتی و زیرین دندان ها را تمیز می کنند. البته در برخی نمونه ها بخش هایی برای ماساژ لثه ها و تمیز کردن زبان هم وجود دارد. اما هیچ کدام از انواع مسواک معمولی به فاصله بین دندان ها و لثه ها دسترسی ندارند و نمی توانند این فضاها را تمیز کنند. در واقع وجه تمایز مسواک های معمولی و ارتودنسی هم همین جاست!

سر مسواک ارتودنسی نازک است و با پرزهایی که دارد به شما امکان این را می دهد از زوایای مختلف فاصله بین دندانی و بریس های ارتودنسی را به خوبی و بدون هیچ فشاری تمیز کنید.

انواع مسواک ارتودنسی

انواع مسواک ارتودنسی با توجه به کاربرد و اندازه فاصله بین دندانی متفاوت است که عبارتند از:

  • مسواک ارتودنسی منحنی: این ابزار برای تمیز کردن قسمت هایی که دسترسی به آنها سخت است؛ مانند فاصله بین دندان های انتهایی گزینه مناسبی است.
  • مسواک بین دندانی گرد: این نوع هم علاوه بر اینکه برای تمیز کردن شکاف های دندانی با دسترسی دشوار مناسب است بلکه برای تمیز کردن سیم ها و براکت های ارتودنسی هم مناسب است.
  • مسواک ارتودنسی برسی: عملکرد این نوع مسواک ها مثل نخ دندان است و برای تمیز کردن فاصله بین دندانی و دستگاه ارتودنسی استفاده می شود.
  • مسواک ارتودنسی برقی: همان طور که از نام این نوع مسواک مشخص است با برق یا باطری کار می کند. این نوع مسواک ها برای تمیز کردن ذرات غذا باقی مانده در بین دندان ها و براکت ها مناسب هستند و خطر پوسیدگی دندان را کاهش می دهند.

شایان ذکر است که مسواک مناسب شما را تنها باید متخصص با توجه به شکل دندان ها و فک شما و همچنین نوع درمان تجویز کند.

طرز استفاده از مسواک ارتودنسی

نحوه استفاده از مسواک بین دندانی از آن چیزی که فکرش را هم می کنید آسان تر است. تنها با رعایت چند نکته ساده در هنگام استفاده از این ابزار علاوه بر اینکه نظافت صحیح و کامل دهان و دندان انجام می شود از آسیب دیدن لثه ها و دندان هم جلوگیری می شود.

پس از خرید مسواک ارتودنسی که ارتودنتیست برای شما تجویز کرده است؛ برای تمیز کردن دندان ها باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا باید با مسواک معمولی دندان هایتان را به خوبی مسواک بزنید.
  2. حال با مسواک بین دندانی فضاهای بین دندانی به آرامی در جهت عقب و جلو حرکت دهید و تمیز کنید. نکته بسیار مهمی که در روش استفاده از مسواک بین دندانی باید در نظر داشته باشید این است که به هیچ عنوان نباید هیچ گونه فشار و قدرتی در هنگام استفاده از این ابزار اعمال کنید.
  3. پس از تمیز کردن فاصله بین دندانی نوبت به تمیز کردن فضای بین دندان و سیم ها، اطراف براکت ها و فاصله بین براکت ها به همان نحوی که گفتیم می رسد.

شما باید تا پایان درمان از مسواک بین دندانی دو بار در طول شبانه روز استفاده کنید. البته در صورتی که در کنار این ابزار از دهانشویه و نخ دندان هم استفاده کنید بهداشت دهان و دندان شما به نحو احسن انجام می شود.

سوالات متداول

مسواک زدن غلط یا به صورت نامنظم در طول درمان ارتودنسی چه مشکلاتی را در پی دارد؟

مسواک زدن غلط یا به صورت نامنظم در طول درمان ارتودنسی باعث می شود که ذرات غذا در بین بریس های ارتودنسی باقی بمانند که همین موضوع منجر به عفونت لثه، تورم لثه، زرد شدن دندان ها، از بین رفتن مینای دندان، پوسیدگی دندان، بوی بد دهان و … می شود.

مسواک ارتودنسی مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

انتخاب مسواک بین دندانی مناسب برای افرادی که تحت درمان ارتودنسی دندان قرار دارند بسیار مهم است و به حفظ سلامت دهان و دندان آنها کمک شایانی می کند. برای انتخاب بهترین مسواک ارتودنسی مناسب خود باید از ارتودنتیست خود مشاوره بگیرید. اصولا ارتودنتیست ها پیشنهاد می کنند که از مسواک های سایز متوسط استفاده کنید و همچنین پرز مسواک نیز نه خیلی نرم باشد و نه خیلی زبر و سفت.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.