سوالات متداول ارتودنسی دندان

سوالات متداول ارتودنسی دندان

samira ghabeli ۵ فروردین ۱۴۰۳
سوالات متداول ارتودنسی دندان
()

ارتودنسی دندان یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است که بر روی تشخیص، پیشگیری و درمان انواع ناهنجاری های فک و دندان تمرکز دارد. در صورتی که فک و دندان ها در موقعیت صحیح خود قرار نگرفته باشند، علاوه بر مشکلات ظاهری که پیش می آید ممکن است اختلالاتی در تکلم، بلع و گفتار فرد ایجاد کند؛ به همین دندان انجام ارتودنسی دندان الزامی است. ما در اینجا قصد داریم به سوالات متداول ارتودنسی دندان که به صورت مکرر پرسیده می شود، پاسخ می دهیم؛ با ما همراه باشید.  

آیا ارتودنسی باعث افزایش طول عمر دندان ها می شود؟

یکی از سوالات متداول در رابطه با ارتودنسی این است که آیا ارتودنسی باعث افزایش طول عمر دندان ها می شود؟ 

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله، زیرا ارتودنسی با مرتب کردن دندان ها باعث پخش یکسان نیرو در تمام جهات و کاهش فشار بر روی دندان ها می شود. همچنین از طرفی به دلیل مرتب شدن دندان ها رعایت بهداشت دهان و دندان راحت تر می شود و بنابراین احتمال پوسیدگی دندان ها نیز کاهش پیدا می کند.

آیا ارتودنسی باعث درمان مشکلات گوارشی می شود؟

یکی دیگر از سوالات رایج ارتودنسی این است که آیا ارتودنسی باعث درمان مشکلات گوارشی می شود؟ بله، در حالت نرمال هر دندان بالا با دو دندان پایین در تماس است. در صورتی که فردی مشکلات ارتودنسی داشته باشد و دندان های روی هم رفته و کج داشته باشد، غذا به خوبی آسیاب نمی شود و در نتیجه هضم و گوارش غذا با مشکل مواجه می شود. 

با انجام ارتودنسی، دندان ها به موقعیت اصلی خود هدایت می شوند و تماس های مناسب دندان ها در هنگام جویدن غذا باعث آسیاب درست غذاها و در نتیجه هضم و گوارش آسان آنها می شود. 

آیا برای انجام ارتودنسی، کشیدن دندان الزامی است؟

از جمله سوالات رایج در رابطه با ارتودنسی که به کرات پرسیده می شود این است که آیا کشیدن دندان برای انجام ارتودنسی الزامی است؟ 

در جواب این سوال باید بگوییم که خیر، اما در برخی مواقع برای گرفتن نتیجه بهتر نیاز به کشیدن دندان در ارتودنسی است. البته بهترین متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری تا حد ممکن به دندان های جلویی دست نمی زند. همچنین یک متخصص ارتودنسی متبحر حدالامکان دندان های سالم را نمی کشد و ترجحیش این است که دندان های پوسیده و ترمیم شده را بکشد.

بهترین سن ارتودنسی چه سنی است؟

یکی دیگر از سوالات متداول در مورد ارتودنسی درباره بهترین سن ارتودنسی است. درمان ارتودنسی دندان از سن ۳ سالگی تا سنین بزرگسالی انجام می شود. ارتودنسی در سنین پایین و زمانی که کودک هنوز دندان های شیری را دارد معمولا برای ترک عادات غلط مانند مکیدن انگشت، پستانک ارتودنسی و … با دستگاه های ساده ارتودنسی انجام می شود.

ارتودنسی کودکان

پس از آن از حدود ۶ سالگی که تقریبا اولین دندان دائمی رویش پیدا می کند و رشد استخوان فک انجام می شود تا سنین حدود ۹ سالگی، بهترین سن برای انجام ارتودنسی دندان است. زیرا در این سنین رشد فرد تکمیل نشده است و با پرداخت هزینه کمتر اصلاح ناهنجاری های دندانی و فکی، سریع تر انجام می شود. البته ارتودنسی دندان هیچ گونه محدودیت سنی ندارد و حتی در بزرگسالی هم قابل انجام است. 

بیشتر بخوانید: ارتودنسی بزرگسالان

مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی چقدر است؟

از جمله سوالات متداول ارتودنسی این است که مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی چقدر است؟ مدت زمان ارتودنسی دندان به فاکتورهای زیادی مثل شدت مشکلات دندانی، سن بیمار، میزان همکاری بیمار با متخصص ارتودنسی و … بستگی دارد. اما به طور کلی طول درمان ارتودنسی از ۶ ماه تا ۳ سال به طول می انجامد. 

آیا ارتودنسی دندان درد دارد؟

سوال درباره درد ارتودنسی دندان نیز بسیار زیاد است به خصوص کودکان و نوجوانانی که قصد انجام ارتودنسی دارند، بارها این سوال را می پرسند. 

خوشبختانه بشر در حوزه دندانپزشکی به خصوص ارتودنسی روز به روز در حال پیشرفت است. امروزه با استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها درمان ارتودنسی بسیار راحت تر از قبل انجام می شود. 

بریس های ارتودنسی امروزه بسیار کوچکتر و نرم تر از نمونه های قدیمی هستند و همچنین از سیم های ظریف و نرم تری برای سیم کشی دندان ها استفاده می شود. تمامی این موارد باعث می شود که درد ارتودنسی دندان به حداقل ممکن برسد و تنها برخی از بیماران ممکن است در ۲ تا ۳ روز اول پس از تنظیم بریس ها احساس درد و ناراحتی داشته باشند که با استفاده از داروهای مسکن تجویز شده از سوی ارتودنتیست این درد هم تسکین پیدا می کند. 

ارتودنسی متحرک و ثابت چه فرقی با هم دارند؟

دستگاه های ارتودنسی متحرک در حین درمان امکان خارج کردن از دهان و جایگذاری مجدد توسط خود بیمار را دارند، اما در حالی که دستگاه های ارتودنسی ثابت یا سیم ارتودنسی باید تا پایان طول درمان بر روی دندان های بیمار باقی بمانند و امکان دستکاری کردن آنها توسط بیمار وجود ندارد. 

آیا در طول ارتودنسی نیاز به رژیم غذایی خاصی است؟

بله، به خصوص وقتی که از دستگاه های ارتودنسی ثابت استفاده می شود؛ چرا که این دستگاه ها بسیار حساس و شکننده هستند. متخصصین ارتودنسی به بیماران توصیه می کنند که از تغذیه ارتودنسی ارائه شده در طول درمان پیروی کنند و از غذاهای سفت، سخت و چسبناک مانند ته دیگ، پاپ کورن، گز، آدامس و … حین ارتودنسی دندان استفاده نکنند. همچنین برای خوردن میوه ها حتما آنها را به تکه های کوچک تقسیم کنند و به آرامی بخورند. 

البته این سخت گیری ها در زمان استفاده از ارتودنسی متحرک وجود ندارد؛ زیرا شما باید در هنگام خوردن یا آشامیدن دستگاه ارتودنسی را از دهانتان خارج کنید، بنابراین هیچ گونه خطری دستگاه ارتودنسی را تهدید نمی کند. 

آیا رعایت بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی دستورالعمل خاصی دارد؟

بله، معمولا پس از نصب براکت ها، بریس ها و سیم های ارتودنسی احتمال گیر کردن غذا در لابه لای این تجهیزات و احتمال ایجاد پلاک های دندانی و در نتیجه پوسیدگی دندانی وجود دارد. بنابراین بیمار پس از هر بار وعده غذایی باید به کمک مسواک معمولی و مسواک ارتودنسی به خوبی دندان ها و دستگاه ها را تمیز کند. همچنین روزانه استفاده از نخ دندان و همچنین دهان شویه های حاوی فلوراید نیز توصیه می شود.

آیا ورزش کردن در طول استفاده از بریس های ارتودنسی ممنوع است؟

یکی دیگر از سوالات متداول ارتودنسی دندان درباره ورزش در طول ارتودنسی است. ورزش کردن در طول ارتودنسی ممنوع نیست اما بهتر است در انجام برخی از ورزش ها مثل ورزش های رزمی، بوکس، کاراته و … که احتمال ضربه خوردن به بریس های ارتودنسی و دندان ها وجود دارد احتیاط کنید و حتما از گارد دهانی استفاده کنید.

آیا امکان ارتودنسی دندان کامپوزیت شده یا روکش گذاری شده وجود دارد؟

بله، امکان ارتودنسی دندان های کامپوزیت شده یا روکش شده وجود دارد. اما به طور کلی متخصصین ارتودنسی توصیه می کنند قبل از کامپوزیت یا روکش کردن دندان ها، ارتودنسی انجام می شود. 

اما در صورتی که فرد بعد از روکش دندان قصد انجام ارتودنسی داشته باشد، بهتر است از بریس های متحرک مانند اینویزیلاین (نوعی ارتودنسی نامرئی) برای انجام استفاده شود. اما تصمیم گیری درباره اینکه کدام روش ارتودنسی بهتر است بر عهده متخصص ارتودنسی است.  

هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟

قیمت ارتودنسی دندان به نسبت فاکتورهای مختلف مثل روش ارتودنسی دندان (ثابت یا متحرک)، میزان ناهنجاری دندانی، نوع ابزار ارتودنسی (براکت دیمون، براکت لینگوال، براکت سرامیکی، اینویزیلاین و ..)، سابقه و مهارت درمانگر (دندانپزشک عمومی یا متخصص ارتودنسی)، محل انجام درمان (مطب ارتودنسی یا کلینیک دندانپزشکی) و … متفاوت است.  

آیا احتمال برگشت درمان های ارتودنسی وجود دارد؟

بله، پس از اتمام طول درمان ارتودنسی و هدایت دندان ها به موقعیت اصلی آنها نیاز است که بیمار تا مدتی دستورالعمل های خاصی را رعایت کند، که یکی از آنها استفاده از ریتینر یا دستگاه نگهدارنده ارتودنسی به منظور تثبیت نتایج درمان ارتودنسی است که متاسفانه برخی از افراد در انجام آن سهل انگاری می کنند و همین موضوع باعث برگشت درمان ارتودنسی می شود. 

البته در صورت رعایت دستورالعمل هایی که متخصص ارتودنسی پس از اتمام درمان ارائه می دهند، احتمال برگشت درمان ارتودنسی به صفر درصد می رسد و نیازی به نگرانی بابت این موضوع نیست.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.