بهترین دستگاه برای ارتودنسی بزرگسالان چیست؟

بهترین دستگاه برای ارتودنسی بزرگسالان چیست؟

m.ad ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
ارتودنسی دندان بزرگسالان
()

ارتودنسی بزرگسالان چیست؟ چه تفاوتی با ارتودنسی کودکان دارد؟ چه دستگاه هایی برای برطرف کردن عدم هماهنگی دندان های بزرگسالان وجود دارد؟ در این مقاله از وب سایت دکتر خضری متخصص ارتودنسی در کرج به این سوالات و سوالات مشابه دیگر پاسخ داده شده است.

ارتودنسی بزرگسالان چیست؟

این عبارت بیشتر یک اصطلاح است وگرنه ما چیزی تحت عنوان ارتودنسی بزرگسالان نداریم. خود ارتودنسی به علم برطرف کردن ناهماهنگی ها و عدم تراز دندان و فک ها می پردازد. متخصصان ارتودنسی اینکار را برای تمام محدوده های سنی از کودکان ۶ تا ۷ ساله گرفته تا افراد بالای ۶۰ سال نیز انجام میدهند. در حقیقت ارتودنسی کودکان به برطرف کردن مشکلات دندانی کودکان و نوجوانان میپردازد و ارتودنسی بزرگسالان نیز به برطرف کرن مشکلات دندانی در افراد بزرگسال میپردازد.

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

تفاوت ارتودنسی کودکان با ارتودنسی بزرگسالان چیست؟

متخصصان بر این باورند که برطرف کردن مشکلات عدم تراز دندان کودکان بسیار آسانتر از بزرگسالان است. زیر ساختارهای دهان، دندان و فک کودکان در حال رشد است و هنوز قابل انعطاف است. همین امر باعث میشود که مشکلات کودکان ظرف مدت کوتاهی بدون ناراحتی و خیلی موثرتر برطرف شود. علاوه بر این، هزینه ارتودنسی کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان است. اما از آنجا که رشد استخوان ها و دندان های بزرگسالان متوقف شده است، صاف کردن دندان یا فک آن ها بسیار سخت و دشوار است. ممکن است مدت زمان و هزینه زیادی هم بطلبد. بنابراین تفاوت ارتودنسی بزرگسالان با کودکان، یکی نوع و شدت مشکلاتشان و دیگری هم دستگاه های ارتودنسی است.

چرا بزرگسالان به ارتودنسی تمایل نشان میدهند؟

مردمان امروزی بیشتر از هر زمان دیگری به ظاهرشان اهمیت میدهند. یکی از مهمترین  اجزای زیبای شناختی صورت نیز دهان و دندان است که نقش مهمی در زیبایی دارد. بزرگسالان امروزی دوست دارند در هر سنی که هستند، کاری کنند که زیباتر به نظر برسند و عیوب صورت مخصوصا دندان هایشان برطرف شود. از آنجایی که ارتودنسی از جمله بهترین روش ها برای ساخت یک لبخند عالی و بدون نقص است، امروزه شاهد رو آوردن افراد بیشتری به ارتودنسی بزرگسالان هستیم.

بهترین دستگاه های ارتودنسی بزرگسالان کدامند؟

رایجترین دستگاه هایی که برای صاف کردن دندان های بزرگسالان مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از:

بریس سرامیکی (Clear Braces)

بریس های سرامیکی در واقع از براکت های همرنگ دندان که شفاف هستند و از جنس سرامیک هستند مورد استفاده قرار می گیرند. این بریس ها برای بزرگسالان در هر سنی توصیه می شود زیرا از نظر ظاهری زیبا و قابل استفاده هستند. دلیل اینکه از این بریس ها در ارتودنسی بزرگسالان استفاده میشود نامرئی بودنشان است زیرا به سختی قابل تشخیص هستند.

بریس لینگوال (Lingual Braces)

بریس های لینگوال همان بریس های فلزی معمولی هستند اما به جای اینکه به جلوی دندان ها متصل شوند به پشت دندان ها وصل میشوند. نصب آن ها دشوار است و معمولا هزینه بالایی نیز دارد. مراقبت و نگهداری از بریس لینگوال نیز کمی دشوار است. به دلیل اینکه قابل مشاهده نیستند ارتودنسی نامرئی خوانده میشوند و مزیت آن ها نیز به دلیل نامرئی بودن آن ها است.

اینویزیلاین ها (Invisalign Braces)

اینویزیلاین ها همان پلاک های ارتودنسی هستند که ظاهری شبیه به گارد و محافظ دندان دارند. جنسشان معمولا پلاستیکی است و بیشتر برای ارتودنسی بزرگسالان مورد استفاده قرار میگیرند. اینویزیلاین ها منحصر به فرد هستند و برای هر شخصی متناسب با موقعیت دندان هایش ساخته میشود. برای هر شخص ۱۸ تا ۳۰ سری اینویزیلاین ساخته میشود که باید هر کدام را به مدت ۲ هفته استفاده کرد. اینویزیلاین ها نوعی ارتودنسی متحرک و نامرئی هستند که موقع غذا یا خوراکی خوردن میتوان آن ها را برداشت و بعد سر جایشان گذاشت.

اینویزیلاین

بریس با براکت های طلا (old Plated Steel Braces)

این بریس ها مشابه با بریس ها فلزی رایج معمولی هستند و همان اجزاء را دارند. با این تفاوت که براکت های آن ها از استیل یا فولاد با یک لایه روکش از جنس طلا ساخته شده  است. این بریس ها گران قیمت هستند اما ظاهری بسیار زیبا و مجلل دارند. اگر به نیکل حساس هستید و یا اینکه ظاهر بریس های معمولی را دوست ندارید میتوانید از براکت های فولادی با روکش طلا هم استفاده کنید.

بریس تیتانیومی (Titanium Braces)

این بریس ها دقیقا مشابه با بریس های فلزی مرسوم هستند با این تفاوت که برای بزرگسالان نصب میشوند. زیرا به نسبت بریس های فلزی بسیار سبکتر و خوش فرم ترند. این بریس ها هرچند گرانقمیت تر هستند اما استحکام، زیبایی و دوام بالاتری دارند. بزرگسالانی که نسبت به نیکل حساسیت دارند بهتر است که از بریس تیتانیومی برای اصلاح کج شدن دندان های خود استفاده کنند.

بریس A (A-Braces)

این نوع بریس ها به شکل A هستند که برای ارتودنسی بزرگسالان مناسب است. یکی از دلایلی که باعث شده تمایل بزرگسالان به این بریس ها بیشتر شود این است که آن ها به کاهش درد و ناراحتی دهان کمک می کنند. نصب و برداشت آن ها نیز بسیار آسان است.

اسپرینگ الاینرها (Spring Aligners)

به این بریس ها دستگاه تراز یا الاینر بهاری هم گفته میشود زیرا استفاده کننده اغلب احساس ناخوشایندی که با سایر دستگاه ی ارتودنسی تجربه میکنند را با این بریس ها حس نمیکند. با این حال، این الاینرها فقط شش دندان جلو و پایین را تراز یا صاف می کنند. اگرچه این بریس ها واقعا گران هستند، اما شما به عنوان بزرگسالان با این بریس ها احساس راحتی خواهید داشت.

تصاویر زیر مربوط به نمونه درمان های ارتودنسی بزرگسالان توسط دکتر کامیار خضری می باشد:

بریس سلف لایتینگ یا (Self-Ligating Braces)

این بریس ها از بهترین دستگاه های ارتودنسی موجود در دنیای امروزی ما هستند. بریس سلف لایتینگ برای بزرگسالان بسیار مناسب هستند زیرا نسبت به بقیه بریس ها به تنظیمات و مراجعه کمتری به مطب متخصص نیاز دارند. اگرچه هزینه نصب آنها بالا هست و گران، اما بزرگسالان می توانند با وجود این بریس ها فعالیت های کاری و روزمره خود را بدون مراجعه زیاد به مطب متخصص ارتودنسی بزرگسالان انجام دهند.

بریس دیمون (Damon Braces)

بریس دیمون برخلاف انواع دیگر بریس ها، از اسلایدها به جای اتصالات سیمی استفاده می کند. نصب آن ها آسان است، نیاز بسیار کمی به تنظیم دارند زیرا خودشان قابلیت تنظیم دارند. از همه مهمتر، چندان قابل توجه نیستند و درد کمتری هم دارند. بنابراین به نظر میرسد که این بریس ها میتوانند گزینه عالی برای ارتودنسی بزرگسالان باشند.

بریس های ارتودنسی دیمون

کدام کلینیک برای ارتودنسی بزرگسالان مناسب است؟

قطعا نیازهای ارتودنسی بزرگسالان متفاوت از کودکان هستند و نوع درمان ها نیز میتواند متفاوت باشد. شما باید به عنوان یک بزرگسال برای برطرف کردن مشکلات دندانی خودتان به کلینیک ارتودنسی مراجعه کنید که توانایی شناسایی و درمان مشکل شما را داشته باشد و بتواند بر اساس روحیات، خلقیات و سایر  ویژگی های شما اقدام به درمان و اصلاح کند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.