۵ راهکار طلایی درمان خانگی برای درد ارتودنسی

samira ghabeli ۳ شهریور ۱۴۰۲
درد ارتودنسی دندان

درد ارتودنسی نگرانی اصلی والدین و بیماران است؛ در واقع بسیاری از بیماران به دلیل ایجاد درد حین و بعد از ارتودنسی قید این درمان را می زنند. در این سری از مقالات دکتر کامیار خضری متخصص ارتودنسی در کرج قصد داریم به طور مفصل درباره این درد و روش های درمان آن صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

آیا ارتودنسی دندان درد دارد؟

بله، به دلیل اینکه دستگاه های ارتودنسی با اعمال فشار باعث مرتب شدن دندان ها و هدایت آنها به سمت جایگاه درست می شوند؛ بنابراین نمی توان منکر درد ارتودنسی شد. اما میزان و شدت این درد در حدی نیست که قید درمان ارتودنسی را بزنید و همچنین این درد تنها در ساعات و روزهای اولیه ارتودنسی تجربه می شود و به تدریج به طور کامل از بین می رود.

میزان این درد چقدر است؟

پس از نصب براکت های ارتودنسی تا چند روز احساس درد و ناراحتی خواهید داشت و باعث می شود که شما نتوانید به راحتی هر غذایی میل کنید، به همین دلیل است که متخصصین ارتودنسی توصیه می کنند در روزهای ابتدایی برای کاهش درد ارتودنسی از غذاهای نرم استفاده کنید. پس از گذشت ۱ الی ۲ هفته حساسیت و درد دندان ها به طور کامل رفع خواهد شد و می تونید به راحتی غذا بخورید. البته رعایت اصول تغذیه ارائه شده از سوی متخصص ارتودنسی همواره در حین درمان توصیه می شود و نباید در این مدت از غذاهای سفت و چسبناک استفاده کنید.

علت درد ارتودنسی چیست؟

کلیه اقدامات ارتودنسی مانند قرار دادن بریس ارتودنسی و تنظیم آنها باعث ایجاد درد در بیماران می شود؛ اما این درد جزئی و قابل تحمل است که پس از گذشت چند روز به طور کامل رفع می شود. همچنین واضح است که ارتودنسی ثابت نسبت به ارتودنسی متحرک درد بیشتری تولید می کند.

ناراحتی ‌های مختلفی که بیماران پس از قرار دادن دستگاه تجربه می‌ کنند عبارتند از احساس فشار، تنش و درد در دندان ‌ها. طبق تحقیقات انجام شده روش‌ های ارتودنسی دندان تا ۴ روز باعث ایجاد درد می شود و به مرور از شدت این درد کاسته می شود. در ادامه بیشتر درباره علت این درد صحبت خواهیم کرد.

نصب دستگاه

ایجاد فضای مناسب برای نصب دستگاه، گام اولیه در ایجاد درد و ناراحتی در هنگام نصب ارتودنسی ثابت است. اصولا بیماران در هنگام نصب لوازم ارتودنسی اعم از سیم ارتودنسی، بریس ارتودنسی و … احساس درد و ناراحتی را تجربه می کنند.

طبق مطالعات انجام شده ناراحتی مرتبط با قرار دادن تجهیزات ارتودنسی معمولاً ظرف ۴ ساعت پس از نصب شروع می شود. سطح ناراحتی در ۲۴ ساعت آینده افزایش می یابد و در عرض ۷ روز به تدریج از شدت این درد کاسته می شود. طبق نتیجه این تحقیقات و مطالعات بدترین درد در روز دوم تجربه می شود و تقریباً تا روز پنجم این درد به طور کامل فروکش می کند.

تاثیر نوع دستگاه ارتودنسی در میزان درد

دستگاه های ارتودنسی ثابت به نسبت دستگاه های ارتودنسی متحرک ناراحتی بیشتری را برای بیماران ایجاد می کنند. بیمارانی که از دستگاه های ثابت استفاده می کردند مقادیر بالاتری را برای شدت فشار، تنش، درد و حساسیت به دندان ها گزارش کرده اند.

شدت نامرتبی دندان ها

هر چه شدت نامرتبی دندان ها بیشتر باشد مسلما شدت درد ارتودنسی دندان هم بیشتر خواهد بود؛ در واقع نیروهای بزرگ باعث فشرده سازی پریودنتال بیشتر و در نتیجه درد بیشتر می شود.

خارج کردن دستگاه ارتودنسی از دهان

بیماران در هنگام خارج کردن دستگاه ارتودنسی نیز احساس درد و فشار می کنند. البته اصولا متخصص ارتودنسی با انگشت به دندان های بیمار  فشار وارد می کند یا از بیمار می خواهد که یک تکه رول پنبه را گاز بگیرد تا درد در حین خارج کردن دستگاه ارتودنسی از دهان به حداقل برسد.

آستانه تحمل درد افراد

ارتباط بین سلامت روانی بیماران و درک درد بدون شک ثابت شده است. طبق تحقیقات انجام شده زنان درد بیشتری نسبت به مردان ابراز می کنند و نوجوانان میزان درد بیشتری را نسبت به قبل از نوجوانی و بزرگسالی گزارش می کنند.

در واقع شدت تحمل آستانه درد یک فرد نیز عامل مهمی در شدت ناراحتی بافتی ناشی از اثرات فیزیکی وسایل ارتودنسی است. گزارش شده است که به نظر نمی رسد درد تجربه شده توسط بیماران مستقیماً با بزرگی نیروی اعمال شده مرتبط باشد، اما به شدت به شرایط روانی روانی فرد متکی است.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی نوجوانان

درمان خانگی برای درد ارتودنسی

برای درمان خانگی درد ناشی از ارتودنسی دندان می توانید راهکارهای زیر را انجام دهید:

مصرف مسکن برای درد ارتودنسی

برای تسکین درد ارتودنسی می توانید با مشورت متخصص ارتودنسی خود از داروهای مسکن استفاده کنید. استفاده از این داروها تا حد زیادی التهابات و درد ناحیه را کاهش می دهند.

استفاده از کمپرس یخ برای کاهش درد

اصولا پزشکان بلافاصله پس از ارتودنسی دندان یک کمپرس یخ در اختیار شما قرار می دهند تا از میزان التهابات و درد ناشی از ارتودنسی بکاهند. اگر نمی توانید از کمپرس یخ استفاده کنید، خوردن آب یخ هم می تواند برای تسکین درد کمک کننده باشد.

استفاده از موم ارتودنسی برای تسکین درد

موم ارتودنسی یک گزینه مناسب برای محافظت از بافت نرم داخل دهان است. سیم ها و براکت های ارتودنسی ممکن است باعث ایجاد زخم یا خراش در محیط داخلی دهان شود که با استفاده از موم ارتودنسی می توانید قسمت های تیز و برنده تجهیزات ارتودنسی را بپوشانید و از ایجاد هر گونه زخم و خراشی در ناحیه دندان جلوگیری کنید.

شستن دهان با آب نمک

شستن دهان با آب نمک در بهبود زخم های دهان و همچنین تسکین درد ناشی از ارتودنسی دندان می تواند بسیار موثر باشد.

حتما بخوانید: مراقبت های ارتودنسی

ماساژ لثه

می توانید لثه های خود را با انگشت یا یک تکه یخ کوچک به آرامی ماساژ دهید تا به کاهش التهاب، تورم و درد ناشی از ارتودنسی دندان کمک کنید.

برای درد ارتودنسی چه بخوریم؟

پس از ارتودنسی دندان خوردن غذاهای نرم و آبکی توصیه می شود همچنین در روزهای اول اگر این غذاها خنک باشند درد ارتودنسی کمتر خواهد بود.

درد ارتودنسی چند روز است؟

درد ارتودنسی حداکثر ۵ الی ۷ روز است که پس از گذشت این چند روز درد به طور کامل فروکش خواهد کرد.

بهترین مسکن برای درد ارتودنسی کدام است؟

استامینوفن و ایبوپروفن بهترین مسکن برای درد ارتودنسی هستند که قبل از استفاده حتما از پزشک خود مشورت بگیرید.