علت التهاب لثه در ارتودنسی و روش های درمان آن

samira ghabeli ۵ آذر ۱۴۰۲
التهاب لثه در ارتودنسی

التهاب لثه در ارتودنسی یکی از مشکلات رایج افرادی است که ارتودنسی دندان انجام داده اند. علاوه بر درد و احساس ناراحتی که در روزهای اولیه نصب تجهیزات ارتودنسی بر روی دندان ها حس می کنید در صورتی که تورم لثه هم داشته باشید این درد دو چندان می شود. اما واقعا دلیل التهاب لثه در زمان ارتودنسی چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ اساسی دهیم.

علت تورم لثه در ارتودنسی چیست؟

التهاب لثه در ارتودنسی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله دلایل اصلی بروز این مشکل عبارتند از تجمع پلاک ها، فشا براکت ها، مسواک زدن اشتباه، جابجایی و حرکت دندان ها، تغییرات هورمونی، تحریک لثه، جویدن مواد غذایی سفت و … .

جینجیویت ناشی از تجمع پلاک ها

یک علت تورم لثه در ارتودنسی می تواند جینجیویت ناشی از تجمع پلاک ها باشد. جینجیویت زمانی اتفاق می افتد که شما به دلیل وجود براکت های ارتودنسی، به خوبی دندان ها و براکت ها را مسواک نمی زنید و به مرور باعث تجمع پلاک ها و مواد غذایی در لابه لای براکت ها و در نهایت تورم لثه می شود.

با این تفاسیر در صورتی که شما در رعایت بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی (به خصوص ارتودنسی ثابت) کوشا باشید و به خوبی دندان های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان به طور مداوم استفاده کنید، با این مشکل مواجه نخواهید شد.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی ثابت چیست؟

التهاب لثه به دلیل تغییرات هورمونی

یکی از دلایل التهاب لثه در ارتودنسی، تغییرات هورمونی می تواند باشد. البته این مورد بیشتر در مورد بانوان صدق می کند؛ به خصوص بانوان باردار و یا در زمان دوره عادت ماهیانه برخی از اندام های آنها مانند دست ها، پاها، سینه ها و لثه های آنها ورم می کند.  به همین دلیل توصیه می شود بانوان در این دوران ارتودنسی انجام ندهند.

تحریک لثه توسط بریس های ارتودنسی

یکی دیگر از دلایل التهاب لثه در زمان ارتودنسی، بزرگ شدن لثه یا هایپرتروفی است که به دلیل افزایش رشد سلول های لثه رخ می دهد. این اتفاق به دلایل مختلف اعم از وراثت، عوارض دارویی و در اثر استفاده از بریس های ارتودنسی رخ می دهد.

شما باید در جلسه مشاوره ارتودنسی، ارتودنتیست خود را در جریان سوابق پزشکی و دارویی خود بگذارید. تا پزشک شما با بررسی آنها اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز عوارض ارتودنسی دندان انجام دهد.

جابجایی و حرکت دندان ها

درد ارتودنسی پس از نصب بریس های ارتودنسی در روزهای اولیه طبیعی است. زیرا بریس ها با فشاری که به دندان ها وارد می کنند باعث حرکت تدریجی آنها می شود و احساس کمی درد و فشار و تورم لثه کاملا طبیعی است. البته در صورتی که التهاب لثه در زمان ارتودنسی ادامه دار باشد دلیل فراتر از فشار ناشی از بریس های ارتودنسی دارد و باید بررسی شود.

درمان التهاب لثه در ارتودنسی به روش های خانگی

در ادامه روش های درمان ورم لثه در ارتودنسی به روش های خانگی را آورده ایم. اما لازم است این نکته را به شما گوشزد کنیم که در صورت بروز هرگونه تورم، درد یا خونریزی در حین خونریزی در سریع ترین زمان ممکن به کلینیک ارتودنسی خود مراجعه کنید. اما اگر به هر دلیلی به متخصص ارتودنسی خود دسترسی ندارید می توانید برای کم کردن علائم و درد از روش های زیر کمک بگیرید:

• دندان های خود را دو بار در روز با یک مسواک نرم و مسواک ارتودنسی، مسواک بزنید.
  • مسواک خود را هر سه ماه یکبار عوض کنید.
  • از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید.
  • از واترجت دندانی برای شستن مواد غذایی باقی مانده در بین دندان های خود استفاده کنید.
  • دو بار در روز دهان خود را با آب نمک بشویید.
  • از دهانشویه های مخصوص ارتودنسی استفاده کنید.
مسواک ارتودنسی دندان

روش های پیشگیری از التهاب لثه پس از نصب براکت های ارتودنسی

همیشه از قدیم گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است. اگر شما به تازگی ارتودنسی دندان انجام داده اید باید به فکر راهکاری برای پیشگیری از التهاب لثه باشید.

از آنجا که اصلی ترین علت تورم لثه در ارتودنسی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. برای پیشگیری از ورم لثه در ارتودنسی نباید در رعایت بهداشت دهان و دندان خود در طول ارتودنسی کوتاهی کنید.

به این منظور درباره نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در طول ارتودنسی حتما از متخصص ارتودنسی خود سوال کنید و روزانه حداقل دو بار دندان های خود را مسواک بزنید. استفاده از واترجت های دندان و دهانشویه را هم فراموش نکنید.

آیا در صورت التهاب لثه در زمان ارتودنسی باید تجهیزات ارتودنسی برداشته شود؟

خیر، نیازی به برداشتن ارتودنسی نیست و متخصص ارتودنسی با روش های درمانی خاص این مشکل را برطرف می کند.

آیا مسواک زدن در زمان ارتودنسی هم می تواند باعث التهاب لثه شود؟

در صورتی که به روش غلط مسواک بزنید ممکن است باعث متورم شدن لثه ها شود.

آیا رژیم غذایی هم در التهاب لثه در ارتودنسی نقش دارد؟

داشتن تغذیه مناسب در زمان ارتودنسی و استفاده از مواد غذایی نرم به تمامی افرادی که ارتودنسی ثابت انجام داده اند توصیه می شود. کسانی که لثه های حساسی دارند برای پیشگیری از تحلیل لثه باید در تغذیه خود دقت داشته باشند.