آیا لق شدن دندان در طول ارتودنسی واقعیت دارد؟

آیا لق شدن دندان در طول ارتودنسی واقعیت دارد؟

samira ghabeli ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
لق شدن دندان در طول ارتودنسی
()

لق شدن دندان در طول ارتودنسی یکی از نگرانی های افرادی است که کاندیدای ارتودنسی دندان هستند. اما آیا تکان خوردن دندان بعد از ارتودنسی واقعیت دارد؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا یک بار برای همیشه این نگرانی شما را برطرف کنیم.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندان یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است که به اصلاح دندان و موقعیت فکین می پردازد. افرادی که دچار مشکلاتی مانند به هم ریختگی دندان ها، کجی دندان ها، جلو یا عقب بودن فک ها، فاصله بین دندانی و … هستند با مراجعه به متخصص ارتودنسی می توانند این مشکلات را برطرف کنند.

ناهنجاری های مربوط به دندان و فک و علاوه بر مشکلات ظاهری، مشکلات زیادی دیگری را نیز به دنبال دارد که عبارتند از پوسیدگی دندان ها، بیماری های لثه ها، درد شانه و گردن، سردرد و … .

آیا امکان لق شدن دندان در طول ارتودنسی و افتادن آن وجود دارد؟

احتمال کمی برای شلی یا لق شدگی دندان در طول ارتودنسی وجود دارد که کاملا طبیعی است اما اینکه این شلی به اندازه ای باشد که باعث افتادن دندان ها شود غیرممکن است مگر اینکه دلیل لق شدگی دندان ها بیماری های لثه و یا دندان قروچه باشد که در صورت مراجعه به بهترین متخصص ارتودنسی این مشکلات قبل از شروع درمان ارتودنسی قابل درمان هستند و احتمال لق شدن دندان ها در طول ارتودنسی به صفر درصد می رسد. بنابراین خیالتان راحت باشد که لق شدن دندان ها ارتودنسی باعث افتادن دندان ها نمی شود. 

دلیل اینکه احساس می کنیم دندان هایمان در طول ارتودنسی لق شده است چیست؟

از آنجا که درمان ارتودنسی به کمک براکت ها و بریس های ارتودنسی انجام می شود و این تجهیزات ممکن است باعث بروز احساس درد و ناراحتی و حتی لق شدگی در چند روز اول شود. البته برخی از مراجعه کنندگان در هر کدام از جلسات ویزیت دوره ای از شل شدن دندان هایشان شکایت می کنند. 

از جمله دلایلی که احساس لق شدن دندان در طول ارتودنسی را توجیه می کند عبارتند از:

  • دلیل اول این است که شما در روزهای اول ارتودنسی به ابزارهایی که روی دندان هایتان وصل شده است عادت ندارید و احساس شل شدگی دندان ها و درد ارتودنسی دندان دارید.
  • دلیل دوم این است که تجهیزات ارتودنسی نصب شده روی دندان ها، با اعمال نیروهایی باعث جابجایی دندان ها و هدایت دندان ها به جای اصلی آنها می شود که این نیرو ممکن است باعث کمی شل شدگی در دندان ها ایجاد کند که کاملا طبیعی است.
  • دلیل سوم این است که برخی بیماران دچار بیماری های لثه قبل از ارتودنسی دندان هستند و در صورت عدم درمان آن قبل از شروع درمان ممکن است دندان ها لق شوند و بسیار خطرناک نیز است و ممکن است باعث افتادن دندان ها شود.
  • دلیل سوم لق شدن دندان در طول ارتودنسی این است که برخی از افراد عادت به دندان قروچه دارند که این عادت نادرست باعث اعمال فشار زیادی به رباط های پریودنتال و دندان ها می شود که می تواند باعث شل شدن دندان ها در طول ارتودنسی شود. در صورتی که دندان قروچه ادامه دار باشد می تواند به استخوان ها آسیب وارد کند و باعث افتادن دندان ها شود. بنابراین حتما برای درمان دندان قروچه در هر شرایطی کوتاهی نکنید. 

احساس لق شدن دندان در طول ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

قبل از هر چیز لازم است بدانید که احساس شل شدن دندان ها در ارتودنسی را همه افراد تجربه نمی کنند و تنها تعداد کمی این احساس را دارند که این حس معمولا طی چند روز و تنظیم مجدد دستگاه ارتودنسی برطرف می شود. 

آیا تکان خوردن دندان بعد از ارتودنسی هم ادامه دارد؟

خیر، دندان ها چند هفته پس از برداشتن تجهیزات ارتودنسی در موقعیت اصلی خود ثابت می شود و خبری از تکان خوردن دندان بعد از ارتودنسی نیست. در واقع در طول درمان ارتودنسی فرآیند تولید و تخریب استخوانی انجام می شود و پس از برداشتن تجهیزات ارتودنسی دندان ها در جای خود ثابت می شود. 

آیا راهی برای پیشگیری از لق شدن دندان در طول ارتودنسی

  • در صورت مراجعه به بهترین متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری، با بررسی هایی دقیقی که انجام می دهد احتمال بروز این عارضه به حداقل ممکن می رسد.
  • همان طور که گفتیم یکی از دلایل لق شدن دندان ها در طول ارتودنسی بیماری های لثه است. بنابراین برای جلوگیری از شل شدن دندان ها در طول ارتودنسی قبل از درمان مشکلات لثه خود را برطرف کنید و به بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی توجه داشته باشید.
  • در صورتی که ورزش های رزمی یا هر ورزش دیگری انجام می دهید حتما در طول ارتودنسی از محافظ دهان استفاده کنید.
  • به تغذیه اصولی ارتودنسی دندان دقت داشته باشید و به هیچ عنوان در طول ارتودنسی به خصوص ارتودنسی ثابت از غذاهای سفت و چسبناک مانند ته دیگ، آبنبات، آدامس و … استفاده نکنید. 

روش های درمان لقی دندان بعد از ارتودنسی

در برخی موارد لق شدگی جزئی دندان ها در طول ارتودنسی اجتناب ناپذیر است و درمانی برای آن وجود ندارد و پس از مدتی به طور کامل این مشکل رفع می شود. اما در صورتی که این مشکل شدید باشد با روش های زیر امکان درمان لقی دندان بعد از ارتودنسی وجود دارد:

روش بیولوژیکی

در صورتی که مشکلات لثه داشته باشید متخصص ارتودنسی با روش هایی مثل جرم گیری دندان و آموزش روش های صحیح مسواک زدن در طول ارتودنسی و رعایت بهداشت دهان و دندان باعث بهبود مشکلات لثه و سفت شدن دندان ها می شود. 

بیشتر بخوانید: مسواک ارتودنسی چیست؟

روش مکانیکی

در صورتی که فشار وارد شده از تجهیزات ارتودنسی به درستی نباشد، متخصص ارتودنسی با تغییر شکل مینای دندان ها به اصلاح و تنظیم مجدد این فشار می پردازد.

آتل گذاری روی دندان

در صورتی که درمان لقی دندان بعد از ارتودنسی با دو روش قبلی امکان پذیر نباشد، متخصص ارتودنسی به منظور کاهش فشار در هنگام گاز گرفتن به دندان لق شده از روش آتل گذاری روی دندان استفاده می کند. آتل ها براکت های کوچکی هستند که در قسمت تحتانی و خلفی دندان ها تعبیه می شوند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.