۳ روش برای سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

۳ روش برای سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

samira ghabeli ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی
()

ممکن است دندان برخی از افراد پس از درمان ارتودنسی دچار تغییر رنگ شود؛ که البته این مشکل برای همه افراد پیش نمی آید. ما در اینجا قصد داریم درباره علت تغییر رنگ دندان ها پس از ارتودنسی و بهترین روش های سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید. 

علت زرد شدن دندان ها پس از ارتودنسی چیست؟

در ادامه به دلایل تغییر رنگ دندان ها پس از ارتودنسی خواهیم پرداخت:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان در حین درمان ارتودنسی به خصوص زمانی که از دستگاه های ارتودنسی ثابت استفاده می شود؛ به دلیل وجود براکت ها و سیم های ارتودنسی ممکن است برای بیماران سخت باشد و در انجام آن کوتاهی کنند و یا اینکه به نحوه درست آن را انجام ندهند و همین موضوع باعث می شود پس از برداشتن براکت ها از روی دندان متوجه تغییر رنگ دندان ها یا زرد شدن آن ها شوید. ما در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه دندان های ارتودنسی را سفید کنیم؟ با ما همراه باشید. 

همچنین در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی و عدم استفاده از مسواک ارتودنسی ممکن است به مرور باعث تجمع پلاک ها و باکتری ها در بین براکت ها و دندان ها شود که همین موضوع باعث بوی بد دهان، پوسیدگی دندان و حتی بیماری های لثه می شود. 

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

مصرف خوراکی های رنگدانه دار

معمولا به بیماران ارتودنسی (به خصوص بیمارانی که ارتودنسی ثابت انجام داده اند) رژیم غذایی حین ارتودنسی داده می شود که در این رژیم مصرف مواد خوراکی و نوشیدنی های رنگدانه دار ممنوع است. 

در صورتی که شما به رژیمی که متخصص ارتودنسی به شما داده است توجه نکنید و مرتبا از این نوع خوراکی ها استفاده کنید ممکن است نیاز به سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی داشته باشید. 

از جمله خوراکی های رنگدانه دار که مصرف آنها در طول درمان ارتودنسی ممنوع است عبارتند از:

  • انواع نوشیدنی ها و نوشابه های شیرین: به دلیل اینکه انواع نوشیدنی ها و نوشابه های شیرین حاوی شکر و اسید هستند می توانند با گذشت زمان باعث تغییر رنگ دندان ها شود.
  • چای و قهوه: در صورتی که عادت به مصرف قهوه و چای سیاه دارید باید بدانید که احتمال سیاه شدن دندان بعد از ارتودنسی وجود دارد.
  • تنباکو: تنباکو منجر به رسوب نیکوتین روی دندان ها و زرد شدن دندان ها می شود. 

به منظور جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها پس از درمان ارتودنسی توصیه می شود که مصرف این مواد را به حداقل ممکن برسانید. اما در صورتی که از آنها هم استفاده کردید حتما دهان و دندان خود را با آب شستشو دهید و از مسواک زدن بعد از مصرف این مواد غافل نشوید.

استفاده از براکت های بزرگ

استفاده از براکت های بزرگ هم می تواند عاملی برای ایجاد لکه یا تغییر رنگ دندان ها باشد که این مشکل به دو دلیل زیر اتفاق می افتد:

  1. براکت های بزرگ می توانند عاملی برای جمع شدن غذا و باکتری در نواحی باشند که مسواک زدن و دسترسی به آنها دشوار است. در این حالت این باکتری ها و مواد غذایی می توانند منجر به تشکیل پلاک بر روی دندان و در نتیجه تغییر رنگ دندان ها شوند. 
  2. برخی از براکت ها پوشش خاصی دارند که این پوشش ها محافظی برای افزایش مقاومت براکت ها می باشد. اما این پوشش ها در برخی مواقع رنگدانه هایی دارند که در گذر زمان می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.

برای جلوگیری از بروز این مشکلات و عدم نیاز به سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی، توصیه بهترین متخصص ارتودنسی در کرج این است که از براکت های کوچکتر و دارای پوشش استاندارد استفاده شود. 

روش های سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

۳ روش برای سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی وجود دارد که عبارتند از:

 استفاده از محصولات سفید کننده دندان بدون نسخه

از جمله محصولات سفید کننده دندان بدون نسخه که می توانید برای سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی استفاده کنید عبارتند از:

  • نوارهای سفید کننده
  • خمیردندان های سفید کننده
  • قلم های سفید کننده

این محصولات را می توانید از داروخانه و فروشگاه ها خریداری کنید اما میزان سفید کردن دندان به کمک این روش ها بسیار جزئی است و همچنین ممکن است ترکیبات موجود در این محصولات منجر به آسیب رسانی به دندان های تازه ارتودنسی شده شود. 

توجه: محصولات سفید کننده دندان بدون نسخه ممکن است منجر به تحلیل مینا و حساس شدن دندان ها شوند؛ بنابراین استفاده از آنها توصیه نمی شود. 

استفاده از کیت های بلیچینگ در خانه

کیت های بلیچینگ دندان را می توانید از متخصص ارتودنسی خود دریافت کنید و از آن برای سفید کردن دندان های خود استفاده کنید. این کیت ها قالب های شفافی هستند که داخل آن ها ژل سفید کننده قرار دارد و به مرور می توانند باعث سفید شدن دندان های شما شوند. با اینکه نتیجه بلیچینگ در خانه هم می تواند چشم گیر باشد اما به اندازه بلیچینگ دندان در مطب سفید کنندگی و جواب دهی نخواهد داشت. 

بلیچینگ دندان ها در مطب

با اینکه از دو روش قبلی هم می توانید برای سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی استفاده کنید اما تاثیر آنها به اندازه بلیچینگ دندان در مطب نیست. سفید کردن دندان پس از ارتودنسی در مطب توسط دندانپزشک سریع ترین، موثرترین و ایمن ترین روش برای سفید کردن دندان ها است که تنها در یک جلسه قابل انجام است. 

بهترین زمان سفید کردن دندان ها پس از  ارتودنسی

به توصیه متخصصین ارتودنسی بهترین زمان سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی ۵ الی ۶ ماه پس از اتمام درمان ارتودنسی است. در طول این مدت شما می توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان، میزان تغییر رنگ دندان ها را کمی کمتری کنید و همچنین مینای دندان شما که در زیر براکت ها قرار گرفته بود ترمیم می شود و آماده بلیچینگ می شود. 

سفید کردن دندان ها حین ارتودنسی ممنوع!

سفید کردن دندان ها حین ارتودنسی ممنوع است و معایب زیر را دارد:

  • در صورتی که در حین درمان ارتودنسی از ژل های سفید کننده بدون تجویز پزشک و به میزان نامناسب استفاده کنید ممکن است براکت های ارتودنسی آسیب ببینند.
  • سفید کردن دندان ها حین ارتودنسی ممکن است باعث از بین رفتن اتصال بین براکت ها شود و باعث شل شدن آنها شود.
  • استفاده از برخی خمیر دندان ها می تواند باعث ایجاد حساسیت در دندان ها و لثه های شما شود. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.