با فواید ارتودنسی دندان آشنا شوید

با فواید ارتودنسی دندان آشنا شوید

samira ghabeli ۲۵ دی ۱۴۰۱
فواید ارتودنسی دندان چیست
()

انواع روش های ارتودنسی دندان راهی برای اصلاح طرح لبخند و مرتب شدن دندان های شما می باشند. البته هدف از ارتودنسی دندان تنها زیبایی چهره نیست بلکه هدف اصلی آن اصلاح ناهنجاری های دهان و دندان می باشد. اما فواید ارتودنسی دندان چیست؟ با ما تا انتهای این نوشتار همراه باشید تا به مزایای انواع روش های ارتودنسی بپردازیم.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای ارتودنسی دندان هستند؟

افرادی که دندان های نامرتبی دارند و یا اینکه موقعیت فک آنها مناسب نیست، علاوه بر تحت تاثیر قرار گرفتن زیبایی چهره، احتمال ابتلا به پوسیدگی دندانی، بیماری های لثه و سایر بیماری های مربوط به دهان و دندان در این افراد زیاد است. درمان ارتودنسی با اصلاح این ناهنجاری ها از بروز مشکلات و بیماری های شدیدتر دهان و دندانی جلوگیری می کند.

با این تفاسیر می توان گفت تمامی افرادی که دچار ناهنجاری در ناحیه دهان و دندان هستند می توانند از مزایای ارتودنسی بهره مند شوند. افراد در هر سنی می توانند این درمان را انجام دهند اما بهترین زمان برای ارتودنسی سنین کودکی است که درمان راحت تر، سریع تر و با هزینه کمتر انجام می شود. 

فواید ارتودنسی چیست؟

از جمله فواید ارتودنسی دندان عبارتند از:

  • اصلاح طرح لبخند، افزایش زیبایی چهره و افزایش اعتماد به نفس
  • بهبود تکلم
  • پیشگیری از بیماری های لثه
  • پیشگیری از پوسیدگی دندان ها
  • بهبود گوارش غذا
  • درمانی برای دندان های نهفته
  • و …

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

اصلاح طرح لبخند و افزایش زیبایی چهره

همان طور که می دانید یکی از المان های تاثیرگذار بر زیبایی چهره مربوط به دندان ها می شود. در صورتی که دندان های نامرتب، شلوغ، روی هم رفته یا فاصله داری داشته باشید قطعا این موارد بر زیبایی لبخند و طبیعتا چهره شما تاثیر می گذارد. اصولا افرادی که دچار چنین مشکلات دندانی هستند، از خندیدن یا صحبت کردن در جمع خودداری می کنند.

یکی از فواید ارتودنسی مربوط به اصلاح طرح لبخند و زیبایی چهره می شود که همین موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس افراد می شود. شایان ذکر است که بسیاری از ناهنجاری های ناحیه فک مثل اوربایت، کراس بایت، اپن بایت و دیپ بایت هم تناسب چهره را به هم می زند که با ارتودنسی دندانی می توان این گونه ناهنجاری ها را نیز اصلاح کرد. 

تاثیر درمان ارتودنسی ثابت بر زیبایی لبخند و همچنین در طی درمان ارتودنسی با انجام حرکات مناسب دندان‌ها، بدون انجام جراحی لثه، تحلیل لثه برطرف و اصلاح گردید.

بهبود تکلم

در صورتی که دندان ها و فکین در موقعیت و جایگاه مناسب خود قرار نداشته باشند ممکن است در تکلم و تلفظ صحیح برخی حروف دچار مشکل شویم. برای مثال کسانی که فاصله بیش از اندازه ای بین دندان های جلویی خود دارند ممکن است منجر به ایجاد سوت در هنگام صحبت کردن این افراد شود. در واقع یکی دیگر از مزایای ارتودنسی دندان مربوط به بهبود تکلم و تلفظ صحیح حروف و کلمات می شود.

مراجعه کننده بزرگسال عزیزمون که دارای مشکل تنگی فک بالا همراه با open bite بودند، از تکنیک MARPE جهت افزایش عرض قوس فک بالا (بدون جراحی) و همچنین از mini screw جهت اصلاح open bite، شلوغی دندان‌ها و بستن فضای دندان هفت پایین استفاده شد و درمان ایشون بدون کشیدن دندان انجام گردید. (درمان ارتودنسی نیاز ایشون به ایمپلنت دندان هفت پایین را هم برطرف نمود)

پیشگیری از بیماری های لثه

مسلما هر چه دندان ها مرتب تر باشند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هم آسان تر می شود. اما در صورت نامرتبی دندان ها انجام این امور کمی دشوار می شود و احتمال باقی ماندن ذرات غذایی در بین دندان های کج بسیار بیشتر می شود. به همین دلیل در صورت عدم درمان به موقع و افزایش این پلاک های دندانی احتمال بروز بیماری های لثه افزایش پیدا می کند.

بنابراین فواید ارتودنسی دندان تنها به اصلاح طرح لبخند و بهبود تکلم محدود نمی شود؛ بلکه این درمان با صاف و مرتب کردن دندان ها، رعایت بهداشت دهان و دندان را راحت تر و در نتیجه احتمال بروز بیماری های لثه را کاهش می دهد.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

علاوه بر اینکه کج و نامرتب بودن دندان ها، رعایت بهداشت دهان و دندان را به چالش می کشد و احتمال بروز بیماری های لثه را افزایش می دهد بلکه این عارضه می تواند احتمال پوسیدگی دندان ها را نیز افزایش دهد؛ که البته با ارتودنسی دندان می توان احتمال پوسیدگی دندان را کاهش داد.

بهبود گوارش غذا

دندان های نامرتب در زمان بسته بودن دهان به خوبی روی هم قرار نمی گیرند، بنابراین افرادی که دچار این مشکل هستند در هنگام غذا خوردن با مشکلاتی رو به رو می شوند. از جمله مشکلاتی که این افراد دارند این است که به خوبی نمی توانند غذای خود را بجوند و در نتیجه دستگاه گوارش آنها در گوارش غذا دچار مشکل می شوند. یکی دیگر از فایده های ارتودنسی اصلاح جایگاه دندان ها و در نتیجه بهبود عملکرد دستگاه گوارش است.

معجزه ارتودنسی (بدون جراحی فک) در بسته شدن فاصله دندان‌ها، زیبایی لبخند و مشخص شدن دندان‌های فک بالا

درمانی برای دندان نهفته

اگر دندان ها بزرگ تر از حالت نرمال باشند و یا فک کوچک باشد، تمامی دندان های دائمی در جایگاه صحیح و مناسب خود رشد نمی کنند. این مشکل باعث می شود که برخی دندان ها در جایگاه نامناسب رشد کنند و یا در زیر لثه نهفته بمانند که با ارتودنسی دندان می توان این مشکل را حل کرد.

مزایای انواع ارتودنسی دندان چیست؟

انواع ارتودنسی دندان بسیار متنوع هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا به مزایای انواع ارتودنسی دندان بپردازیم.

مزایای ارتودنسی ثابت

بریس ارتودنسی ثابت برای طولانی مدت توسط متخصص ارتودنسی بر روی دندان های بیمار نصب می شود. از جمله مزایای ارتودنسی ثابت عبارتند از:

  • قادر به درمان اکثر ناهنجاری های شدید دندانی است.
  • براکت های ارتودنسی ثابت رنگ ها و جنس های متنوعی دارد.
  • یک روش درمانی مناسب برای همه سنین است.
  • به دلیل اینکه دستگاه ارتودنسی برای مدت طولانی ثابت در دهان بیمار قرار می گیرد، بنابراین نیازی به همکاری بیمار با ارتودنتیست (متخصص ارتودنسی) نیست.
در این مراجعه کننده عزیزمون، با توجه به اینکه در ابتدای درمان دندان‌های قدامی دو فک تو رفته بودند و در هنگام لبخند نمایش کمی داشتن، با وجود انحراف شدید خط میانی فک بالا و کمبود شدید فضا برای دندان نیش نهفته، تصمیم به انجام درمان ارتودنسی ثابت، بدون کشیدن دندان گرفته شد.

مزایای ارتودنسی متحرک

یکی دیگر از انواع ارتودنسی، ارتودنسی متحرک است که از جمله فواید ارتودنسی متحرک عبارتند از:

  • بیمار هر زمان که بخواهد می تواند دستگاه ارتودنسی متحرک را از دهان خود خارج کند.
  • بریس های ارتودنسی متحرک به وضوح در دهان فرد قابل مشاهده نیستند.
  • طول درمان ارتودنسی متحرک از ارتودنسی ثابت کمتر است.
  • به دلیل اینکه امکان خارج کردن دستگاه ارتودنسی متحرک از دهان وجود دارد، بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان راحت تر می شود و احتمال خطر ابتلا به بیماری های لثه، پوسیدگی دندان و تغییر رنگ دندان در طی ارتودنسی دندان کاهش پیدا می کند.

مزایای ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون از براکت های پیشرفته تری که قابلیت باز و بسته شدن خودکار را دارند ساخته شده است و قیمت ارتودنسی دیمون به نسبت سایر روش ها کمی بالاتر است. از جمله مزایای ارتودنسی دیمون عبارتند از:

  • به دلیل سیستم پیشرفته دستگاه ارتودنسی دیمون نیازی به مراجعات مداوم به کلینیک ارتودنسی کاهش پیدا می کند.
  • به دلیل ایجاد اصطکاک کمتر در این روش احتمال فرسودگی و سایش دندان ها کاهش پیدا می کند.
  • طول درمان ارتودنسی دیمون کوتاه است.
  • درد ارتودنسی با این روش بسیار کم است.
عکس ارتودنسی دیمون

مزایای ارتودنسی سرامیکی

تنها تفاوت این نوع ارتودنسی با ارتودنسی فلزی در این است که به جای براکت های فلزی از سرامیک استفاده شده است. از جمله فایده های ارتودنسی سرامیکی عبارتند از:

  • نامرئی بودن دستگاه ارتودنسی یکی از مزایای اصلی این روش است.
  • درد ارتودنسی دندان با براکت های سرامیکی به دلیل اعمال فشار کمتر، بسیار کم و یا حتی ناچیز است.
  • دستگاه ارتودنسی سرامیکی مانعی برای تصویربرداری های پزشکی نمی باشد.
  • براکت های سرامیکی کمترین آسیب را به لثه ها وارد می کنند.

مزایای ارتودنسی فانکشنال

ارتودنسی فانکشنال برای افرادی مناسب است که دچار عدم توازن در دو فک می باشند. از جمله مزایای ارتودنسی فانکشنال عبارتند از:

  • درمان اختلالات مفصل گیجگاهی فکی
  • تمیز کردن ابزارهای دستگاه ارتودنسی فانکشنال بسیار راحت است.
ارتودنسی فانکشنال روی دندان

مزایای ارتودنسی لینگوال

این روش از ارتودنسی کاملا مشابه ارتودنسی فلزی است با این تفاوت که به جای اینکه براکت ها به سطح جلویی دندان ها متصل شوند، براکت های لینگوال به پشت دندان ها وصل می شوند. نصب دستگاه ارتودنسی لینگوال برای متخصص ارتودنسی و تحمل آن برای بیمار سخت تر از سایر روش هاست اما با این حال مزایای خاص خود را دارد که از جمله مزایای ارتودنسی لینگوال عبارتند از:

  • به دلیل نصب شدن براکت های ارتودنسی در پشت دندان ها، این روش جزء ارتودنسی نامرئی محسوب می شود و برای افرادی که ناهنجاری شدید دندانی دارند اما تمایلی به دیده شدن سیم کشی دندان های خود ندارند، این روش بهترین گزینه است.
  • ناهنجاری های شدید دندانی و درمان اکثر مال اکلوژن ها با ارتودنسی لینگوال قابل اصلاح است.
ارتودنسی لینگوال در دهان

مزایای ارتودنسی با الاینر شفاف

از جمله مزایای ارتودنسی با الاینر شفاف که نوعی ارتودنسی متحرک است عبارتند از:

  • الاینرهای شفاف نوعی ارتودنسی نامرئی هستند و این ویژگی جزء مزایای اصلی این روش درمانی است.
  • بیمار هیچ محدودیت غذایی در طی درمان ارتودنسی شفاف ندارد.
  • بیمار می تواند در زمان غذا خوردن، نوشیدن و مسواک زدن دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کند.
  • طول درمان ارتودنسی شفاف کوتاه است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.