آیا امکان ارتودنسی در بارداری وجود دارد؟

آیا امکان ارتودنسی در بارداری وجود دارد؟

samira ghabeli ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
ارتودنسی در بارداری
()

بارداری دوره ‌ای شگفت ‌انگیز و پرهیجان در زندگی یک زن است، که با تغییرات هورمونی و جسمی متعددی همراه است. یکی از نگرانی ‌های رایج در این دوران، سلامت دهان و دندان و ارتودنسی در بارداری است. در این مقاله، به بررسی کامل این موضوع می ‌پردازیم و به سوالات رایج در این زمینه پاسخ می ‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

آیا ارتودنسی در بارداری بی ‌خطر است؟

به طور کلی، ارتودنسی در دوران بارداری بی ‌خطر تلقی می ‌شود. با این حال، به دلیل تغییرات هورمونی، برخی ملاحظات و احتیاط ‌های خاص وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

بهترین زمان ارتودنسی در بارداری چه زمانی است؟

معمولاً بهترین زمان برای شروع ارتودنسی در بارداری، سه ماهه دوم است. در این زمان، خطر سقط جنین کم‌ تر است و عوارض جانبی احتمالی داروها به حداقل می ‌رسد.

انواع روش ‌های ارتودنسی در بارداری

روش ‌های مختلفی برای ارتودنسی در بارداری وجود دارد که متخصص ارتودنسی بهترین روش ارتودنسی را با توجه به شرایط و نیازهای فردی شما انتخاب می کند. از جمله روش های ارتودنسی دندان که ممکن است ارتودنتیست برای شما انتخاب کند عبارتند از:

  • بریس ‌های فلزی: این روش رایج ‌ترین روش ارتودنسی ثابت است که از براکت ‌های فلزی و سیم برای حرکت دادن دندان ‌ها استفاده می ‌کند.
  • بریس ‌های سرامیکی: این نوع بریس‌ ها همرنگ دندان ‌ها هستند و کمتر جلب توجه می‌کنند. ارتودنسی سرامیکی یکی از روش های جدید ارتودنسی است که به دلیل کمتر نمایان بودن آنها طرفداران زیادی پیدا کرده است.
  • ارتودنسی نامرئی: این روش نوعی ارتودنسی متحرک است که از الاینرهای شفاف و قابل جابجایی برای حرکت دادن دندان‌ ها استفاده می ‌کند.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی نامرئی چیست؟

ملاحظات و احتیاط ‌های لازم در ارتودنسی بارداری

  • مراجعات منظم به ارتودنتیست: در دوران بارداری، باید به طور منظم به ارتودنتیست خود مراجعه کنید تا وضعیت دهان و دندان شما بررسی شود.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان: در این دوران، رعایت بهداشت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است. باید دندان‌ ها را به طور مرتب مسواک زده و نخ دندان بکشید.
  • مصرف داروها: در دوران بارداری، باید از مصرف داروهای بدون نسخه، به خصوص داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) خودداری کنید.
  • تشخیص و درمان بیماری ‌های لثه: بیماری‌ های لثه در دوران بارداری شایع‌ تر هستند و باید به موقع تشخیص و درمان شوند.

مزایای ارتودنسی در بارداری چیست؟

  • جلوگیری از مشکلات دندانی در آینده: ارتودنسی می ‌تواند از بروز مشکلات دندانی مانند شلوغی دندان ‌ها، نامرتبی دندان ‌ها و مشکلات بایت جلوگیری کند.
  • بهبود سلامت دهان و دندان: ارتودنسی می ‌تواند به بهبود سلامت دهان و دندان و لثه ‌ها کمک کند.
  • افزایش اعتماد به نفس: ارتودنسی می‌تواند لبخندی زیبا و جذاب برای شما به ارمغان بیاورد و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

معایب ارتودنسی در بارداری چیست؟

  • افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ های لثه: تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به بیماری ‌های لثه را افزایش دهد، که در صورت انجام ارتودنسی ریسک بروز بیماری های لثه دو چندان می شود.
  • درد و ناراحتی: ارتودنسی می‌تواند با درد و ناراحتی جزئی همراه باشد که شاید برای مادران باردار آزار دهنده باشد. البته امروزه با انجام روش های ارتودنسی جدید، درد ارتودنسی چندان شدید و غیرقابل تحمل نیست.
  • بالا بودن هزینه: هزینه ارتودنسی دندان ممکن است برای برخی افراد زیاد باشد.
  • لق شدن دندان ها: معمولا بعضی از مادران باردار به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است دندان هایشان لق شود که اصولا پس از اتمام بارداری این مشکل حل می شود. اما در صورت انجام ارتودنسی ممکن است شرایط سخت تر شود و فرآیند ارتودنسی به مشکل بخورد.
  • تهوع بارداری: اکثر مادران باردار دچار تهوع صبحگاهی می شوند که در صورت وجود تجهیزات ارتودنسی در دهان ممکن است بریس های ارتودنسی در معرض مواد اسیدی قرار بگیرند و منجر به آسیب دیدن بریس ها یا پوسیدگی دندان ها شوند. بنابراین باید در این شرایط بلافاصله دهان خود را بشویید و مسواک بزنید.
  • مراجعه مکرر به متخصص ارتودنسی: به دلیل اینکه ارتودنسی در دوران بارداری از حساسیت بیشتری برخوردار است، ممکن است تعداد دفعات مراجعه به متخصص ارتودنسی در این دوران افزایش پیدا کند. برای مثال اگر در دوران عادی نیاز باشد که هر ۸ هفته به کلینیک ارتودنسی مراجعه کنید، در دوران بارداری باید هر ۴ یا ۵ هفته یکبار به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید. این موضوع ممکن است برای مادران باردار به خصوص مادرانی که در ماه های آخر بارداری هستند، خسته کننده باشد.

سخن آخر

همان طور که گفتیم به طور کلی ارتودنسی در بارداری هیچ مشکلی ندارد اما توصیه متخصصین ارتودنسی و متخصصین زنان و زایمان این است که ارتودنسی دندان را قبل یا بعد از دوران بارداری یا شیردهی انجام دهید.

اما اگر به هر دلیلی قصد انجام ارتودنسی در دوران بارداری را دارید باید این را بدانید که نیاز به صبر و حوصله زیاد است و حتما باید در صورت صلاحدید متخصص ارتودنسی و متخصص زنان و زایمان این درمان را آغاز کنید.

بیشتر بخوانید: مشاوره ارتودنسی

سوالات متداول

آیا ارتودنسی در بارداری می ‌تواند به جنین آسیب برساند؟

خیر، ارتودنسی به جنین آسیب نمی ‌رساند.

آیا ارتودنسی می ‌تواند باعث زایمان زودرس یا سقط جنین شود؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ارتودنسی می‌ تواند باعث زایمان زودرس یا سقط جنین شود.

آیا می ‌توانم در دوران بارداری اشعه ایکس دندان بگیرم؟

در موارد ضروری، می‌ توان در دوران بارداری اشعه ایکس دندان گرفت، اما باید از اشعه محافظ برای محافظت از جنین استفاده شود.

آیا با ارتودنسی میشه زایمان کرد؟

بله، معمولا در اکثر مواقع ارتودنسی هیچ گونه اختلالی در روند زایمان طبیعی یا سزارین به وجود نمی آورد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.