ارتودنسی دندان خرگوشی چیست؟ + روش های درمان

ارتودنسی دندان خرگوشی چیست؟ + روش های درمان

samira ghabeli ۲۸ آبان ۱۴۰۲
ارتودنسی دندان خرگوشی یک زن
()

به افرادی که دندان های جلویی فک بالای آنها جلوتر از دندان های فک پایین قرار گرفته است، اصطلاحا گفته می شود که دندان های خرگوشی دارند. دندان های خرگوشی علاوه بر تاثیر منفی که بر زیبایی چهره و لبخند افراد دارد مشکلات زیادی اعم از اختلالات بلع، اختلالات تکلم و … را به دنبال دارد.

 خوشبختانه روش های مختلفی برای درمان دندان خرگوشی وجود دارد که یکی از بهترین روش های درمان، ارتودنسی دندان خرگوشی (Buck Teeth)  است. در ادامه با این سری از مقالات وب سایت دکتر کامیار خضری متخصص ارتودنسی همراه باشید تا بیشتر درباره این ناهنجاری دندانی و روش های درمان آن صحبت کنیم.

علت خرگوشی شدن دندان ها چیست؟

اصولا فشار زیاد دندان های جلوی بالایی در هنگام رشد به فک بالا، باعث خرگوشی شدن آنها می شود. البته خرگوشی شدن دندان ها دلایل دیگری هم می تواند داشته باشد که عبارتند از:

ژنتیک

همان طور که می دانید ژنتیک نقش بسزایی در بروز بسیاری از بیماری ها و مشکلات دارد که ناهنجاری های فکی و دندانی هم از این قاعده مستثنی نیستند و یکی از اصلی ترین دلایل دندان خرگوشی شدن؛ ژنتیک است.

عادات غلط

بلع غلط یا قرار دادن نامناسب زبان در حین بلع و سایر عادات غلط مانند مکیدن انگشت، مکیدن پستانک و جویدن ناخن در کودکی می تواند از جمله دلایل بروز دندان خرگوشی باشد.

بیماری های دهان و لثه

برخی بیماری های دهان و لثه مثل کیست، دندان اضافی و …. نیز می توانند باعث بروز دندان های خرگوشی شوند. بنابراین نیاز است که قبل از ارتودنسی دندان خرگوشی مشکلات و بیماری های دهان و لثه شما توسط دندانپزشک بررسی و درمان شود.

دندان های خرگوشی باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟

همان طور که گفتیم دندان های خرگوشی به حالتی گفته می شود که دندان های جلویی فک بالا جلوتر از دندان های فک پایین قرار می گیرد، که مسلما در این صورت لبخند و چهره شما زیبایی واقعی خود را نشان نمی دهد.

دندان خرگوشی از حالت طبیعی و نرمال که باید دندان های فک بالا و پایین روی هم قرار بگیرند خارج است و باعث بروز مشکلاتی از قبیل التهاب لثه، تغییر فرم صورت، اختلال در جویدن و بلع غذا، اختلال در تکلم، ایجاد مشکلات تنفسی مثل خروپف کردن در خواب، پوسیدگی دندان ها و … می شود.

بیشتر بخوانید: درمان مشکلات تنفسی با ارتودنسی

روش های ارتودنسی دندان خرگوشی

ارتودنسی دندان خرگوشی، بهترین روش برای درمان این مشکل است که معمولا توصیه متخصصین ارتودنسی این است که این درمان در سنین کودکی و نوجوانی انجام شود.

بهترین سن برای ارتودنسی دندانهای خرگوشی قبل از سن ۱۲ سالگی است؛ زیرا در این سن دندان ها و استخوان فک در حال رشد هستند و ایجاد تغییر در آنها راحت تر و سریع تر انجام می شود. متخصص ارتودنسی بسته به شدت ناهنجاری یکی از روش های زیر برای درمان و ارتودنسی دندانهای خرگوشی پیشنهاد می کند:

درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی ثابت فلزی

ارتودنسی دندان خرگوشی با بریس های فلزی یکی از رایج ترین شیوه های درمان دندان خرگوشی است. ارتودنسی ثابت فلزی یکی از بهترین روش های برای درمان انواع ناهنجاری های دندانی و فکی در کودکان و نوجوانان است.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی کودکان

متخصص ارتودنسی با قرار دادن بریس ها، براکت ها و سیم های فلزی بر روی دندان ها می تواند به تدریج باعث حرکت دندان ها و هدایت آنها به موقعیت اصلی خود می شود.

اصلاح دندان خرگوشی با گسترش دهنده کام

در صورتی که فرزند شما علاوه بر اینکه دندان های خرگوشی دارد، فک بالایی کوچک تر از فک پایینی هم دارد ممکن است متخصص ارتودنسی استفاده از گسترش دهنده کام را توصیه کند. دستگاه وسیع کننده کام متشکل از دو قطعه است که به دندان های آسیاب بالایی متصل می شوند و به تدریج باعث گسترش فضای کام می شود.

ارتودنسی دندانهای خرگوشی با اینویزیلاین

اینویزیلاین ها نوعی ارتودنسی متحرک است که برای درمان ناهنجاری های جزئی تا متوسط برای نوجوانان و بزرگسالان استفاده می شود.

متخصص ارتودنسی در صورتی که دندان های فک بالای شما بیش از حد جلو نباشند به کمک اینویزیلاین که مجموعه از پلاک های شفاف پلاستیک هستند برای درمان دندان های خرگوشی شما استفاده می کند.

هزینه ارتودنسی دندان خرگوشی با اینویزیلاین ها بیشتر از بریس های سنتی است و از جمله مزایای این روش به نسبت ارتودنسی فلزی عبارتند از:

  • اینویزیلاین ها نوعی ارتودنسی نامرئی هستند و کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شود.
  •  در صورت استفاده از اینویزیلاین ها تعداد مراجعات شما به مرکز ارتودنسی کمتر می شود.
  • از آنجا که اینویزیلاین ها نوعی ارتودنسی متحرک هستند شما در هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان می توانید پلاک ها را از دهانتان خارج کنید.

درمان دندان خرگوشی بدون ارتودنسی (با جراحی فک)

جراحی فک (جراحی ارتوگناتیک) برای درمان مشکلات شدید فک و دندانی استفاده می شود. همچنین در صورتی که دوره رشد شما متوقف شده باشد و درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی جواب ندهد نیاز است که برای درمان این مشکل جراحی فک انجام دهید.

ارتودنسی دندان خرگوشی چقدر طول میکشد؟

طول درمان ارتودنسی دندان خرگوشی بسته به شدت مشکل شما می تواند متفاوت باشد. اما به طور معمول اصلاح این مشکل حدود ۲ سال طول می کشد. همچنین پس از اتمام درمان ارتودنسی نیاز است که به مدت ۶ ماه از نگهدارنده ارتودنسی به منظور تثبیت تغییرات اعمال شده و جلوگیری از برگشت نتایج ارتودنسی استفاده شود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.