همه چیز درباره ارتودنسی نوجوانان

همه چیز درباره ارتودنسی نوجوانان

samira ghabeli ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
ارتودنسی دندان نوجوانان
()

ارتودنسی نوجوانان با توجه به نوع و شدت مشکلات دندانی توسط انواع براکت های ارتودنسی قابل انجام است. در صورتی که به هر دلیلی ارتودنسی در سنین کودکی انجام نشده است، ارتودنسی در سنین نوجوانی نیز می توان زمان مناسبی برای ارتودنسی دندان باشد. رایج ترین محدوده سنی ارتودنسی برای نوجوانان بین ۱۱ تا ۱۵ سالگی است.

اگر بخواهیم به طور خلاصه و جامع مزایای ارتودنسی دندان نوجوانان را بازگو کنیم؛ این درمان باعث ایجاد هماهنگی بین فک و دندان ها می شود که زیبایی و اعتماد به نفس را به نوجوانان هدیه می دهد. یکی دیگر از مزایای بسیار مهم درمان در این سنین این است که هزینه ارتودنسی نوجوانان بسیار کمتر از هزینه درمان در سنین بزرگسالی است. در ادامه این سری از مقالات دکتر امیر کامیار خضری متخصص ارتودنسی همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره مزایای ارتودنسی نوجوانان و سن مناسب ارتودنسی برای نوجوانان به دست بیاورید.

سن مناسب ارتودنسی برای نوجوانان

سن ارتودنسی محدود به یک سن و سال خاص نمی شود، اما بیشتر متقاضیان این روش درمانی نوجوانان هستند. دوره نوجوانی بین سنین ۱۱ الی ۱۵ سالگی است که در این سن تمامی دندان های دائمی رویش کامل پیدا کرده اند و به راحتی می توان نواقص دندانی را شناسایی و درمان کرد. طبق نظر بهترین دکتر ارتودنسی نوجوانان بهترین سن برای ارتودنسی نوجوانان ۱۲ سالگی است.

با اینکه بهترین سن برای انجام ارتودنسی، سنین کودکی است اما از مزیت های ارتودنسی نوجوانان می توان به واضح بودن وضعیت دندان ها اشاره کرد. دندان ها در سنین نوجوانی همانند سنین کودکی به سادگی حرکت می کنند و همین امر باعث کوتاه شدن طول درمان می شود.

براکت های مناسب برای ارتودنسی نوجوانان

انتخاب نوع براکت کاملا بستگی به نظر بهترین متخصص ارتودنسی نوجوانان دارد. در واقع متخصص ارتودنسی با توجه به شرایط دهان و دندانی فرد و سلیقه شخصی فرد براکت فلزی، براکت سرامیکی، براکت لینگوال و یا نامرئی را استفاده می کند. 

مزایای ارتودنسی دندان در این سنین چیست؟

ارتودنسی نوجوانان مزایا و فواید متعددی دارد که از جمله رایج ترین آنها عبارتند از:

  • به دلیل مشکلات دندان های جلویی بعضی از نوجوانان دچار اختلالات تکلم هستند که این موضوع باعث کاهش اعتماد به نفس آنها در جمع دوستان می شود که با ارتودنسی دندان این مشکل قابل حل است.
  • نوجوانانی که دچار مشکلات جویدن غذا و تنفسی هستند با درمان ارتودنسی می توانند این مشکلات را درمان کنند.
  • یکی از مزایای ارتودنسی دندان نوجوانان به نسبت سنین بزرگسالی این است که ارتودنسی نوجوانان نیازی به کشیدن دندان یا جراحی ندارد.
  • بروز بیماری های دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان، بیماری های لثه و … در سنین بزرگسالی شایع تر است. بنابراین ارتودنسی در سنین نوجوانانی شرایط بهداشت دهان و دندان را تسهیل بخشیده و از بروز بیماری های دهان و دندان در آینده جلوگیری می کند.
  • به دلیل کوتاه بودن طول درمان ارتودنسی در سنین نوجوانانی، قیمت ارتودنسی نوجوانان نیز به نسبت کمتر از هزینه ارتودنسی دندان بزرگسالان است.

مراقبت های ارتودنسی دندان در این سنین

خوشبختانه نوجوانان به نسبت کودکان همکاری زیادی در زمینه مراقبت های ارتودنسی دندان دارند؛ چرا که افراد در این سنین خوب و بد را تشخیص می دهند و می دانند که پزشک صلاح آنها را می خواهد بنابراین نکات مراقبتی ارائه شده از سوی ارتودنتیست را به خوبی رعایت می کنند. از جمله نکات مراقبتی ارتودنسی دندان در این سنین عبارتند از:

  • مراجعه منظم به کلینیک ارتودنسی در وقت های مقرر شده؛
  • رعایت بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری های لثه؛
  • داشتن تغذیه مناسب در طول ارتودنسی ثابت؛ برای مثال در این دوران از غذاهای نرم استفاده کنید و از خوردن مواد غذایی سخت و چسبناک مانند ته دیگ، بلال، آب نبات و … پرهیز کنید.
  • شستشوی ارتودنسی متحرک پس از هر وعده غذایی؛

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.