آیا امکان عصب کشی در زمان ارتودنسی، قبل و بعد آن وجود دارد؟

samira ghabeli ۷ آبان ۱۴۰۲
عصب کشی دندان

درد دندان و مشکلات ریشه دندان جزء موارد اجتناب ناپذیر است و ممکن است در طول درمان های دندانپزشکی اعم از ارتودنسی دندان اتفاق بیفتد. یکی از مواردی ممکن است برای شما اتفاق بیفتد نیاز به عصب کشی در ارتودنسی است. در چنین شرایطی سوالی که برای شما پیش می آید این است که آیا امکان عصب کشی در زمان ارتودنسی وجود دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوالات برسید.

عصب کشی دندان چیست؟

دندانپزشک طی عصب کشی یا درمان ریشه دندان، بخش عفونت کرده دندان را خارج می کند و پس از شستشو دادن محل ریشه، دندان با مواد مخصوصی پر می شود و از تخریب دندان جلوگیری می کند.

عصب کشی دندان برای برطرف کردن درد دندانی ناشی از پوسیدگی دندان بسیار مناسب است و از خرابی کامل دندان ها جلوگیری می کند. در صورتی که علائمی مثل تغییر رنگ دندان، احساس درد دندانی در زمان جویدن غذا، حساسیت به سرما و گرما، پوسیدگی دندان و تورم لثه را دیدید، حتما در سریع ترین زمان ممکن به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا به وسیله عصب کشی از بروز مشکلات جدی تر مانند از دست دادن دندان ها جلوگیری کنید.

تاثیر ارتودنسی بر دندان عصب کشی شده چیست؟

وقتی که شما برای مشاوره ارتودنسی نزد یک متخصص ارتودنسی مراجعه می کنید، در صورتی که ارتودنتیست متوجه وجود دندان یا دندان های پوسیده شود، ممکن است عصب کشی دندان قبل از ارتودنسی را تجویز کند. در چنین شرایطی ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید آیا دندان عصب کشی شده در ارتودنسی مشکل ساز نیست؟ در جواب این سوال باید بگوییم که جای هیچ گونه نگرانی نیست و در صورتی که این کار توسط متخصص ارتودنسی متبحر انجام شود به هیچ عنوان دندان عصب کشی شده در ارتودنسی مشکل ساز نیست.

عصب کشی قبل از ارتودنسی دندان

همان طور که در بخش قبل گفتیم، امکان ارتودنسی دندان های عصب کشی شده وجود دارد. بهتر است قبل از انجام ارتودنسی سلامت دندان های شما معاینه شود تا در صورت نیاز درمان های ترمیمی لازم را انجام دهید.

این کار باعث می شود که مشکلات دندان شما درمان شود و نیاز به ترمیم دندان حین ارتودنسی نداشته باشید. در صورتی که درد دندان عصب کشی شده در ارتودنسی را تجربه کردید باید به این نکته توجه داشته باشید که عصب کشی دندان شما به خوبی انجام نشده است و نیاز به عصب کشی مجدد دندان در حین ارتودنسی است.

بیشتر بخوانید: هزینه ارتودنسی

آیا دندان های عصب کشی شده حین درمان ارتودنسی حرکت می کنند؟

همان طور که می دانید درمان ارتودنسی باعث حرکت دندان ها و هدایت آنها به موقعیت اصلی خودشان می شود. حال سوالی که در اینجا مطرح است این است که آیا دندان های عصب کشی شده حین درمان ارتودنسی حرکت می کنند؟ بله امکان حرکت دندان های عصب کشی شده وجود دارد اما به دلیل اینکه ریشه دندان و خود دندان عصب کشی شده بسیار حساس هستند و در مواردی احتمال شکستگی دندان ها وجود دارد، تنها یک متخصص ارتودنسی حرفه ای است که می تواند ارتودنسی دندان عصب کشی شده را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

در صورتی که عصب کشی قبل از ارتودنسی دندان به درستی انجام شده باشد و متخصص ارتودنسی هم درمان خود را به نحو احسن انجام دهد، درمان ارتودنسی دندان عصب کشی شده هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت.

بهترین متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر و منطقه دیگری در هنگام ارتودنسی دندان ضعیف عصب کشی شده را که احتمال شکسته شدن آنها در اثر فشار براکت های ارتودنسی وجود دارد، از حلقه هایی به نام بند در اطراف دندان عصب کشی شده استفاده می کند، تا از دندان ضعیف در طول درمان ارتودنسی محافظت کند.

یکی از عوارض ارتودنسی دندان، کوتاه شدن ریشه بعضی از دندان هاست که احتمال ایجاد این مشکل در دندان های عصب کشی شده بسیار بیشتر است. بنابراین نیاز است که ارتودنتیست قبل از شروع درمان تصاویر رادیوگرافی دندان های شما را به خوبی بررسی کند و در صورت تشخیص اینکه احتمال از دست رفتن دندان ها در طول ارتودنسی وجود دارد از شیوه درمانی دیگری استفاده کند.

آیا ارتودنسی دندان عصب کشی شده خطرناک است؟

خیر، تنها در صورتی که درمان ریشه دندان به درستی انجام نگرفته باشد، احتمال بروز خطر و عفونت دندان در زمان ارتودنسی وجود دارد. در واقع ارتودنسی دندان عصب کشی شده عامل خطرناکی نیست، بلکه در صورتی که عصب کشی به درستی انجام نشود باعث بروز مشکل می شود.

اگر عصب کشی قبل از ارتودنسی دندان به درستی انجام نشده باشد، عفونت مجددا ایجاد می شود که می تواند باعث بروز مشکلاتی مثل درد دندانی و … شود. در این مواقع معمولا مجددا عصب کشی در ارتودنسی تجویز می شود که البته احتمال این اتفاق بسیار نادر و محدود است.

انجام عصب کشی حین ارتودنسی چگونه است؟

از آنجا که مدت زمان ارتودنسی دندان طولانی است ممکن است در طول درمان با مشکلاتی همچون عفونت و پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی مواجه شوید. به دلیل اینکه دندان های پوسیده و عفونت کرده، همراه با درد زیادی هستند نیاز است که حتما عصب کشی دندان در طول ارتودنسی انجام شود.

برای عصب کشی دندان در زمان ارتودنسی در صورت استفاده از ارتودنسی ثابت، نیازی به باز کردن براکت های ارتودنسی نیست و دندانپزشک همراه با براکت های ارتودنسی درمان ریشه دندان را انجام می دهد. البته در صورتی که بریس های ارتودنسی مانعی برای فرآیند درمان ریشه دندان باشند، ممکن است آنها باز شوند و پس از اتمام درمان ریشه دندان، بریس ها مجددا بر روی دندان ها وصل شوند.

عصب کشی دندان پس از ارتودنسی

در صورتی که طول درمان ارتودنسی شما به اتمام رسیده باشد، شما هیچ گونه محدودیتی برای درمان های مختلف اعم از عصب کشی دندان نخواهید داشت.

سوالات متداول عصب کشی در ارتودنسی

آیا در صورتی که دندان عصب کشی شده درد داشته باشد مجاز به ارتودنسی دندان هستیم؟

خیر به هیچ وجه حرکت چنین دندانی درست نیست. زیرا درد دندان عصب کشی شده نشان از این دارد که درمان ریشه دندان به درستی انجام نشده و حتما باید قبل از ارتودنسی مجددا عصب کشی انجام شود.

آیا ارتودنسی دندان عصب کشی شده و نشده فرق دارند؟

از نظر حرکت و ارتودنسی هر دو نوع دندان یکسان هستند اما به دلیل شکننده بودن دندان عصب کشی شده نیاز است که متخصص ارتودنسی این کار را با احتیاط بیشتری انجام دهد.