تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی | آیا ارتودنسی تاثیر منفی بر فرم لب ها دارد؟

تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی | آیا ارتودنسی تاثیر منفی بر فرم لب ها دارد؟

samira ghabeli ۹ مهر ۱۴۰۲
تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی
()

شاید در طول درمان ارتودنسی شاهد تغییرات چهره شوید؛ اما باید این را بدانید که پس از اتمام درمان ارتودنسی تناسب بین تمامی اجزای صورت شما اعم از گونه، لب و چانه برقرار می شود. با این حال مراجعان بسیار زیادی نگران تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی هستند. 

اگر می خواهید که علت تغییر فرم لب ها در ارتودنسی را بدانید و یا اینکه بدانید که آیا می شود از بروز این مشکل جلوگیری کرد یا خیر؟ با ما در این نوشتار همراه باشید. 

تغییر چهره بعد از ارتودنسی

از جمله مزایای ارتودنسی دندان علاوه بر بهبود وضعیت دندان ها و همچنین دو فک تاثیرات مثبتی است که بر زیبایی چهره فرد می گذارد. البته تغییر چهره در طول درمان ارتودنسی ممکن است برای افراد خوشایند نباشد اما پس از اتمام درمان خواهند دید که این تغییرات تاثیر مثبت بر زیبایی چهره آنها گذاشته است. 

در طول درمان ارتودنسی سیم های ارتودنسی، براکت های فلزی و همچنین بریس های ارتودنسی باعث تغییر حالت چهره افراد به طور منفی می شود اما پس از اتمام طول درمان و خارج کردن تجهیزات ارتودنسی از دهان، به دلیل مرتب شدن دندان ها و همچنین اصلاح جلو زدگی یا عقب رفتگی فک، چهره شما زیباتر از قبل می شود. 

تاثیر ارتودنسی بر فرم لب ها

همان طور که گفتیم ارتودنسی می تواند تاثیرات مثبت بر فرم چهره و لب ها داشته باشد. بسیاری از کاندیدای ارتودنسی نگران تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی هستند که باید به این افراد بگوییم که در طول ارتودنسی به دلیل وجود براکت ها، سیم ها و بریس های ارتودنسی بیشترین تغییر در فرم لب ها احساس می شود، به طوری که ممکن است لب بالا یا پایین دچار جلوزدگی یا حتی تغییر اندازه شود. اما پس از خارج کردن تجهیزات ارتودنسی این تغییرات نه تنها منفی نیستند بلکه در اکثر مواقع مثبت هم می باشند.

تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی

پس از خارج کردن دستگاه ارتودنسی از داخل دهان بیمار و به دلیل مرتب شدن دندان ها و همچنین اصلاح جلو زدگی یا عقب زدگی فک، لب ها نیز به حالت عادی برگشته و فرم زیباتری به خود می گیرند. برای مثال افرادی که دندان های پایین آنها جلوتر از دندان های بالایی بوده است (آندربایت) طبیعتا به دلیل وجود این عارضه، لب های پایین آنها نیز جلوتر از لب های بالایی خواهد بود که با سیم کشی دندان ها، تغییرات فرم لب نیز باعث ایجاد تناسب با سایر اجزای صورت شده و چهره شما جذاب تر می شود. 

انواع تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی در ناهنجاری های مختلف

هر کدام از مشکلات ارتودنسی، تاثیرات منفی خاص خود را بر فرم چهره، فرم لب و گونه های فرد دارد. متخصص ارتودنسی به کمک درمان ارتودنسی با اصلاحاتی که بر روی دندان ها و فک بیمار ایجاد می کند، باعث ایجاد تغییرات مثبت بر فرم لب ها و  چهره فرد می شود. در ادامه قصد داریم به انواع تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی در ناهنجاری های مختلف بپردازیم:

مشکلات اوربایت

یکی از مشکلات قابل حل با ارتودنسی، اوربایت است که باعث جلوزدگی دندان های فک بالا به نسبت دندان های فک پایین می شود که در نهایت این مشکل نیز باعث جلوآمدگی و برجستگی بیش از حد لب بالایی به نسبت لب پایینی می شود. پس از درمان این مشکل به کمک ارتودنسی، لب بالایی نیز به عقب رفته و با لب پایین متناسب می شود. 

مشکلات آندربایت

آندربایت دقیقا برعکس اوربایت است به این شکل که دندان های فک پایین جلوتر از دندان های فک بالا قرار دارند که این مشکل در نهایت باعث برجستگی و جلو زدگی لب پایین به نسبت فک بالا باشد که قطعا تاثیر منفی بر زیبایی چهره افراد دارد. پس از اتمام درمان شاهد تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی به شکل مثبت خواهد شد. 

مشکلات اپن بایت

افرادی که ناهنجاری اپن بایت دارند، دندان هایشان به طور کامل روی هم فیکس نمی شوند و فاصله بین آنها وجود دارد. این حالت باعث به هم ریختن توازن لب ها می شود ک پس از این اصلاح این عارضه به کمک ارتودنسی، عدم توازن لب ها نیز برطرف می شود. 

انحراف و کجی دندان ها

انحراف و کجی دندان ها هم می تواند باعث به هم خوردن توازن و قرینگی لب ها شود که قطعا پس از اصلاح این مشکل دندان ها، لب ها نیز حالت متعادل به خود می گیرند و لبخند فرد زیباتر و جذاب تر خواهد شد. 

جلوگیری از تغییر نامناسب فرم لب ها بعد از ارتودنسی

یکی از نگرانی های اکثر افرادی که کاندیدای درمان ارتودنسی هستند تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی به حالت نامناسب است. البته در صورتی که شما به بهترین متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر و منطقه دیگری مراجعه کرده باشید؛ نیازی به نگرانی بابت این موضوع نیست. چرا که یک ارتودنتیست خوب می تواند باعث استفاده از نوارهای خاصی که بر روی بریس ها نصب می کند از جابجایی بیش از حد لب ها و تغییر فرم نامناسب آنها بعد از ارتودنسی جلوگیری می کند. در برخی مواقع نیز ممکن است ارتودنتیست از ارتودنسی نامرئی استفاده کند تاثیری بر فرم لب های فرد نداشته باشد. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.