آیا امکان ارتودنسی چند دندان وجود دارد؟

آیا امکان ارتودنسی چند دندان وجود دارد؟

samira ghabeli ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
ارتودنسی چند دندان
()

برخی از افراد تنها یک یا چند دندان آنها دچار نامرتبی است و سوالشان این است که آیا امکان ارتودنسی چند دندان به تنهایی وجود دارد؟ در این سری از مقالات دکتر کامیار خضری متخصص ارتودنسی در کرج قصد داریم که به این سوال پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید.

بله متخصص ارتودنسی می تواند ارتودنسی چند دندان و یا حتی ارتودنسی تک دندان را هم انجام دهد.

اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که چه تمام دندان های شما کج باشد، چه یک یا تعدادی از آنها در هر صورت باید تجهیزات ارتودنسی روی تمامی دندان ها قرار گیرد. زیرا حرکت حتی یک دندان هم می تواند موقعیت سایر دندان ها را نیز تغییر می دهد بنابراین چیزی به اسم ارتودنسی فقط چند دندان یا یک دندان نداریم و دستگاه ارتودنسی بر روی همه دندان ها نصب می شود؛ اما این کار با هدف مرتب کردن همان چند دندان نامرتب انجام می شود و طول درمان نیز بسیار کوتاه تر از زمانی است که تمامی دندان ها کج و نامرتب هستند.

بهترین روش ارتودنسی چند دندان کدام است؟

روش های ارتودنسی دندان بسیار متنوع هستند که یکی از قدیمی ترین و البته رایج ترین روش ها، ارتودنسی ثابت است. متخصص ارتودنسی در این روش به کمک تجهیزات ثابت اقدام به اصلاح موقعیت دندان ها و فکین می کند.

متخصصین ارتودنسی معمولا در صورتی که شدت ناهنجاری های دندانی شدید باشد از ارتودنسی ثابت استفاده می کنند. اما در صورتی که تنها یک یا چند دندان نامرتب داشته باشید بهترین روش استفاده از دستگاه های ارتودنسی متحرک  مانند پلاک های شفاف است.

ارتودنسی شفاف چگونه دندان ها را مرتب می کند؟

بسته به میزان ناهنجاری دندان ها و تعداد دندان ها، متخصص ارتودنسی تعدادی پلاک شفاف در اختیار شما قرار می دهد. شما موظف به استفاده از هر کدام از این قالب ها برای بازه زمانی ۲ الی ۳ هفته ای هستید تا به مرور و مرحله به مرحله دندان های شما مرتب شود. به دلیل اینکه این پلاک ها از جنس پلاستیک و شفاف هستند کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شود و به آن ارتودنسی نامرئی نیز گفته می شود.

هزینه ارتودنسی چند دندان چقدر است؟

ما در صفحه ای جداگانه هزینه ارتودنسی ۱۴۰۲ را آورده ایم، اما هزینه ارتودنسی فقط چند دندان به دلیل اینکه پیچیدگی خاصی ندارد و طول درمان نیز کوتاه تر است، هزینه آن نیز به مراتب کمتر از زمانی است که تمامی دندان ها یا فک فرد دچار ناهنجاری است.

کلام آخر

ما در اینجا درباره ارتودنسی چند دندان صحبت کردیم و پاسخی که به سوال اول این نوشتار دادیم مثبت بود و گفتیم که امکان ارتودنسی تنها چند دندان وجود دارد؛ اما نه به این شکل که تجهیزات ارتودنسی تنها بر روی همان چند دندان هدف قرار می گیرد. بلکه به دلیل اینکه دستگاه ارتودنسی باعث حرکت سایر دندان ها نیز می شود تجهیزات ارتودنسی بر روی همه دندان ها قرار می گیرد اما از آنجا که تعداد دندان های نامرتب کم است طول درمان کوتاه تر و همچنین هزینه درمان نیز کمتر خواهد بود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.