همه چیز درباره ارتودنسی تک دندان

همه چیز درباره ارتودنسی تک دندان

samira ghabeli ۵ شهریور ۱۴۰۲
ارتودنسی تک دندان کج
()

در برخی از افراد علی رغم مرتب بودن تمامی دندان ها یکی از آنها کج است که باعث می شود در هنگام خندیدن جلوه قشنگی نداشته باشد. یک دندان کج و نامرتب می تواند زیبایی کلی لبخند فرد را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از سوالاتی که این افراد به کرات می پرسند این است که آیا امکان ارتودنسی تک دندان وجود دارد؟ در این سری از مقالات دکتر کامیار خضری متخصص ارتودنسی در کرج همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

چرا افراد نیاز به ارتودنسی تک دندان پیدا می کنند؟

برخی از مراجعه کنندگان مراکز ارتودنسی تنها یک یا چند دندان کج دارند که باعث بروز مشکلاتی در بلع، گاز گرفتن، تکلم و ظاهر نامناسب لبخند آنها می شود. 

وجود یک دندان کج باعث پوسیدگی دندان های کناری می شود؛ زیرا در این شرایط مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان های کناری سخت می شود و ممکن است مواد غذایی لابه لای دندان های کناری گیر کند. اما تشخیص اینکه آیا ارتودنسی دندان مناسب شما است یا خیر را متخصص ارتودنسی می تواند تشخیص دهد. 

آیا امکان ارتودنسی تک دندان وجود دارد؟

بله امکان انجام ارتودنسی یک دندان وجود دارد؛ اما نه آنگونه که شما فکر می کنید.

بسیاری از افراد به منظور ارتودنسی یک دندان نیش، ارتودنسی یک دندان جلو و … به مراکز ارتودنسی مراجعه می کنند و تصور آنها این است که چون یک دندان کج دارند بنابراین نیازی به اعمال فشار و نیرو به سایر دندان ها نیست، در حالی که این تصور کاملا غلط است! در ارتودنسی تک دندان نیاز است که کمک براکت های ارتودنسی و سایر ابزارهای متحرک فضای مورد نیاز برای دندانی که کج شده است مهیا شود که این مهم برای حرکت جزئی سایر دندان ها شدنی است. 

بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که متخصص ارتودنسی به نسبت اندازه فک و وضعیت تک دندان کج ممکن است براکت را روی سایر دندان ها نیز نصب کند؛ اما هدف صاف کردن یک دندان کج شما است. 

روش‌‌ های ارتودنسی یک دندان

از جمله روش های ارتودنسی یک دندان عبارتند از ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و صاف کردن یک دندان با لیزر که در ادامه درباره تک تک این روش ها صحبت خواهیم کرد. 

ارتودنسی ثابت

در صورتی که منظور صاف کردن یک دندان از ارتودنسی ثابت استفاده شود، براکت ها و بریس های ارتودنسی روی همه دندان ها نصب می شود تا جابجایی دندان به صورت صحیح انجام شود.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی متحرک

یکی از روش های متداول ارتودنسی تک دندان، ارتودنسی متحرک است. در این روش طبق نظر متخصص ارتودنسی نیاز است که برای مدت زمان خاصی از دستگاه های ارتودنسی متحرک استفاده کنید. طول درمان ارتودنسی یک دندان با دستگاه های ارتودنسی متحرک کوتاه تر از زمانی است که ارتودنسی تمامی دندان ها انجام می شود. 

صاف کردن یک دندان با لیزر

در برخی مواقع دندانپزشک به منظور صاف کردن یک دندان از لیزر استفاده می کند. در این روش پزشک با استفاده از لیزر دندان کج را تراش می دهد و آن را صاف می کند. از جمله معایب این روش می توان به تحلیل مینای دندان و افزایش آسیب پذیری دندان در مقابل پوسیدگی اشاره کرد. 

ارتودنسی یک دندان نیش

دندان های نیش در گوشه دهان قرار گرفته اند که تاثیر بسزایی در زیبایی و سلامت دندان ها دارند. بسیاری از افراد دندان های نیش برآمده یا خارج از قوس فکی دارند که در این شرایط اکثر افراد کشیدن دندان نیش را به انجام ارتودنسی ترجیح می دهند که این کار کاملا غلط است. چرا که کشیدن دندان نیش باعث فرو رفتن لب ها، عمیق شدن خط خنده و سایر مشکلات می شود. 

در صورتی که متخصص ارتودنسی تشخیص دهند که امکان اصلاح موقعیت دندان نیش با ارتودنسی وجود نداشته باشد ممکن است کشیدن دندان و در صورت نیاز انجام ایمپلنت دندان را توصیه می کند. 

ارتودنسی تک دندان کج

ارتودنسی یک دندان کج با ارتودنسی ثابت امکان پذیر نیست زیرا ارتودنسی ثابت برای اصلاح مجموعه ای از دندان ها در کنار هم مناسب است. ارتودنسی تک دندان کج اصولا با استفاده از ارتودنسی متحرک و پلاک های متحرک انجام می شود. 

ارتودنسی دو دندان جلو

در برخی مواقع تنها دو دندان جلویی کج است و اصطلاحاً گفته می شود که فرد دندان خرگوشی دارد. ارتودنسی دندان خرگوشی ساده نیست و نیاز به تخصص و مهارت پزشک مربوطه است. شایان ذکر است که ارتودنسی دو دندان جلو هم با ارتودنسی ثابت امکان پذیر نیست و با دستگاه های ارتودنسی متحرک این کار انجام می شود. 

هزینه ارتودنسی تک دندان چقدر است؟

هزینه ارتودنسی تک دندان به نسبت فاکتورهای زیر می تواند متفاوت باشد:

  • روش درمان ارتودنسی یک دندان؛
  • طول درمان؛
  • سابقه و مهارت متخصص ارتودنسی؛
  • روند آماده سازی دندان جهت شروع درمان؛

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.