اثر داروها بر درمان ارتودنسی چیست؟

اثر داروها بر درمان ارتودنسی چیست؟

samira ghabeli ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
اثر داروها بر درمان ارتودنسی
()

عوامل مختلفی در درمان ارتودنسی دست به دست هم می دهند تا باعث تسریع حرکت دندان ها و روند درمان شوند که یکی از آنها اثر داروها بر درمان ارتودنسی است. اما آیا می دانید کدام یک از داروها و با چه دوزی  در سرعت حرکت دندان ها در حین درمان ارتودنسی نقش دارند؟ نقش استامینوفن و ایبوپروفن در درمان ارتودنسی چیست؟ داروهای ضد افسردگی، داروهای قلبی، داروهای تیروئید، داروهای ضد تشنج و …. چه نقشی در روند این درمان دارند؟ در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم. 

حرکت دندان ها در طول ارتودنسی چگونه است؟

عوامل مختلفی از جمله واکنش های شیمیایی و فیزیکی بدن و همچین برخی از تغییرات سلولی بر حرکت دندان ها در طول درمان ارتودنسی تاثیرگذار هستند.

در واقع درمان ارتودنسی به دلیل فشاری که به قسمت هایی از دندان و فک وارد می کند باعث حرکت و هدایت آنها به سمت موقعیت صحیح در فک می شوند. حرکت دندان ها ممکن است باعث اتساع و التهاب عروق خونی و در نتیجه افزایش جریان خون در این ناحیه شود. افزایش جریان خون حرکت دندان ها و فک را تحت تاثیر قرار داده و باعث تسریع روند درمان ارتودنسی می شود. 

از آنجا مواد موجود در داروهای مصرفی به طور مستقیم وارد جریان خون می شوند ممکن است برخی از این داروها باعث تسهیل روند درمان شوند و از طرفی برخی دیگر اثر بازدارندگی درمان داشته باشند؛ بنابراین نیاز است که با اثر داروها بر درمان ارتودنسی آشنا باشید. 

اثر داروها بر درمان ارتودنسی

هر گونه مواد موجود در جریان خون می تواند روند درمان ارتودنسی را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال در صورتی که بیمار داروی خاصی مصرف می کند، این دارو وارد جریان خون او شده و تمامی فعالیت های بدن اعم از سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. اثر داروها بر درمان ارتودنسی با توجه به نوع آن می تواند متفاوت باشد برخی از آنها اثر بازدارندگی دارند و برخی دیگر باعث تسریع روند درمان می شود که در ادامه بیشتر درباره این داروها صحبت خواهیم کرد. 

کدام داروها باعث تسریع درمان ارتودنسی می شوند؟

همان طور که گفتیم اثر داروها بر درمان ارتودنسی در برخی مواقع ممکن است تسریع دهنده و تسهیل بخش درمان باشد. داروهایی که در ادامه معرفی می کنیم باعث کاهش التهاب و تسهیل حرکت دندان ها و فک می شوند و همچنین مصرف این داروها تا حد زیادی درد ارتودنسی را کاهش می دهد:

  • آدنوزین مونو فسفات
  • کلسیم
  • کلاژن
  • پروستاگلاندین
مصرف کلسیم در طول درمان ارتودنسی باعث تسهیل روند درمان می شود.

کدام داروها از حرکت دندان ها در درمان ارتودنسی جلوگیری می کنند؟

در برخی مواقع اثر داروها بر درمان ارتودنسی منفی است و از حرکت دندان ها در طول درمان جلوگیری می کنند. از جمله داروهایی که اثر منفی بر روی درمان ارتودنسی دارند عبارتند از:

ایبوپروفن ها

با اینکه داروهای مسکنی مثل ایبوپروفن ها می توانند باعث کاهش درد ارتودنسی شوند، اما از حرکت دندان ها در طول درمان ارتودنسی جلوگیری می کنند و مصرف آنها در مراقبت های ارتودنسی توصیه نمی شود. 

داروهای غیر استروئیدی و کورتون ها

کورتون ها و داروهای مسکن ها غیراستروئیدی با مهار پروستاگلاندین ها باعث کاهش سرعت حرکت دندان ها در طول ارتودنسی می شوند. در صورتی که بیمار نیاز به استفاده طولانی مدت از این داروها داشته باشد، احتمال اینکه دندان ها هیچ حرکتی در طول درمان ارتودنسی نداشته باشند، بسیار زیاد است. 

توجه: اگر از کورتون ها و داروهای مسکن غیر استروئیدی استفاده می کنید شما به هیچ عنوان کاندیدای مناسبی برای درمان ارتودنسی نیستید.

آسپرین، ترامادول، دیکلوفناک، ایندومتاسین، مورفین

این نوع داروها نیز در برخی مواقع اثر منفی بر درمان ارتودنسی دارند و متخصصین ارتودنسی مصرف این نوع داروها را در طول درمان ارتودنسی توصیه نمی کنند. 

لسی تونین

مصرف لسی تونین باعث طولانی شدن مدت زمان درمان ارتودنسی می شود. 

ایندومتاسین

ایندومتاسین حرکت دندان ها را در طول درمان ارتودنسی کند می کند. 

اثر استامینوفن بر درمان ارتودنسی چیست؟

استامینوفن به نسبت سایر مسکن ها تاثیر چندانی در میزان حرکت دندان ها ندارد و می توانید در طول درمان ارتودنسی به منظور کاهش درد از آن استفاده کنید. 

اثر داروهای ضد افسردگی در ارتودنسی چیست؟

در صورتی که از داروهای ضد افسردگی مانند دوکسپین، آمی تریپتیلین و … استفاده می کنید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید، زیرا اکثر این داروها حرکت دندان ها را کند می کند و ممکن است درمان ارتودنسی برای شما مناسب نباشد. 

اثر بیس فسفونات بر ارتودنسی چیست؟

داروهایی که بر پایه بیس فسفونات ساخته شده اند که اثر خانم های یائسه و مبتلا به پوکی استخوان از آن استفاده می کنند باعث کاهش سرعت حرکت دندان ها می شوند. 

بنابراین اگر از چنین داروهایی استفاده می کنید و قصد درمان ارتودنسی را دارید حتما قبل از شروع درمان متخصص ارتودنسی خود را در جریان بگذارید تا در صورت نیاز داروهای شما را به طور موقت تغییر دهد. 

تاثیر ویتامین ها در ارتودنسی چیست؟

یکی از سوالاتی که در رابطه با اثر داروها بر درمان ارتودنسی پرسیده می شود این است که آیا مصرف ویتامین ها در طول درمان ارتودنسی مجاز است؟ بله ویتامین ها و مکمل های غذایی تاثیری منفی بر روند درمان ندارند و می توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید. 

سوالات متداول اثر داروها بر درمان ارتودنسی

آیا داروهای تیروئید در ارتودنسی تاثیر دارند؟

بله داروهای تیروئید باعث کند شدن حرکت دندان ها می شود و حتما قبل از شروع درمان باید به پزشک خود اطلاع دهید که مبتلا به تیروئید هستید. 

آیا داروهای قلبی در ارتودنسی تاثیر دارند؟

بله بعضی از داروهای قلبی مانند داروهای ضد آریتمی قلب تاثیر منفی بر درمان ارتودنسی دارند. 

آیا داروهای ضد تشنج در ارتودنسی تاثیر دارند؟

بله این داروها باعث کاهش سرعت حرکت دندان ها در طول درمان ارتودنسی می شوند. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.