چگونگی برداشتن ارتودنسی و اقدامات قبل و بعد از آن

چگونگی برداشتن ارتودنسی و اقدامات قبل و بعد از آن

samira ghabeli ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
برداشتن ارتودنسی
()

انواع ارتودنسی ثابت یکی از روش های رایج ارتودنسی دندان هستند که معمولاً برای صاف کردن و اصلاح موقعیت دندان‌ های نامرتب استفاده می ‌شوند. توسط این بریس ها همچنین می توان فاصله بین دندانی، روی هم رفتگی دندان ها، جلو یا عقب بودن هر دو فک و … را نیز اصلاح کرد. افراد در هر سنی، از جمله بزرگسالان، می توانند از این نوع بریس های ارتودنسی استفاده کنند.

پس از بستن بریس ‌ها، چند ماه تا چند سال طول می‌کشد تا بریس‌ های شما به آرامی به دندان ‌های شما فشار وارد کنند و به دندان ها را به سمت موقعیت صحیح خود هدایت کنند. زمانی که متخصص ارتودنسی صلاح ببیند و روند درمان تکمیل شده باشد نوبت به برداشتن ارتودنسی می رسد. ما در این جا قصد داریم درباره نحوه برداشتن براکت های ارتودنسی و اینکه چه چیزی پس از برداشتن براکت ها انتظار شما را می کشد صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

آیا برداشتن ارتودنسی درد دارد؟

اکثر افراد هنگام برداشتن ارتودنسی دردی را احساس نمی کنند. با این حال، بیشتر کارهای دندانپزشکی کمی ناراحت کننده هستند و هنگام برداشتن براکت ها می توانید انتظار کمی درد را داشته باشید. این به دلیل کاهش فشاری است که از روی دندان های شما برداشته می شود. از آنجا که درد حاصل از خارج کردن براکت ها از دهان بسیار جزئی و خفیف است با داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و … قابل کنترل است.

آیا امکان برداشتن ارتودنسی در خانه وجود دارد؟

خیر به هیچ وجه شما اجازه و توانایی برداشتن ارتودنسی در خانه را ندارید. بریس های ارتودنسی فقط باید توسط یک متخصص ارتودنسی واجد شرایط برداشته شوند. آنها ابزار مناسبی برای جدا کردن ایمن براکت ها و سیم ها از روی دندان های شما را دارند. اگر بخواهید بریس های خود را در خانه بردارید، ممکن است به دهان و دندان خود آسیب برسانید، زیرا بسیاری از قطعات کاملا تیز هستند.

اقدامات قبل از برداشتن ارتودنسی

اقدامات خاصی برای برداشتن بریس‌ ها وجود ندارد. با این حال، اگر به انجام کارهای دندانپزشکی حساس هستید، ممکن است بخواهید قبل از قرار ملاقاتتان از مسکن ‌های بدون نسخه استفاده کنید. همچنین باید قبل از مراجعه به مطب ارتودنسی دندان های خود را مسواک بزنید و بریس های خود را تمیز کنید. این کار روند برداشتن را هم برای شما و هم برای متخصص ارتودنسی آسان تر می کند.

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

نحوه برداشتن ارتودنسی

متخصص ارتودنسی برای برداشتن براکت ‌های شما از یک دستگاه فلزی مخصوص به منظور شل کردن هر یک از براکت ‌های روی دندان‌ ها استفاده می‌کند. این دستگاه معمولاً براکت ‌ها (براکت‌ ها و سیم‌ ها) را به صورت یک تکه جدا می‌ کند. اگر یک نوار مولر دارید، که یک نوار فلزی است که بریس ‌های شما را به دندان ‌های آسیابتان متصل می‌کند، ارتودنتیست شما آن را نیز جدا می کند.

پس از برداشتن بریس ‌ها، دندان ‌های شما به تمیز کردن کامل نیاز دارند. این به این دلیل است که بریس ها معمولا پلاک و غذا را در دندان های شما به دام می اندازند. ارتودنتیست شما همچنین دندان ‌های شما را با یک ابزار مخصوص صیقل می ‌دهد و باقی ‌مانده چسب ارتودنسی مورد استفاده برای چسباندن براکت‌ ها به دندان‌ ها را از بین می ‌برد.

پس از تمیز کردن دندان ها، ارتودنتیست شما ممکن است درخواست تصویربرداری از دندان های شما را داشته باشد تا با این کار مطمئن شود که بریس ها کار خود را به خوبی انجام داده اند. ممکن است پس از تصویربرداری و معاینات لازم ارتودنتیست تا مدتی استفاده از ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی را به منظور تثبیت درمان پیشنهاد دهد. نگهدارنده به جلوگیری از جابجایی دندان های شما کمک می کند. متخصص ارتودنسی راهنمایی های لازم را به شما درباره زمان و چگونگی استفاده از ریتینر را ارائه می دهد.  

عکس ریتینر

در نهایت، ارتودنتیست ممکن است دندان عقل شما را (در صورت داشتن آنها) معاینه کند. اگر دندان عقل شما به ‌تازگی رشد کرده باشد، پس از برداشتن ارتودنسی، ارتودنتیست ممکن است به شما پیشنهاد کشیدن دندان عقل را بدهد تا از جابجایی احتمالی دندان ها در آینده جلوگیری کند.

برداشتن ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

کل فرآیند برداشتن بریس ها، تمیز کردن دندان ها و قرار دادن یک نگهدارنده معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد. بسته به شرایط فردی شما ممکن است زمان کمتر یا بیشتر طول بکشد.

بعد از برداشتن ارتودنسی چه باید کرد؟

  • پس از برداشتن بریس ‌ها، تمیز کردن و مراقبت از دندان ‌ها بسیار آسان‌ تر می شود. حتما چند بار در روز مسواک بزنید، به خصوص بعد از غذا.
  • نخ دندان کشیدن را روزانه شروع کنید.
  • استفاده از دهانشویه ممکن است به کاهش هرگونه تغییر رنگ ناشی از بریس ‌ها کمک کند.
  • در صورتی که تغییر رنگ ناشی از ارتودنسی دندان شدید است می توانید برای سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی از درمان های سفید کننده دندانپزشکی کمک بگیرید. اما در برخی موارد، تغییر رنگ ممکن است به خودی خود در طی فرآیند معدنی سازی مجدد طبیعی برطرف شود.
  • اگر دندان ‌هایتان بعد از برداشتن ارتودنسی دردناک شد، بهتر است از خوردن غذاهای چسبنده یا سفت مانند نان سفت، ته دیگ، ذرت بود داده، سبزیجات خام، آب نبات های سفت و … تا زمانی که دندان هایتان به حالت طبیعی بازگردد اجتناب کنید.
  • اگر لثه‌ های شما پس از برداشتن ارتودنسی دچار التهاب و پف کردگی شده است این پف‌ کردگی باید در عرض ۲ ماه پس از برداشتن بریس ها برطرف شود.
  • اگر ارتودنتیست شما برای شما یک نگهدارنده قرار داده است، حتما آن را طبق دستور استفاده کنید. در غیر این صورت، ممکن است دندان های شما به موقعیت اولیه خود برگردند و ممکن است دوباره به بریس نیاز داشته باشید!
  • حتماً تا مدتی پس از درمان برای بررسی موقعیت دندان ها به مطب ارتودنسی مراجعه کنید.

کلام آخر

برداشتن ارتودنسی جزء مراحل آخر درمان ارتودنسی است که به هیچ عنوان انجام این کار در خانه توصیه نمی شود. در صورتی که متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که زمان برداشتن بریس های ارتودنسی است، آنها را با ابزارهای مخصوصی از دندان های شما جدا می کند، بدون اینکه آسیبی به دندان های شما وارد شود. البته ممکن است پس از جدا کردن بریس های ارتودنسی، ارتودنتیست از شما درخواست کند که برای مدتی از نگهدارنده های ارتودنسی به منظور تثبیت نتایج درمان استفاده کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.