بهداشت دندان های ارتودنسی شده

بهداشت دندان های ارتودنسی شده

admin ۲۹ آبان ۱۴۰۱
بهداشت دندان های ارتودنسی شده
()

رعایت بهداشت دهان و دندان برای همه امری مهم و ضروری است اما برای افرادی که ارتودنسی دارند بسیار حیاتی تر می باشد. تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها در طول درمان ارتودنسی شدیدا اهمیت دارد زیرا عدم رسیدگی و مراقبت بیمار می تواند موجب طولانی شدن دوره درمان و ملاقات های بیشتر با متخصص ارتودنسی شود. مسواک نزدن به موقع در طول درمان ارتودنسی می تواند موجب ظهور لکه های سفید روی دندان ها، پریودنتیت و پوسیدگی دندان شود. بیماران تمایل دارند تا با برداشتن بریس های ارتودنسی، زندگی جدیدی را با لبخند زیبایشان آغاز کنند و احتمالا هیچ کس دوست ندارد پس از اتمام درمان ارتودنسی با مشکلات جدیدی همچون پوسیدگی دندان سروکله بزند.

بنابراین اگر می خواهید از چنین مشکلاتی دور مانده و دوره درمان ارتودنسی خود را سریع و بی دردسر ادامه دهید، باید بهداشت دهان و دندان را در اولویت قرار دهید. در ادامه به اقداماتی که باید در جهت بهداشت دندان های ارتودنسی شده، انجام شود، می پردازیم:

مسواک زدن

طی دوره درمان ارتودنسی، باید دندان ها حداقل روزی ۳ بار و هر بار به مدت ۲ دقیقه مسواک شوند. این زمان ها می توانند پس از بیدار شدن، پس از هر وعده غذایی و قبل خواب باشند. برای مسواک زدن صحیح از روش زیر استفاده کنید.

مرحله اول:

مسواک را با زاویه صاف بگیرید و ابتدا سطح بیرونی دندان ها را تمیز کنید. از حرکات دورانی و  ارتعاشی استفاده کنید.

مرحله دوم:

فضای بین لثه ها و بریس ها را با زاویه دادن به مسواک (به سمت بالا برای فک بالا) تمیز کنید. مسواک را به آرامی و دورانی حرکت دهید.

مرحله سوم:

باقی بخش های بیرونی دندان را با زاویه دادن به مسواک تمیز کنید. (به سمت پایین برای دندان های پایینی)

مرحله چهارم:

سطوح جویدنی دندان های فک بالا و پایین را با دقت مسواک کنید.

مرحله پنجم:

مسواک زدن را با تمیز کردن سطوح داخلی دندان ها پایان دهید.

نکته: البته استفاده از مسواک های بین دندانی در زمان ارتودنسی دندان نیز توصیه می شود.

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

استفاده از نخ دندان

روزی یکبار باید دندان ها را نخ دندان کشید. استفاده از نخ دندان با وجود بریس های ارتودنسی ممکن است دشوار باشد اما روش های مختلفی برای تمیز کردن مابین دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان و سالم نگه داشتن لثه ها وجود دارد. نخ دندان به بیرون کشیدن ذرات باقی مانده غذایی و ماده پلاک از بین دندان ها و خط لثه کمک می کند. در غیر این صورت این مواد سفت شده و تبدیل به تارتار می شوند. همچنین نخ دندان می تواند گوشه ها و شکاف هایی را تمیز کند که با مسواک قابل دسترس نخواهد بود.

دهان شویه

پس از استفاده از مسواک و نخ دندان، داخل دهان، آب یا دهان شویه ضدعفونی کننده بچرخانید. دهان شویه ضدعفونی کننده می تواند برای التهاب و جراحت لثه ها که ناشی از برخورد بریس های ارتودنسی هستند، بسیار مفید باشد. این دهان شویه ها همچنین برای تمیز کردن آفت ها، زخم های جزئی دهان و لثه ها استفاده می شوند زیرا ذرات غذایی باقی مانده را از بین می برند و به دهان اجازه می دهند تا روند طبیعی بهبودی را طی کند.

استفاده از مسواک های بین دندانی

همانطور که از نام آن پیداست، مسواک بین دندانی نوعی مسواک کوچک و باریک است که برای تمیز کردن مابین دندان ها، زیر و اطراف سیم ها و بریس های ارتودنسی استفاده می شود. قبل از استفاده از مسواک معمولی، از مسواک های بین دندانی برای خارج کردن ذرات بزرگ غذایی که بین بریس ها گیر کرده اند، استفاده کنید. به این منظور از یک آیینه استفاده کنید تا مطمئن شوید که چیزی را جا نینداختید.

طرز استفاده از مسواک ارتودنسی

رژیم غذایی

کنترل رژیم غذایی در زمان ارتودنسی دندان به معنای پرهیز از غذاهایی است که می توانند احتمال پوسیدگی دندان را افزایش دهند. بدین منظور باید مصرف غذاهایی که دارای مقدار زیادی شکر هستند مانند نوشابه، شیرینی و بستنی را محدود یا قطع کرد. همچنین باید از غذاهایی که به راحتی در بین بریس های ارتودنسی گیر می کنند مانند تافی، آدامس و شیرین بیان پرهیز کرد.

غذاهای بسیار سفت و چسبنده نیز می تواند موجب آسیب فیزیکی به بریس های ارتودنسی شود و یقینا بریس هایی با سیم های پاره یا براکت های شل نمی توانند موجب صاف کردن دندان ها شوند. علاوه بر اینها، نباید آجیل، آبنبات و پیتزاهای سفت مصرف کرد. از غذاهای سالم مانند سیب و هویج استفاده کنید اما آنها را قطعه قطعه کرده و سپس میل نمایید. همچنین از گاز زدن یخ، ته مداد یا ناخن خودداری کنید. عدم رعایت موارد بالا می تواند موجب آسیب به بریس ها و در نتیجه کج شدن دندان ها شود.

مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی

طی دوره ی درمان ارتودنسی، باید به طور منظم و برای تنطیم بریس ها، به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید. پس از هر جلسه تنظیم بریس های ارتودنسی، شما ممکن است محکمی سیم ها یا حتی کمی درد حس کنید. در صورت تشدید یا تداوم درد باید به ارتودنتیست خود اطلاع دهید. هر مشکلی که برای بریس های ارتودنسی پیش آمد؛ باید متخصص ارتودنسی خود را سریعا در جریان قرار دهید.

علاوه بر متخصص ارتودنسی، مراجعه منظم به دندانپزشک یا متخصص ترمیم و زیبایی دندان طی دوره ارتودنسی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چکاپ دندان به منظور تشخیص نشانه های اولیه پوسیدگی دندان و بیماری لثه انجام شده و در صورت لزوم ترمیم و پرکردگی برای دندان خراب صورت می گیرد.

به طور کلی پیروی از دستورالعمل های متخصص ارتودنسی و دندانپزشک بسیار اهمیت دارد. متخصص ارتودنسی در صورت نیاز به این دستورالعمل ها افزوده یا از آنها می کاهد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.