جدا کننده ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

جدا کننده ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

samira ghabeli ۱۷ دی ۱۴۰۲
جداکننده ارتودنسی
()

نوع درمان ارتودنسی هر فردی با توجه به مشکلات دهان و دندانی و همچنین صلاحدید متخصص ارتودنسی، می تواند متفاوت باشد. متخصص ارتودنسی پس از بررسی وضعیت دندان ‌ها و فک، تصمیم می‌گیرد که بهترین روش ارتودنسی و همچنین ابزارهای لازم برای درمان کدامند. یکی از این ابزارها جدا کننده ارتودنسی یا سپراتور است؛ که در صورت نزدیک بودن دندان ‌ها به یکدیگر و یا در صورت سخت بودن نصب سیم ارتودنسی به دور دندان ‌ها از این ابزار استفاده می ‌شود.

جداکننده ارتودنسی انواع مختلف فلزی و پلاستیکی دارد که با توجه به نوع ناهنجاری و تشخیص متخصص ارتودنسی از یکی از آنها استفاده می‌ شود. با ما در ادامه همراه باشید تا بیشتر با این نوع ابزار ارتودنسی آشنا شوید.

جدا کننده ارتودنسی چیست؟

جدا کننده ارتودنسی (Orthodontic separator) یکی از ابزارهای ارتودنسی دندان برای ایجاد فاصله بین دندان ‌ها به خصوص دندان ‌های آسیاب است. سپراتور دندانپزشکی در انواع فنری فلزی و بند کشی موجود می ‌باشند. این ابزار توسط ارتودنتیست در بین دندان‌ ها قرار می گیرد و باعث ایجاد فاصله بین آنها می‌ شود؛ همچنین جداکننده های ارتودنسی به آماده سازی دندان‌ ها برای قرار گرفتن بند ارتودنسی نیز کمک می کنند.

استفاده از سپراتور مناسب چه کسانی است؟

افرادی که اقدام به ارتودنسی دندان ‌های خود کرده ‌اند ممکن است در طول درمان به دستگاه جداکننده ارتودنسی نیاز داشته باشند. متخصصین ارتودنسی برای افرادی که دندان ‌هایشان بیش از حد به یکدیگر نزدیک است استفاده از این ابزار را توصیه می کنند. همچنین اگر متخصص ارتودنسی در وصل کردن سیم های ارتودنسی به دندان ‌ها دچار مشکل شود می‌تواند از جدا کننده ‌های ارتودنسی فلزی یا بند کشی پلاستیکی استفاده کند.

بیشتر بخوانید: کش ارتودنسی چیست؟

انواع جدا کننده ارتودنسی

همانطور که گفتیم انواع سپراتور دندانپزشکی به صورت بندهای کشی و گیره ‌های فلزی موجود می‌ باشند؛ که البته نوع بند کشی آن‌ ها کاربردی ‌تر می ‌باشد و گیره ‌های فلزی تنها در زمانی استفاده می ‌شود که فاصله بین دندانی بیش از حد نامیزان و ناهماهنگ باشد و برای تنظیم آن امکان استفاده از بندهای کشی وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: بریس ارتودنسی چیست؟

نحوه نصب جدا کننده ارتودنسی

نحوه نصب سپراتور دندانپزشکی با توجه به نوع آن می ‌تواند متفاوت باشد. در صورتی که جدا کننده از جنس پلاستیک باشد برای نصب آن از نخ دندان استفاده می ‌شود؛ اما در صورتی که جدا کننده از جنس فلزی باشد برای نصب آن نیازی به نخ دندان نیست و به راحتی در بین دندان ‌ها و فضای خالی بین آنها نصب می ‌شود.

خارج کردن جدا کننده ارتودنسی

پس از نصب سپراتور حدود ۱۰ الی ۱۴ روز زمان لازم است تا فاصله مورد نیاز در بین دندان ‌ها ایجاد شود. پس از اینکه فاصله لازم در بین دندان ‌ها ایجاد شد؛ متخصص ارتودنسی سپراتور را از دهان خارج می کند. البته در برخی مواقع جدا کننده به صورت خود به خود از بین دندان ‌ها خارج می‌ شود که این به معنای ایجاد فاصله مورد نظر در بین دندان ‌هاست و جای هیچگونه نگرانی نیست.

نکته: ممکن است خوردن غذاهای چسبنده و نامناسب و همچنین دستکاری کردن جدا کننده باعث خارج شدن آن از دهان شود که برای نصب آن باید مجدداً به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا برای نصب جدا کننده ارتودنسی نیاز به بی‌حسی است؟

خیر برای نصب و خارج کردن دستگاه ارتودنسی نیازی به استفاده از هیچ گونه بی حسی نیست چرا که این این عمل به هیچ عنوان دردناک و آزاردهنده نیست.

مواد غذایی ممنوعه پس از نصب جدا کننده کدامند؟

معمولاً پس از نصب جدا کننده محدودیت غذایی خاصی ندارید اما توصیه م ‌شود که پس از نصب سپراتور از جویدن آدامس و مواد غذایی چسبنده پرهیز کنید؛ چرا که این مواد م ‌توانند باعث خارج شدن دستگاه از محل اصلی خود شوند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.