آیا امکان درمان آپنه خواب با ارتودنسی وجود دارد؟

آیا امکان درمان آپنه خواب با ارتودنسی وجود دارد؟

samira ghabeli ۱۴ آبان ۱۴۰۲
آپنه خواب
()

معمولا کسانی که در هنگام بیدار شدن از خواب دچار خشکی دهان و سردرد صبحگاهی می شوند، ممکن است دچار آپنه خواب (Sleep Apnea) باشند. یکی از روش های درمان آپنه خواب با ارتودنسی کردن دندان است که ما در اینجا بیشتر درباره این بیماری عوارض خطرناک آن و روش های درمان آن صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

آپنه خواب چیست؟

آپنه خواب یکی از انواع اختلالات خواب است که در صورت قطع شدن تنفس فرد در خواب اتفاق می افتد.

این نوع اختلال خواب بسیار خطرناک است و در صورت عدم درمان آن ممکن است مشکلات زیادی اعم از فشار خون بالا، نارسایی قلبی، سکته مغزی، دیابت، کاردیومیوپاتی و حملات قلبی گریبان گیر فرد شود.  

نشانه های آپنه خواب چیست؟

از جمله علائم آپنه خواب عبارتند از:

  • خروپف با صدای بلند
  • نفس نفس زدن در هنگام خواب
  • خشکی دهان در هنگام بیدار شدن از خواب
  • سردرد صبحگاهی
  • خواب آلودگی بیش از حد در طول روز

چه افرادی دچار آپنه خواب می شوند؟

طبق تحقیقات انجام شده حدود ۲۵ درصد از آقایان و ۱۰ درصد از بانوان به این عارضه مبتلا می شوند. آپنه خواب ممکن است در هر سن و سالی رخ دهد اما احتمال بروز این عارضه در افراد بالای ۵۰ سال و افرادی که دچار اضافه وزن هستند، بیشتر است.

دکتر درمان آپنه خواب چه تخصصی دارد؟

از آنجا که یکی از دلایل اصلی آپنه خواب، به هم ریختگی دندان ها و ناهنجاری های فکی است؛ مراجعه به متخصص ارتودنسی برای درمان آپنه خواب بهترین گزینه است.

بهترین متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر و منطقه دیگری با علائم آپنه خواب به خوبی آشناست و با تشخیص آنها می تواند بهترین روش درمانی را به شما ارائه دهد. البته تنها در صورتی متخصص ارتودنسی قادر به درمان این عارضه است که علت بروز آن مشکلات دندانی و فکی باشد، در غیر این صورت شما را به پزشک دیگری ارجاع می دهد.

درمان آپنه خواب با ارتودنسی

همان طور که گفتیم در صورتی درمان آپنه خواب با ارتودنسی، امکان پذیر است که علت بروز این مشکل، ناهنجاری های فکی و دندانی باشد. البته در برخی مواقع نیز نیاز است ارتودنسی دندان در کنار سایر روش های درمانی برای درمان آپنه خواب مورد استفاده قرار گیرد.

روش های درمان آپنه خواب

از جمله روش های درمان آپنه خواب عبارتند از:

درمان مکانیکی

درمان با فشار مثبت راه هوایی یا PAP یکی از اولین پیشنهادات درمانی برای افراد مبتلا به آپنه خواب است. در این روش درمانی یک ماسک روی بینی یا دهان بیمار در هنگام خواب گذاشته می شود و هوا به آرامی به وسیله بینی و دهان وارد مجاری تنفسی و ریه ها می شود.

ارتودنسی دندان

یکی از موثرترین روش های درمان آپنه خواب با ارتودنسی است. البته در برخی مواقع نیز از ارتودنسی در کنار سایر روش های درمان آپنه انسدادی خواب استفاده می شود. از جمله روش های درمانی ارتودنسی در این بیماری عبارتند از:

  • اسپیلنت جلوآورنده فک (دستگاه های پیشرفت فک پایین): از این دستگاه به منظور درمان آپنه انسدای خواب خفیف تا متوسط استفاده می شود. این ابزار از انسداد زبان در گلو جلوگلیری می کند و کمک شایانی به جلو بردن فک پایین می کند. این ابزارهای ارتودنسی کاملا سفارشی هستند و نحوه قرار گیری فک در زمان خواب را اصلاح می کند.
  • بریس ها یا الاینرهای ارتودنسی: در صورتی که ارتودنتیست تشخیص دهد که علت آپنه خواب، به هم ریختگی دندان ها است، با توجه به موقعیت دندان ها و فکین از بریس های ارتودنسی ثابت و یا الاینرهای ارتودنسی متحرک به منظور حرکت تدریجی دندان ها و فکین به سمت جایگاه اصلی خود استفاده می کند.
  • وسیع کننده کام (اکسپندر): در واقع وسیع کننده کام در اکثر مواقع نوعی دستگاه ارتودنسی کودکان است و به کمک آن سقف دهان بیمار وسیع تر شده و فضای مناسبی برای تنفس ایجاد می شود.
  • هدگیر ارتودنسی: در صورتی که نیاز به نیروی بیشتر برای اعمال فشار بریس های ارتودنسی باشد؛ متخصص ارتودنسی از هدگیر ارتودنسی که نوعی وسیله خارجی است استفاده می کند.
انواع بریس های ارتودنسی

محرک عصب هیپوگلوسال

در این روش الکترودهایی در سمت راست قفسه سینه و زیر پوست فرد به عصب هیپوگلاس در گردن و عضله بین دنده ای تعبیه می شود. این دستگاه در هنگام خواب بیمار با یک کنترل از را دور روشن شده و با هر نفس، عصب هیپوگلاس تحریک می شود و زبان از مجرای تنفسی به سمت جلو برده کرده و راه هوایی باز می شود.

جراحی

جراحی کردن می تواند کمک شایانی به درمان آپنه انسدادی خواب و یا افراد دیگری که به هر دلیلی خروپف می کنند، کند.

افرادی کاندیدای مناسبی برای جراحی هستند که به دلیل انحراف بینی، بزرگ شدن لوزه و فک پایین کوچک با اوربایت، بافت بیش از حد یا بدشکلی در ناحیه داشته باشند و مانع جریان هوا از طریق بینی یا گلو می شود.

البته جراحی برای درمان آپنه خواب در صورتی تجویز می شود که درمان های غیرتهاجمی تر مانند برداشتن لوزه، سومنوپلاستی، جراحی فک، جراحی بینی و UPPP موثر واقع نشده باشد.

بیشتر بخوانید: درمان سنگ لوزه

عوارض آپنه خواب چیست؟

آپنه انسدادی خواب نوعی وضعیت پزشکی جدی است که از جمله عوارض آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خواب آلودگی شدید و خستگی در طول روز؛
  • عدم داشتن تمرکز؛
  • بدخلقی یا افسردگی؛
  • فشار خون بالا؛
  • مشکلات قلبی؛
  • افزایش ریسک حملات قلبی؛
  • دیابت نوع دو؛
  • سندرم متابولیک؛
  • مشکلات کبدی؛

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.