مینی پلیت در ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

مینی پلیت در ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

samira ghabeli ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
مینی پلیت در ارتودنسی
()

شدت ناهنجاری های دندانی برخی از بیماران ارتودنسی در حدی است که درمان به تنهایی با کمک بریس های ارتودنسی امکان پذیر نیست و نیاز به درمان های گسترده تری مثل مینی پلیت ها است. مینی پلیت در ارتودنسی برای افرادی که ناهنجاری های شدید دندانی دارند بسیار عالی عمل می کند. 

مینی پلیت در ارتودنسی چیست؟

مینی پلیت در ارتودنسی در واقع نقش یک ایمپلنت را دارد که به عنوان نیروی فشار قرار داده می شود و به محض حرکت دندان ها برداشته می شود. زمانی که دندان ها حرکت می کنند، قوانین حرکت دخیل هستند و برای هر عملی، عکس العملی وجود دارد. متخصص ارتودنسی می بایست در هنگام برنامه ریزی روند درمان باید این موضوع را مد نظر داشته باشد و ابزارهای انکوریج موقت مانند مینی پلیت تنها این قابلیت را دارند. 

مینی پلیت ها در درمان ارتودنسی به تسریع حرکت دندان ها و هدایت آنها به موقعیت اصلی کمک شایانی می کند و در اکثر مواقع جایگزینی برای هدگیر ارتودنسی و مکمل درمان بریس های ارتودنسی هستند. یکی دیگر از مزایای مینی پلیت ها این است که منجر به بهبود موقعیت استخوانی و فکی می شود و در بهبود ظاهر افراد نیز تاثیر بسزایی می گذارد. 

جنس مینی پلیت ها از چیست؟

جنس مینی پلیت ها از تیتانیوم یا آلیاژی از تیتانیوم است و اجزای آن شامل سر، بدنه و دسته است. بدنه مینی پلیت توسط جراح فک و صورت در زیر پوشش استخوان تعبیه می شود و با تعدادی پیچ کوچک به استخوان متصل می شود. 

کارکرد مینی پلیت ها چگونه است؟

برای قرار دادن مینی پلیت در استخوان نیاز است که یک جراح فک و صورت با متخصص ارتودنسی همراه شود و این عمل تحت بیهوشی موضعی انجام می شود؛ البته در برخی مواقع نیاز به بیهوشی عمومی نیز می باشد. 

بهبودی پس از نصب مینی پلیت ها حدود ۳ الی ۴ هفته است که در این مدت به بیمار توصیه می شود از دهانشویه های ضدعفونی کننده دهان استفاده کنند و نسبت به تمیز نگه داشتن اطراف پلیت استخوان توجه داشته باشند. 

به منظور اینکه دندان ها به درستی حرکت کنند و برای اطمینان از اینکه تنها دندان هایی که مشکلات شدید دارند حرکت کنند، متخصص ارتودنسی می بایست نقاطی را برای انکوریج ایجاد کند. 

 مینی پلیت نوعی دستگاه ثابت است که ارتودنتیست به نحوی در دهان قرار می دهد تا نیروهای اعمال شده تنها دندان هایی که نیاز به حرکت دارند را جابجا کند. به محض اینکه این دستگاه کار خود را انجام دهد، متخصص ارتودنسی آن را از دهان خارج می کند. 

قرار دادن مینی پلیت نیاز به تخصص و مهارت متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت دارد. بهترین متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری باید بهترین درک را از محل جایگذاری پلیت داشته باشد و جراح نیز دانش کافی در چگونگی قرار دادن مینی پلیت در استخوان را داشته باشد تا نتیجه حاصل شده رضایت بخش باشد. 

امروزه مینی پلیت در ارتودنسی به یکی از ابزارهای پرکاربرد برای حرکت دقیق دندان ها تبدیل شده است. 

عوارض مینی پلیت ها در ارتودنسی چیست؟

از جمله عوارض مینی پلیت ها عبارتند از تورم صورت، شل شدن پلیت، شکستن پلیت و پارگی مخاطی در اطراف پلیت است. البته این عوارض را می توان با رعایت نکات مراقبتی ارائه شده از سوی پزشک تا حد زیادی کنترل کرد. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.