همه چیز درباره قالب گیری ارتودنسی 

همه چیز درباره قالب گیری ارتودنسی 

samira ghabeli ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
قالب گیری ارتودنسی
()

قالب گیری ارتودنسی یکی از مراحل الزامی قبل از شروع درمان است که با استفاده از مواد خمیری شکل که بر روی دندان ها و فک ها قرار می گیرد و قالب گیری دندان و فک از این طریق انجام می شود. در این نوشتار با وب سایت دکتر کامیار خضری متخصص ارتودنسی همراه باشید تا درباره قالب گیری دهان و دندان، نحوه انجام، علت انجام، مدت زمان انجام آن و …. آشنا شوید. 

قالب گیری ارتودنسی چیست؟

متخصص ارتودنسی به منظور ساخت بریس های ارتودنسی و تعیین شکل و فاصله دندان ها، میزان جلو و عقب بودن فک ها، طرز چینش دندان ها، فاصله بین دندانی، ابعاد و فک دندان ها، قالب گیری ارتودنسی انجام می دهد.

قالب گیری دهان و دندان با توجه به نوع ارتودنسی انواع مختلفی دارد و برای انجام آن از مواد خمیر مانندی استفاده می شود.

قالب گیری دندان چگونه انجام می شود؟

متخصص ارتودنسی برای قالب گیری دندان از دو تری (برای فک بالا و پایین) که داخل آنها پر از ماده مخصوص قالب گیری است، استفاده می کند. یکی از کاربردی ترین موادی که برای قالبگیری ارتودنسی دندان از آن استفاده می شود، نمک اسید آلژینیک یا آلژینات است که با ترکیب آن با آب، خمیر قالب گیری درست می شود. 

بلافاصله پس از ساخت خمیر، ماده را داخل تری ها می ریزند و تری ها ها روی فک بالا و پایین قرار می دهند. سپس از بیمار خواسته می شود که فکین خود را باز و بسته کند تا قالب فک بالا و پایین آماده شود. سپس این قالب به مراکز ساخت تجهیزات ارتودنسی فرستاده می شود، تا متناسب با ابعاد فک و دندان هر بیماری، بریس ارتودنسی و تجهیزات لازم ساخته شود. 

چرا باید قالب گیری ارتودنسی دندان انجام شود؟

قالب گیری ارتودنسی دندان ها به منظور بررسی وضعیت دندان ها از نظر فاصله بین دندانی، جلو یا عقب بودن دندان ها، چینش ها دندان ها و همچنین وضعیت فک و ناهنجاری های موجود مانند اوربایت، اپن بایت، کراس بایت، آندربایت و … انجام می شود تا تجهیزات ارتودنسی هر بیمار متناسب با وضعیت فک و دندان بیمار ساخته شود. 

هزینه قالب گیری دندان برای ارتودنسی چقدر است؟

هزینه قالب گیری دندان برای ارتودنسی اصولا بر روی هزینه ارتودنسی محاسبه می شود و در واقع بخشی از خدمات مربوط به درمان ارتودنسی است. در این مرحله علاوه بر دستمزد پزشک، هزینه مواد قالب گیری و ارجاع قالب به سازنده تجهیزات ارتودنسی نیز محاسبه می شود.

مواد و ابزار مورد استفاده برای قالب گیری دندان

  • آلژینات: این ماده از جلبک ساخته شده و علاه بر دندانپزشکی در تولید مواد آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود.
  • الاستومری: این ماده خاصیت الاستیک دارد و می تواند به صورت خود به خودی سفت شود.
  • پلی اتر: این ماده پایدار است و بو و طعم آن زننده نیست.
  • پلی سولفید: این ماده بوی بد و زننده ای دارد به همین دلیل بعضی از بیماران پس از ورود این ماده به دهانشان، دچار حالت تهوع می شوند.
  • Tray: تری ها یکی از ابزارهای مهم برای قالب گیری دندان ها هستند که به سه دسته Quadrant tray (برای پوشش بخشی از قوس فک استفاده می شود)، Full arch tray (برای پوشش قوس کامل فک استفاده می شود)، Section tray  (برای پوشش دندان های قدامی استفاده می شود) تقسیم می شود. 

 نکات مهم

  • اگر دچار رفلاکس معده یا حالت تهوع می شوید حتما قبل از قالب گیری، ارتودنتیست خود را در جریان بگذارید.
  • در حین قالب گیری از بینی تنفس کنید.
  • نیازی به استرس و نگرانی بابت چیزی نیست، چرا که قالب گیری یک کار بسیار ساده و سریع است.
  • در حین قالب گیری و کمی بعد از آن سعی کنید آب دهان خود را قورت ندهید. زیرا ممکن است مواد موجود در خمیر قالب گیری منجر به حالت تهوع شما شود.
  • در هنگام قالب گیری به هیچ عنوان به تری ها دست نزنید و یا آن را از دهان خود خارج نکنید، چرا که این کار باعث اختلال در انجام قالب گیری می شود و نیاز به قالب گیری مجدد پیدا می کنید. 

مرحله بعد از قالب گیری ارتودنسی

پس از قالب گیری دندان برای ارتودنسی، این قالب به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می شود. در آنجا، اپراتور مربوطه، کست دندانی که یک نمونه سه بعدی از دندان های فرد است را با استفاده از گچ دندانپزشکی تهیه می کند تا در ساخت بریس های ارتودنسی از آن استفاده شود.

آیا امکان ارتودنسی بدون قالب گیری وجود دارد؟

یکی از مراحل بسیار مهم برای شروع درمان ارتودنسی، قالب گیری از دهان و فک است. با این وجود امکان ارتودنسی بدون قالب گیری در شرایط خاص زیر وجود دارد:

  • در صورتی که میزان کجی و نامرتبی دندان ها جزئی است، می توان مشکل را با ارتودنسی بدون قالب گیری و ریتینرهای ارتودنسی رفع کرد.
  • مشکلاتی مثل عدم رشد کامل کام یا باریک بودن فک را هم می توان با ارتودنسی بدون قالب گیری درمان کرد.
  • مشکلات بایت و صاف کردن آن نیز در برخی موارد با ارتودنسی بدون قالب گیری قابل رفع است. 

بیشتر بخوانید: مراحل ارتودنسی به ترتیب

سوالات متداول

قالب گیری ارتودنسی چقدر طول میکشد؟

مدت زمان قالب گیری دندان بین ۱ الی ۲ دقیقه زمان می برد.

آیا راهی برای جلوگیری از حالت تهوع در زمان قالب گیری دهان وجود دارد؟

ارتودنتیست می تواند برای جلوگیری از حالت تهوع در زمان قالب گیری دهان و دندان از بی حس کننده های دهانی استفاده کند. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.