درمان لبخند لثه ای با روش های جراحی و غیرجراحی

درمان لبخند لثه ای با روش های جراحی و غیرجراحی

samira ghabeli ۱۶ دی ۱۴۰۲
لبخند لثه ای چیست و چه درمانی دارد؟
()

لبخند زیبا و طبیعی، لبخندی است که لب بالا کمی بالاتر از دندان ها باشد. اما در صورتی که لب بالا بیش از حد از دندان ها و لثه فوقانی فاصله داشته باشد اصطلاحا به این حالت لبخند لثه ای گفته می شود. دیده شدن لثه در هنگام خنده ظاهر ناخوشایندی به چهره می دهد که همین موضوع باعث می شود که این افراد از خندیدن کامل خودداری کنید یا دهان خود را در هنگام لبخند زدن و خندیدن با دست بپوشانند. خبر خوش به این افراد این است که روش های درمانی بسیاری برای اصلاح طرح لبخند لثه ای وجود دارد که ما در این سری از مقالات دکتر امیر کامیار خضری به معرفی این روش های درمانی خواهیم پرداخت.

لبخند لثه ای چیست؟

اگر بخواهیم لبخند لثه ای را تعریف کنیم باید بگوییم که به افرادی که در هنگام خندیدن لثه آنها بیش از حد مشخص است گفته می شود که لبخند وی لثه ای است.

خط لبخند هر کسی به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

  • شکل و اندازه لب های بالا و پایین
  • ماهیچه های صورت شخص
  • شکل و اندازه دندان های ردیف بالا و پایین
  • ابعاد و بافت لثه شخص

بافت لثه اطراف دندان را می پوشاند، در هنگام خندیدن به طور معمول باید کمترین حد ممکن از لثه مشخص باشد. بافت لثه باید با خط لبخند و لب بالا در تعادل و هماهنگی باشد. لبخند لثه ای زمانی اتفاق می افتد که در هنگام لبخند، لب بالا بیش از حد معمول از دندان های بالایی فاصله بگیرد و باعث مشخص شدن لثه فرد شود.

علاوه بر اینکه لبخند لثه ای باعث ایجاد ظاهر ناخوشایند در لبخند فرد و کاهش اعتماد به نفس فرد می شود در برخی موارد این مشکل می تواند در نحوه گاز زدن فرد و سلامت دهان او نیز اختلال ایجاد کند. با این تفاسیر درمان لبخند لثه ای بسیار حائز اهمیت است و باید در اسرع وقت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

چه عواملی باعث ایجاد لبخند لثه ای می شود؟

  • داشتن دندان های نامرتب
  • داشتن دندان های بیش از حد کوتاه
  • ابتلا به بیماری لثه یا پریودنتال
  • رشد بیش از حد استخوان بیرونی فک بالا
  • ژنتیک
  • مصرف داروهایی مثل داروی درمان فشار خون و داروی جلوگیری از تشنج باعث رشد بیش از حد لثه می شود.

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

روش های درمان لبخند لثه ای چیست؟

از جمله روش های درمان لبخند لثه ای عبارتند از:

  • ارتودنسی دندان
  • تزریق بوتاکس
  • کانتورینگ لثه
  • عمل جراحی ارتوگناتیک
  • لیزر درمانی
  • افزایش طول تاج دندان
  • ایمپلنت متحرک

اصلاح لبخند لثه ای با بوتاکس

یکی از روش های رایج اصلاح لبخند لثه ای تزریق بوتاکس است. در این روش پزشک با تزریق بوتاکس به اطراف لب و بینی از جابه جایی و بالا آمدن بیش از حد لب بالا جلوگیری می کند.

از جمله مزایای اصلاح لبخند لثه ای با بوتاکس می توان به حداقل هزینه درمان لبخند لثه ای، سریع بودن روند درمان، غیرتهاجمی بودن درمان و ریکاوری در کوتاه ترین زمان ممکن اشاره کرد. البته از جمله معایب این روش درمانی هم می توان به موقتی بودن آن اشاره کرد، میزان ماندگاری بوتاکس حدود ۳ الی ۴ ماه است.

درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

یکی از رایج ترین و البته موثرترین روش های درمان لبخند لثه ای، ارتودنسی دندان است. این روش درمانی به این شکل است که متخصص ارتودنسی، پس از معاینه و بررسی وضعیت دندان های شما از بریس های ارتودنسی برای صاف کردن و هم ردیف کردن دندان های شما به سطح مطلوب به منظور کمتر دیده شدن لثه های شما استفاده می کند.

از جمله مزایای ارتودنسی برای درمان لبخند لثه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیرتهاجمی بودن آن
  • ·        یک روش درمانی دائمی
  • اصلاح همزمان سایر مشکلات مربوط به دندان ها و فکین مانند شلوغی و نامرتبی دندان ها، جلو یا عقب بودن فکین و …

اصلاح لبخند لثه ای با افزایش طول تاج دندان

یکی دیگر از روش های درمانی رایج اصلاح طرح لبخند لثه ای افزایش طول تاج دندان است. در این روش دندانپزشک کمی از بافت لثه را برمی دارد و استخوان را اصلاح می کند. سپس خط لثه مجدد کانتور می شود و ظاهر تاج دندان کمی بلندتر به نظر می رسد.

درمان لبخند لثه ای با لیزر

یکی از کاربردهای لیزر در دندانپزشکی اصلاح لبخند لثه ای با لیزر می باشد. با اینکه در حال حاضر این روش درمانی هنوز مورد تایید تمامی سازمان ها نمی باشد اما شواهد حاکی از آن است که این روش درمانی می تواند مفید و موثر باشد. متخصص در این روش درمانی با استفاده از دستگاه های پیشرفته شروع به شکل دادن مجدد لثه یا حتی دندان های شما می کند.

کانتورینگ لثه

کانتورینگ لثه نوعی عمل جراحی است که به آن لیفت لثه هم گفته می شود. در طی این عمل جراحی کمی از از بافت لثه اطراف دندان ها برداشته می شود تا در هنگام لبخند کمتر نمایان باشند.

جراحی ارتوگناتیک

این روش جراحی با همکاری متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت انجام می شود. جراحان با جابجا کردن فک فوقانی به سمت بالا در این روش درمانی سعی در کاهش میزان نمایش دندان ها و لثه ها دارند.

هزینه درمان لبخند لثه ای چقدر است؟

همان طور که گفتیم روش های اصلاح لبخند لثه ای بسیار متفاوت هستند از تزریق بوتاکس گرفته که جزء ارزان ترین روش هاست تا روش های جراحی که جزء گران ترین روش هاست. بنابراین نمی توان رقم دقیقی را به عنوان هزینه درمان لبخند لثه ای اعلام کرد.

سوالات متداول

آیا امکان درمان لبخند لثه ای با بوتاکس وجود دارد؟

بله، در برخی مواقع علت لبخند لثه ای، ممکن است بالا بودن لب بالایی باشد که با تزریق بوتاکس می توان عضلات لب بالایی را عادی کرد.

هزینه اصلاح لبخند لثه ای چقدر است؟

هزینه این روش درمانی بر اساس نوع روشی که پزشک برای درمان انتخاب می کند، متفاوت است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.