آیا دهانشویه جایگزین خوبی برای نخ دندان در زمان ارتودنسی است؟

آیا دهانشویه جایگزین خوبی برای نخ دندان در زمان ارتودنسی است؟

golnaz mehrabi ۱ آبان ۱۳۹۹
نخ دندان در زمان ارتودنسی
()

باور کنید ما دقیقا می دانیم که دغدغه شما چیست. ما می دانیم که نخ دندان کشیدن حتی در شرایط معمولی می تواند کمی سخت، حوصله سر بر و خسته کننده باشد. سختی این کار را با وجود تمام فوایدش درک می کنییم و می دانیم که با وجود ارتودنسی دندان و تمام اجزای بریس، چقدر سخت و آزاد دهنده است که در طول شبانه روز چند بار نخ دندان بکشیم.

و حتی می دانیم که خیلی از شما عزیزان به فکر راه میانبر و (و حتی راه فرار) از نخ دندان کشیدن هستید. برای مثال بسیاری از افراد ممکن است دهانشویه ها را جایگزین نخ دندان کرده باشند، اما آیا واقعا دهانشویه می تواند جایگزین نخ دندان در طول ارتودنسی باشد؟ با ما همراه باشید تا به این سوال مهم که احتمالا ذهن شما را هم درگیر کرده پاسخ دهیم.


نقش نخ دندان چیست؟ چرا نخ دندان استفاده می کنیم؟

استفاده از نخ دندان در زمان ارتودنسی یا در شرایط معمولی و روزمره همیشه مهم است. زیرا اینکار به از بین بردن ذرات ریز غذا و پلاک هایی که بین دندان های شما قرار می گیرند کمک می کند. در حقیقت، نخ دندان کاری می کند که هیچ چیز دیگری (حتی مسواک هم نمی تواند برای دندان های شما انجام دهد). مسواک به فضای بین دندان ها و نقاط کور دسترسی ندارد. و بنابراین شما حتی اگر مسواک هم بزنید، باز هم ممکن است با تشکیل پلاک و پوسیدگی دندان روبرو شوید. بنابراین حتی در شرایط عادی ما باید باید و باید نخ دندان استفاده کنیم.

نخ دندان در زمان ارتودنسی

استفاده از نخ دندان در زمان ارتودنسی چه اهمیتی دارد؟

اکنون که بریس ارتودنسی ثابت یا پلاک ارتودنسی متحرک دارید، استفاده از نخ دندان به طور مرتب از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا براکت ها و سیم ها می توانند ذرات غذا و پلاک بیشتری را جذب کنند. در واقع تا پیش از این این، ذرات ریز، تنها بین دندان های شما گیر می کرد.

اما اکنون آن ها می تواند اطراف براکت ها و سیم نیز تجمع پیدا کنند. و این یعنی باید بیشتر از پیش به بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی اهمیت دهید. نخ دندان در زمان ارتودنسی تقریبا هیچ جایگزینی ندارد و حتما باید استفاده شود. البته اکنون سازندگان نخ دندان انواع مختلفی از نخ دندان ها را تولید کرده اند، که به راحتی و در مدت زمان کمتری می توانند لابلای دندان ها و دستگاه های ارتودنسی را تمیز کنند.


نقش دهان شویه در حفظ بهداشت دهان و دندان چیست؟

دهانشویه ها همیشه جزء ملزومات بهداشت دهان و دندان بوده و هستند. اما اهمیت  آن ها به اندازه مسواک و نخ دندان نیست. همه باید مسواک بزنند و نخ دندان بکشند. اما لزوما همه دوست ندارند دهانشویه استفاده کنند.

نخ دندان در زمان ارتودنسی

هرچند که استفاده از دهانشویه در زمان ارتودنسی می تواند مفید باشد، اما به هیچ عنوان جایگزین خوبی برای نخ دندان نیستند. زیرا دهانشویه ها به لابلای دندان ها و بین براکت و سیم ها نفوذ می کند، اما نمی تواند تمام ذرات ریز مواد غذایی را از بین ببرد. اما قرار دادن دهانشویه های حاوی فلوراید در برنامه مراقبت و حفظ بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی می تواند به سلامت شما در طول مدت زمان ارتودنسی کمک کند.


آیا برای ارتودنسی متحرک می توان نخ دندان استفاده نکرد؟

چه شما ارتودنسی ثابت داشته باشید و چه ارتودنسی متحرک، در هر صورت به مسواک و نخ دندان در طول ارتودنسی نیاز دارید. بنابراین زمانی که پلاک ارتودنسی متحرک دارید نیز بهتر است همچنان نخ دندان استفاده کنید. اما از آنجا که مراقبت از دهان و دندان با پلاک متحرک آسان تر است، بنابراین نخ دندان کشیدن نیز آسان تر و کوتاه تر خواهد بوده و آن پیچیدگی های ارتودنسی ثابت را ندارد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.