مراحل ارتودنسی به ترتیب + عکس

مراحل ارتودنسی به ترتیب + عکس

samira ghabeli ۱۰ مهر ۱۴۰۱
مراحل ارتودنسی دندان با عکس
()

اگر شما هم کاندیدای درمان ارتودنسی هستید؛ شاید بابت این درمان نگرانی یا حتی ترس داشته باشد. اما در صورتی که با مراحل ارتودنسی دندان آشنا شوید و اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید، قطعا این درمان ترسی برای شما نخواهد داشت.

در ادامه این نوشتار با دکتر کامیار خضری متخصص ارتودنسی همراه باشید تا در رابطه با روند و طول این درمان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

ارتودنسی چقدر طول میکشد؟

در واقع طول درمان ارتودنسی را موارد متعددی اعم از نوع ناهنجاری، میزان ناهنجاری، روش درمان، سن بیمار و … تحت تاثیر قرار می دهد. اما به طور کلی ارتودنسی دندان کودکان به مدت زمان کمتری نیاز دارد و همچنین افرادی که تحت درمان ارتودنسی متحرک هستند به دلیل داشتن ناهنجاری های خفیف معمولا طول درمان کوتاه تری را سپری می کنند. بنابراین برای اطلاع از طول درمان ارتودنسی دندان خود بهترین راهکار گرفتن مشاوره از یک متخصص ارتودنسی است.

مراحل ارتودنسی دندان با عکس

با توجه به شدت و نوع هنجاری و حتی سن بیمار، مراحل ارتودنسی در هر فردی می تواند کاملا متفاوت باشد؛ برای مثال مراحل ارتودنسی دندان کودکان و بزرگسالان کاملا متفاوت از یکدیگر است یا مراحل ارتودنسی ثابت و متحرک هم با یکدیگر فرق دارند. اما به طور کلی مراحل ارتودنسی به شرح زیر است:

مرحله اول ارتودنسی دندان: آماده شدن برای انجام ارتودنسی

برخی از افراد به خصوص افرادی که از درمان های دندانپزشکی هراس دارند، بهتر است قبل از هر گونه درمانی از نظر روحی و روانی آمادگی لازم را داشته باشند. اگر شما از هم جزء آن دسته از افرادی هستید که ترس از ارتودنسی دندان دارید با توجه به نکات زیر می توانید به آرامش و اطمینان خاطر بابت این درمان برسید:

  • در واقع مهم ترین قدمی که برای شروع درمان ارتودنسی باید بردارید این است که به دنبال یک متخصص ارتودنسی خوب و دارای مهارت باشید برای مثال اگر ساکن شمال پایتخت هستید باید به دنبال یک متخصص ارتودنسی خوب در زعفرانیه، ولنجک و … باشید. در این صورت خیالتان بابت نتیجه درمان و عوارض ارتودنسی دندان راحت خواهد بود.
  • درمان ارتودنسی جزء درمان های طولانی مدت است و ممکن است استفاده از دستگاه ها برایتان سختی ها و ناراحتی هایی را به دنبال داشته باشید؛ اما باید این نکته در نظر داشته باشید که ارتودنسی علاوه برا اصلاح طرح لبخند شما برای سلامت دهان و دندان شما نیز بسیار ارزشمند است بنابراین ارزش صرف وقت و هزینه را دارد و باید در طول درمان صبور باشید.

مرحله دوم ارتودنسی دندان: معاینه توسط متخصص ارتودنسی

در جلسه اول ارتودنتیست به بررسی کامل وضعیت دهان و دندان و معاینه آن می پردازد. همچنین در مورد بیماری یا داروهایی که استفاده می کنید سوال می شود. در این جلسه تمام خواسته های خود را با متخصص ارتودنسی در میان بگذارید تا بهترین روش برای شما انتخاب می شود. در این مرحله ارتودنتیست شما را با نوع درمان، طول درمان و هزینه ارتودنسی آشنا می کند و شما برای گرفتن عکس های رادیولوژی از دهان و دندان به بخش مربوطه ارجاع می دهد.

مرحله سوم ارتودنسی دندان: گرفتن عکس رادیولوژی از دهان و دندان

برای بررسی دقیق نوع و شدت ناهنجاری دهان و دندان نیاز است که متخصص ارتودنسی عکس های رادیولوژی دهان و دندان شما را بررسی کند. در صورت وجود هر گونه بیماری و پوسیدگی در ناحیه دهان و دندان قبل از شروع درمان ارتودنسی باید درمان شوند.

مرحله چهار ارتودنسی دندان: تمیز کردن دندان ها

ارتودنتیست قبل از نصب براکت های ارتودنسی، دندان ها را تمیز می کند برای این کار دندان ها را پالیش می زند و خشک می کند، سپس نوعی اسید مخصوص به منظور نصب براکت ها بر روی دندان ها قرار می دهد.

مرحله پنجم ارتودنسی دندان: انتخاب روش درمان

عکس ارتودنسی متحرک و ثابت در دست یک دختربچه

انتخاب یکی از انواع ارتودنسی از جمله مهم ترین تصمیمات در مراحل ارتودنسی دندان است. با توجه به معاینات انجام شده، نیاز بیمار و مشورت با بیمار بهترین روش ارتودنسی انتخاب می شود و در این مرحله دستگاه های مورد استفاده و روش درمانی مورد نظر انتخاب می شود. انواع ارتودنسی شامل ارتودنسی ثابت و متحرک است که در مقاله مربوط به انواع ارتودنسی دندان به طور کامل درباره این روش ها و جزئیات آن صحبت شده است.

مرحله ششم ارتودنسی دندان: مراجعات منظم به کلینیک ارتودنسی

ارتودنسی دندان کودکان

یکی از مراحل ارتودنسی دندان، مراجعات منظم و به موقع به کلینیک ارتودنسی به منظور بررسی وضعیت دندان ها و تنظیم براکت ها می باشد. اصولا توصیه می شود که ۴ یا ۸ هفته یکبار به مطب ارتودنسی مراجعه کنید.

مرحله هفتم ارتودنسی دندان: استفاده از ریتینر

استفاده از ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی مربوط به مراحل بعد از اتمام ارتودنسی است. پس از خارج کردن دستگاه ارتودنسی از دهان بیمار، دندان ها تا حدودی تمایل به بازگشت موقعیت قبلی خود را دارند. به همین دلیل متخصص ارتودنسی به منظور تثبیت درمان ممکن است استفاده از نگهدارنده یا ریتینر بین ۶ ماه ۲۴ ماه توصیه کند. همچنین نیاز است درس این مدت زمان هر چند وقت یکبار به منظور چکاپ به مطب ارتودنسی مراجعه کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.