دندان اضافه چیست؟ علائم، عوارض + روش های درمان

دندان اضافه چیست؟ علائم، عوارض + روش های درمان

samira ghabeli ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
عکس دندان اضافه کودکان
()

دندان اضافه یکی از ناهنجاری های دهان و دندانی است که هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده می شود. البته این مشکل در کمتر از ۵ درصد از جمعیت جهان دیده می شود. 

اگر شما هم این مشکل را دارید در ادامه این سری از مقالات دکتر خضری متخصص ارتودنسی در کرج همراه باشید تا در مورد علل، علائم ایجاد این دندان، عوارض دندان اضافه و روش های درمان آن آشنا شوید.

دندان اضافه چیست؟

در صورتی که تعداد دندان ها در بزرگسالان بیشتر از ۳۲ و دندان شیری در کودکان بیشتر از ۲۰ عدد باشد، آن فرد دچار دندان اضافی hyperdontia است. این مشکل در اکثر مواقع نمی تواند باعث دندان درد شود اما بر سلامت و زیبایی دهان و دندان ها تاثیر منفی می گذارد؛ به همین دلیل هر چه سریع تر باید نسبت به درمان این مشکل اقدام شود.

انواع دندان اضافه

انواع دندان اضافه عبارتند از:

  • مزیودنس ‌ها: مزیودنس ها یکی از رایج ترین انواع دندان اضافه در فک بالا هستند و در ناحیه خلفی دو دندان جلو رشد می کنند. برای درمان این مشکل می توان از کشیدن دندان یا ارتودنسی دندان جلو کمک گرفت.
  • دیستوم لرها و پارامو لرها: دیاستومرها و پرمولرها نام علمی دندان های آسیاب اضافی است.
  • ناتال یا زایشی: در برخی موارد نادر نوزاد به شکل مادرزادی با دندان اضافی شیری به دنیا می آید که به این نوع دندان ها زایشی یا ناتال گفته می شود. 

علت ایجاد دندان اضافه چیست؟

از جمله دلایل ایجاد دندان اضافه در بزرگسالان و کودکان عبارتند از:

  • بیماری فابری: اصولا بدن افراد مبتلا به بیماری فابری، قدرت ساخت برخی از آنزیم های خاص برای تجزیه مواد چرب را ندارند. یکی از عوارض بیماری فابری ایجاد دندان اضافی است. 
  • شکاف کام: شکاف کام یا شکاف لب نوعی بیماری مادرزادی است که می تواند علت ایجاد دندان اضافه در فک پایین یا بالا باشد یا حتی در چگونگی رشد دندان ها نیز نقش داشته باشد. 
  • سندروم گاردنر: سندروم گاردنر نوعی بیماری ارثی بسیار نادر است که منجر به رشد غیر طبیعی بافت در بدن، تومورهای بی خطر و ایجاد دندان اضافه در دهان می شود. 
  • کلیدوکرانیال دیسپلازی: این بیماری نیز نوعی بیماری ارثی نادر است که تاثیر منفی بر رشد استخوان ها و دندان ها دارد. کلیدوکرانیال دیسپلازی می تواند منجر به بدشکلی استخوان ها، رشد دندان های بد فرم و ایجاد دندان اضافه در لثه پایین یا بالا شود.
  • سندروم اهلرز دانلوس: سندروم اهلرز دانلوس پیوند بافت های همبند را تحت تاثیر قرار داده و منجر به رشد دندان اضافی در دهان می شود. 

 علائم وجود دندان اضافه چیست؟

از جمله علائم وجود دندان اضافی در دهان عبارتند از:

شکل غیر طبیعی دندان

یکی از علائم قابل مشاهده این مشکل، شکل غیر طبیعی دندان دائمی است. اگر احساس می کنید که اندازه و ظاهر دندان های دائمی فررزندتان غیر عادی است حتما به یک دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است این مشکل در زمان مناسب با انجام ارتودنسی دندان کودکان قابل درمان باشد. 

 فاصله بین دندان های جلو

وجود فاصله بین دندان ها جلو همیشه نمی تواند نشان از یک مشکل باشد اما در برخی مواقع نشان از وجود دندان اضافی در لثه بالا یا پایین است. 

طولانی شدن زمان رشد دندان دائمی

در صورتی که بیش از ۶ ماه از افتادن دندان شیری فرزندتان گذشته است اما هنوز دندان دائمی وی رشد نکرده است این مشکل می تواند به دلیل وجود دندان اضافی در دهان باشد که از رشد دندان های دائمی جلوگیری می کند.

روش های درمان دندان اضافه

به دلیل اینکه وجود دندان اضافه در فک بالا یا پایین می تواند زیبایی و سلامت دهان و دندان را به خطر بیندازد، بهتر است در صورت مشاهده علائم آن هر چه سریعتر با یک دکتر ارتودنسی مشورت کنید و نسبت به درمان آن اقدام کنید. از جمله روش های درمان دندان اضافی عبارتند از:

کشیدن دندان اضافه

در صورتی که دوران کودکی را رد کرده اید و اما هنوز یکی از دندان های شیری شما باقی مانده است، کشیدن دندان اضافی شیری و ارتودنسی تک فک می تواند، راه درمانی مناسبی باشد. 

بیشتر بخوانید: ارتودنسی فک بالا

ارتودنسی دندان

یکی از بهترین روش های درمان دندان اضافه، ارتودنسی دندان است. متخصصین ارتودنسی گاهی این ناهنجاری را تبدیل به یک مزیت می کنند! به این صورت که اگر فرد به هر دلیلی دندان های اصلی خود را از دست داده باشد و دندان اضافی در قسمت عقبی دهان وجود داشته باشد، می توان این دندان اضافی را جایگزین دندان اصلی از دست رفته کرد.

عوارض دندان اضافه چیست؟

اگر دندان اضافی در شرایط بدی رشد کند، می تواند عوارض مختلفی را به دنبال داشته باشد که از جمله این عوارض عبارتند از:

  • آسیب به ریشه دندان های مجاور
  • وجود دندان اضافه در کودکان می تواند از رشد دندان های دائمی جلوگیری کند. 
  • در صورتی که درمان به موقع انجام نشود، ممکن است در جوار دندان های اضافی کیست تشکیل شود.
  • دندان اضافی باعث بیرون زدگی و نامرتب شدن دندان ها می شود که تاثیر منفی بر لبخند و زیبایی چهره افراد می گذارد. 

آیا کشیدن دندان اضافه درد دارد؟

در صورتی که دندان اضافی شما مانند سایر دندان ها قابل مشاهده باشد، کشیدن دندان اضافی دردی نخواهد داشت. اما اگر دندان اضافه نهفته باشد، ممکن است درد داشته باشد و نیاز به جراحی دندان نهفته باشد. 

در صورت عدم درمان دندان اضافی چه اتفاقی می افتد؟

دندان اضافی مانند دندان های شیری خود به خود نمی افتد و می بایست نسبت به درمان آن اقدام شود. در صورتی که دندان اضافی در شرایط بدی رشد کند و نسبت به درمان آن اقدام نکنید می تواند باعث ایجاد کیست، پوسیدگی دندان های دائمی، رشد نامنظم دندان های دائمی و … شود. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.