آیا امکان ارتودنسی دندان های حساس وجود دارد؟

آیا امکان ارتودنسی دندان های حساس وجود دارد؟

samira ghabeli ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
ارتودنسی دندان های حساس
()

به افرادی که دندان هایشان با خوردن نوشیدنی ها و خوراکی های سرد و گرم تیر می کشد و یا درد می کند، یا اینکه سطح دندان هایشان شیشه ای شده و گاز گرفتن غذا برایشان سخت شده است؛ گفته می شود که دندان های حساسی دارند. در صورتی که این افراد در عین حال که دندان های حساسی دارند، مشکلات ارتودنسی هم داشته باشند، این سوال برایشان پیش می آید که آیا امکان ارتودنسی دندان های حساس وجود دارد؟

بله این امکان وجود دارد، اما ارتودنسی دندان های حساس باید با احتیاط بیشتری انجام شود. در صورتی که شما هم دندان های حساسی دارید و در عین حال نیاز به ارتودنسی دندان دارید در این مقاله به جواب این سوال که آیا امکان ارتودنسی دندان های حساس وجود دارد، خواهیم پرداخت.

به چه دندان هایی حساس گفته می شود؟

افرادی که دندان های حساس دارند، با انجام ساده ترین کارها مثل مسواک زدن، خوردن بستنی، نوشیدن آب سرد، تنفس در هوای سرد و …. دندان هایشان درد می کند یا تیر می کشد.

 کاملا طبیعی است که این افراد با وجود دندان های حساس خود از انجام ارتودنسی دندان هراس داشته باشند؛ زیرا در صورت استفاده از دستگاه های ارتودنسی ثابت، احتمالا تحمل حساسیت دندانی برای این افراد سخت تر نیز شود. 

چه چیزی باعث حساسیت دندان ها می شود؟

حساسیت دندان نشانه واکنش بدن به آسیب در دندان و لثه است. زمانی که تحلیل لثه اتفاق می افتد، بخش هایی از دندان که توسط مینای دندان پوشیده یا محافظت شده بودند، در معرض دید قرار می گیرند و این اتفاق باعث ایجاد درد عصبی یا حساسیت دندان ها می شود. اما چه چیزی باعث حساسیت دندان ها می شود؟ از جمله دلایل اصلی حساس شدن دندان ها عبارتند از:

  • مسواک زدن غلط و با فشار زیاد؛
  • استفاده از مسواک های خیلی سفت به جای مسواک های نرم؛
  • بالا رفتن یا تحلیل لثه؛
  • مصرف نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه های گازدار، آبمیوه های صنعتی و نوشیدنی های شیرین؛
  • آسیب به عصب دندان در کانال ریشه؛
  • بالا رفتن سن؛
  • دندان قروچه؛

نکات طلایی درباره ارتودنسی دندان های حساس

متخصصین ارتودنسی به افرادی که دندان های حساسی دارند و ارتودنسی نیز انجام داده اند، برای کاهش احساس ناراحتی نکات زیر را توصیه می کنند:

  • با اینکه مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا خوردن توصیه نمی شود، اما افرادی که بر روی دندان های خود بریس ارتودنسی دارند، می بایست حتما این کار را انجام دهند؛ زیرا مواد غذایی به راحتی در بین دندان ها و بریس های ارتودنسی گیر می کنند و در صورت تجمع آنها ممکن است باعث پوسیدگی دندان ها شود. 
  • به طور کلی افرادی که ارتودنسی دندان انجام داده اند باید از اصول تغذیه ارتودنسی پیروی کنند که این اصول تغذیه برای افرادی که دندان های حساسی دارند بیش از سایر افراد حائز اهمیت است. زیرا برای مثال خوردن غذاهای سفت، ترد و چسبنده ممکن است به دندان های شما آسیب بزند و یا اینکه حساسیت آنها را بیشتر کند.
  • حتما از خمیر دندان هایی که مخصوص دندان های حساس هستند، استفاده کنید.

آیا ارتودنسی باعث تشدید حساسیت دندان ها می شود؟

اصول کار دستگاه های ارتودنسی به این شکل است که برای مرتب شدن و یکدست شدن دندان ها به آنها فشار وارد می کند تا آنها را به جای مناسب خود هدایت کنند.

 بنابراین کاملا طبیعی است که این فشار باعث تشدید درد یا حساسیت دندان ها شود. اما جای هیچگونه نگرانی نیست چرا که این عارضه کاملا موقتی است و تنها زمانی حساسیت دندان ها بیشتر می شود که متخصص ارتودنسی بریس های ارتودنسی را تنظیم می کند. 

بهترین روش ارتودنسی دندان های حساس

ارتودنسی دندان های حساس می تواند برای افرادی که از این مشکل رنج می برند کمی سخت باشد و در حالی که مشکلات ارتودنسی دارند، نسبت به انجام آن ترس داشته باشند و قید این درمان مهم را بزنند. سوالی که در اینجا مطرح است این است که آیا روشی برای انجام ارتودنسی دندان های حساس بدون تشدید درد یا حساسیت وجود دارد؟ 

در جواب این سوال باید بگوییم که بله، این افراد می توانند با استفاده از اینویزیلاین ها که نوعی دستگاه ارتودنسی متحرک هستند، ارتودنسی دندان های حساس خود را بدون بروز کوچک ترین مشکلی انجام دهند.

در واقع اینویزیلاین ها که نوعی ارتودنسی نامرئی هستند، پلاک های شفاف و پلاستیکی هستند که بدون سیم کشی دندان ها، به تدریج باعث حرکت دندان ها می شوند. 

از آنجا که در سیستم طراحی اینویزیلاین ها خبری از سیم یا اجسام سخت نیست و همچنین این نوع دستگاه ها متحرک هستند؛ به هیچ عنوان دندان های شما درد یا حساسیتی را تجربه نخواهند کرد و درمان ارتودنسی دندان های حساس با این نوع سیستم به بهترین شکل ممکن انجام می شود. 

مزایای اینویزیلاین ها برای افرادی که دندان های حساسی دارند

در صورت استفاده از ارتودنسی متحرک اینویزیلاین به جای ارتودنسی ثابت فلزی برای افرادی که دندان های حساسی دارند این است که:

  • بهداشت دهان و دندان به راحتی انجام می شود. زیرا این قالب ها متحرک هستند و به راحتی می توانید در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آنها را از دهان خود خارج کنید.
  • از طرفی از آنجا که در ساخت اینویزیلاین ها برخلاف براکت ها و سیم های فلزی از اجسام سخت و فلزی استفاده نشده است، بنابراین هیچ گونه آسیبی به لثه ها و دندان ها وارد نمی شود. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.