تاریخچه ارتودنسی در ایران و جهان

تاریخچه ارتودنسی در ایران و جهان

samira ghabeli ۲۱ آبان ۱۴۰۲
تاریخچه ارتودنسی
()

برخلاف تصور اکثر افراد ارتودنسی دندان یک دانش جدیدی نیست و تحقیقاتی که باستان شناسان بر روی اجساد و مومیایی های باستانی انجام داده اند؛ نشان دهنده این است که تاریخچه ارتودنسی دندان به پیش از میلاد مسیح برمی گردد. شاید برایتان عجیب باشد اما بشر از قرن ها پیش از فلز و سیم برای به حرکت درآوردن دندان ها استفاده می کرده است!

ارتودنسی برای اولین چه زمانی انجام شد؟

علیرغم اینکه ارتودنسی یکی از جدیدترین بخش های دندانپزشکی است اما از این روش درمانی از قرن ها پیش در مصر باستان برای به حرکت درآوردن دندان ها استفاده می شده است. 

محققان مومیایی های بسیاری را یافته اند که ابزارها و سیم هایی متصل به دندان داشته اند؛ که این نشان دهنده این است که بشر از همان ابتدا به زیبایی دندان های خود اهمیت می داده است. طبق تحقیقات انجام شده تاریخچه ارتودنسی دندان به سال های ۴۰۰ تا ۵۰۰ قبل از میلاد مسیح باز می گردد. 

ارتودنسی در گذشته چگونه بود؟

همان طور که گفتیم با اینکه ارتودنسی یک نام جدید در حوزه دندانپزشکی است اما بشر چندین قرن است که از ارتودنسی به شکل و شمایل دیگری استفاده می کرده است. اما سوالی که در اینجا مطرح است که این است که ارتودنسی در گذشته چگونه بود؟

محققان در دهان برخی از مومیایی های کشف شده، حلقه های فلزی روی دندان هایشان پیدا کرده اند. این حلقه ها در فاصله بین دندان ها با کمک نخ هایی که از احشام حیوانات تهیه شده، دور تا دور دندان ها پیچیده شده اند و در نهایت چیزی شبیه تجهیزات ارتودنسی امروزه را تشکیل داده است. 

سال های پیش از میلاد مسیح، ارسطو و بقراط نظریه هایی را برای انجام ارتودنسی دندان به عنوان طرح درمانی ارائه داده بودند اما از آنها استفاده نشده بود. تا این اینکه سال ها بعد فردی به نام “سلوس” طرحی درمانی ارتودنسی که تنها بر فشار انگشت استوار بود را ارائه داد. 

باستان شناسان، اجساد مومیایی زیادی را کشف کرده اند که در بین دندان های آنها از فلز استفاده شده است. این مواد فلزی که به روش های مختلف در بین دندان ها استفاده می شده، باعث به حرکت درآمدن دندان ها می شده است. 

باستان شناسان با بررسی مومیایی ها اثبات می کنند که تاریخچه ارتودنسی به سال های دور و درازی بر می گردد که عملکردی مشابه ارتودنسی امروزی را دارد.

پدر علم ارتودنسی جهان چه کسی است؟

برای اولین بار در سال ۱۸۵۸ میلادی فردی به نام ” نورمن کینگسلی” که پزشک، نویسنده، هنرمند و مجسمه تراش بوده است مقاله ای درباره ارتودنسی دندان نوشت. به دلیل اینکه در آن سال این مقاله بسیار مورد استقبال قرار گرفت، بسیاری او را پدر علم ارتودنسی جهان می دانند.

 نورمن کینگسلی در سال ۱۸۸۰ کتابی تحت عنوان ” درمان دفورمیتی های دهانی” نوشت و در سال ۱۹۰۰، مال اکلوژن را که توسط ادوارد انگل ارائه شده بود، به صورت ساده تری بازنویسی و طبقه بندی کرد. 

تاریخچه ارتودنسی در ایران

نام ارتودنسی در کشور ما دیرتر از سایر کشورها به گوش رسیده است و دکتر علی اکبر بهرمان، پدر ارتودنسی ایران با تلاش هایی که در این زمینه داشت توانست تحولات عظیمی را در این شاخه دندانپزشکی ایجاد کند. 

آقای دکتر بهرمان با تنظیم و اجرای دوره های تخصصی دندانپزشکی در کشور توانست، شاخه تخصصی در حوزه دندانپزشکی به نام ارتودنسی را معرفی کند.

در واقع تمام افرادی که مشکلات و ناهنجاری های دندانی و فکی خود را با انواع روش های ارتودنسی اعم از ارتودنسی ثابت و متحرک درمان می کنند را مدیون دکتر بهرمان و تلاش های بی وقفه ایشان هستند. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.