علت زرد شدن دندان ها چیست؟ + روش های از بین بردن زردی دندان

علت زرد شدن دندان ها چیست؟ + روش های از بین بردن زردی دندان

samira ghabeli ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
علت زرد شدن دندان ها
()

علت زرد شدن دندان ها چیست؟ آیا روشی برای رفع زردی دندان در یک روز وجود دارد؟ روش های درمان زردی دندان در منزل کدامند؟ علت زرد شدن دندان ها بعد از ارتودنسی چیست؟ این سوالات ممکن است سوال بسیاری از شما باشد که ما در اینجا قصد داریم به تک تک آنها پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید. 

۱۰ علت زرد شدن دندان ها

از دلایل اصلی زرد شدن دندان ها عبارتند از ارتودنسی دندان، ژنتیک، تضعیف شدن مینای دندان، افزایش سن، استعمال دخانیات، خوردن خوراکی ها و نوشیدنی های رنگدانه دار، مصرف آنتی بیوتیک ها، فلوروزیس دندان، وارد شدن ضربه به دندان ها و دندان قروچه. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره تمامی دلایل زرد شدن دندان ها صحبت کنیم.

۱- ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان یکی از روش های بسیار موثر برای اصلاح دندان های نامرتب و نامنظم است اما هر روش درمانی به نسبت مزایایی که دارد ممکن است معایبی نیز داشته باشد. برای مثال در هنگام استفاده از دستگاه های ارتودنسی ثابت و یا حتی متحرک ممکن است رعایت بهداشت دهان و دندان با چالش مواجه شود و این کار برای افراد سخت باشد یا آن را به درستی انجام ندهند؛ به همین دلیل برخی از افراد دچار تغییر رنگ دندان پس از ارتودنسی می شوند. 

بنابراین اگر بخواهیم به جواب این سوال که علت زرد شدن دندان ها بعد از ارتودنسی چیست پاسخ بدهیم باید بگوییم که این مشکل در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در حین ارتودنسی ایجاد می شود. 

نکته: در صورت رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی و استفاده از مسواک و نخ دندان به طور روزانه احتمال تغییر رنگ دندان ها بعد از درمان ارتودنسی به صفر درصد می رسد. 

۲- ژنتیک

علت زرد شدن دندان ها می تواند منشا ژنتیکی داشته باشد. این افراد در صورت کوتاهی در رعایت بهداشت دهان و دندان بیش از سایر افراد در معرض زرد شدن دندان ها قرار دارند. 

۳- تضعیف مینای دندان

یکی از لایه های اصلی دندان ها مینای دندان است که به رنگ سفید است و زیر آن، عاج قرار دارد که به رنگ زرد است و از استحکام بالایی برخوردار است. مینا از مواد معدنی تشکیل شده است و زمانی که این مواد از بین بروند، باعث تضعیف مینای دندان و نمایان شدن رنگ زرد لایه زیرین مینای دندان یعنی عاج دندان می شود. 

۴- استعمال دخانیات

علت زرد شدن دندان ها می تواند به دلیل استعمال دخانیات باشد. برای مثال نیکوتین موجود در دود سیگار در مراحل ابتدایی باعث زرد شدن دندان ها و در گذر زمان باعث تیره تر شدن رنگ دندان ها می شود. 

۵- افزایش سن

یکی از دلایل اصلی زرد شدن دندان ها افزایش سن است. با افزایش سن مینای دندان تضعیف می شود و با بالا رفتن سن زردی دندان نمایان می شود. 

۶- مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های رنگدانه دار

مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های رنگدانه دار مانند انواع سس ها، گوجه فرنگی، ادویه کاری، انواع توت ها، چای، قهوه، نوشابه های گازدار تیره رنگ و … هم می توانند علت زرد شدن دندان ها باشند. به توصیه دندانپزشکان برای جلوگیری از زرد شدن دندان ها مصرف این خوراکی و نوشیدنی ها را به حداقل ممکن برسانید و یا اینکه پس از استفاده از آنها دهان خود را با آب شستشو دهید. 

۷- مصرف آنتی بیوتیک ها

برخی از آنتی بیوتیک ها مانند تتراسایکلین در هنگام رشد دندان ها می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند. اصولا مادرانی که در نیمه دوم بارداری خود آنتی بیوتیک مصرف می کنند کودکان آنها دندان های زرد یا لکه دار خواهند داشت. 

۸- فلوروزیس دندان

فلوراید برای دندان ها بسیار مفید است اما استفاده بیش از حد آن می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها به رنگ زرد یا مایل به قهوه ای شود که به آن فلوروزیس دندان گفته می شود. 

خمیر دندان های حاوی فلوراید، قرص های حاوی فلوراید، آب حاوی فلوراید و روش های فلوراید تراپی از جمله منابع فلوراید هستند. در صورتی که افراد به خصوص کودکان از مقادیر بالای فلوراید استفاده کنند احتمال تغییر رنگ دندان های آنها زیاد است. 

۹- وارد شدن ضربه به دندان ها

وارد شدن آسیب یا ضربه به دندان باعث شکسته شدن مینای دندان و تغییر رنگ دندان می شود. به عنوان مثال ممکن است در اثر ضربه زیر مینای دندان خونریزی شود و دندان به رنگ قرمز یا قهوه ای دربیاید. 

۱۰- دندان قروچه

دندان قروچه یا براکسیسم به فشار دادن دندان ها به هم به صورت عمد یا ناخودآگاه گفته می شود. اصولا افرادی که مبتلا به دندان قروچه هستند به دلیل استرس، خشم یا عصبانیت شدید این کار انجام می دهند. 

اما چرا علت زرد شدن دندان ها می تواند دندان قروچه باشد؟ دندان قروچه به مرور باعث تحلیل رفتن مینای دندان و نمایان شدن لایه زیرین دندان یعنی عاج به رنگ زرد می شود. 

رفع زردی دندان در یک روز

رفع زردی دندان در یک روز تنها در صورت مراجعه به دندانپزشک امکان پذیر است. روش های متداول سفید کردن دندان ها توسط دندانپزشک شامل بلیچینگ دندان در مطب، بلیچینگ دندان در خانه و استفاده از محصولات سفید کننده دندان است. 

بلیچینگ دندان در مطب بهترین روش برای رفع زردی دندان ها در یک روز است که اصولا به کمک این روش دندان ها تا چند پرده سفیدتر از قبل می شود. 

درمان زردی دندان در منزل

از جمله روش های درمان زردی دندان در منزل عبارتند از:

  • سفید کردن دندان ها با جوش شیرین
  • رفع زردی دندان ها با روغن نارگیل
  • درمان زردی دندان ها با سرکه سیب
  • از بین بردن زردی دندان ها با خوردن میوه و سبزیجات

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.