بررسی مشکلات تنفس دهانی و درمان آن به کمک ارتودنسی

بررسی مشکلات تنفس دهانی و درمان آن به کمک ارتودنسی

samira ghabeli ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
تنفس دهانی کودکان
()

در حالت طبیعی و نرمال نفس کشیدن ما از طریق بینی است؛ اما گاهی ممکن است به جای بینی از طریق دهان نفس بکشیم که به این عملکرد تنفس دهانی گفته می شود. تنفس دهانی مشکلات بسیار زیادی را برای فرد ایجاد می کند که ما در این مقاله از وب سایت دکتر خضری قصد داریم با دلایل تنفس دهانی، علائم و چگونگی درمان تنفس دهانی با ارتودنسی و سایر روش ها شما را آشنا کنیم.

فرق نفس کشیدن از راه دهان با بینی چیست؟

همان طور که گفتیم در حالت طبیعی و نرمال تنفس باید از راه بینی باشد و در صورتی که تنفس به صورت دهانی باشد؛ نشان دهنده وجود یک مشکل یا بیماری است.

 تنفس دهانی به خصوص در کودکان می تواند به دلیل سرماخوردگی، آلرژی، عفونت های ویروسی و … باشد. همچنین این مشکل می تواند علت دائمی تری مثل جلوزدگی یا عقب رفتگی دندان ها (درمان با ارتودنسی دندان کودکان)، بزرگی لوزه ها (درمان با برداشتن لوزه) یا انحراف تیغه بینی (درمان با جراحی بینی در صورت نیاز) باشد.

زمانی که نفس کشیدن از بینی باشد، هوا قبل از اینکه وارد شش ها شود؛ با عبور از مجاری بینی باعث گرم و مرطوب شدن هوا می شود. اما در صورتی که تنفس از راه دهان باشد؛ هوای سرد و خشک وارد شش ها می شود.

دلایل تنفس دهانی چیست؟

تنفس دهانی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله مهم ترین دلایل تنفس دهانی عبارتند از:

مشکلات و بیماری های مرتبط با دهان، دندان یا فک

در صورتی که دو فک در موقعیت مناسب و صحیح قرار نگرفته باشند (مانند بیرون زدگی یا عقب رفتگی یکی از فک ها) لب ها به طور کامل بسته نمی شود. این مشکل می تواند باعث خشکی دهان، بوی بد دهان و از همه مهم تر تنفس دهانی شود. البته در این مواقع در صورت مراجعه به بهترین متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر و منطقه دیگری امکان درمان تنفس دهانی با ارتودنسی وجود دارد.

گرفتگی مجاری بینی

تنفس دهانی می تواند به دلیل انسداد و گرفتگی مجاری بینی باشد. به عنوان مثال برخی از افراد دچار انحراف بینی یا پولیپ بینی هستند که در این صورت نیاز به مراجعه به یک متخصص گوش و حلق و بینی است.

التهاب مخاط بینی

مخاط بینی به دلایل مختلف مانند آلرژی و یا کمبود استفاده ممکن است ملتهب و بزرگ شوند که نتیجه آن نفس کشیدن از دهان است. التهاب مخاط بینی اصولا با دارو و همچنین تمرین تنفس از راه بینی قابل درمان است.

بزرگ شدن لوزه ها

بزرگ شدن لوزه ها یکی دیگر از دلایل نفس کشیدن از راه دهان است. بزرگ شدن و ملتهب شدن لوزه ها اصولا در کودکان اتفاق می افتد که نیاز به برداشتن آن توسط پزشک متخصص است.

عفونت تنفسی جدی

در صورتی که فرد دچار عفونت تنفسی شدید در مجاری هوایی فوقانی شود؛ تنفس از طریق بینی مختل شده و فرد ناچار به نفس کشیدن از طریق دهان خواهد بود.

در صورتی که عفونت درمان شود مجددا تنفس از راه بینی اتفاق می افتد اما در صورتی که برای درمان دیر اقدام کنید ممکن است تنفس دهانی برای فرد به خصوص در کودکان به یک عادت تبدیل شود.

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

تنفس دهانی چه مشکلاتی را به دنبال دارد؟

تنفس دهانی می تواند مشکلاتی مانند خشکی زبان، دهان و لب ها را به دنبال داشته باشد که این مشکلات منجر به بروز مشکلات دیگری مثل ایجاد بوی بد دهان، بیماری لثه، پوسیدگی دندان و عفونت گوش و گلو می شود.

هشدار!

تنفس دهانی ممکن است باعث کاهش غلظت اکسیژن خون و در نتیجه بالا رفتن فشار خون و نارسایی قلب هم شود. همچنین طبق مطالعات انجام شده تنفس دهانی عملکرد ریه را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است علائم بیماری آسم را تشدید کند؛ بنابراین حتما برای درمان تنفس دهانی در اسرع وقت اقدام کنید.

تنفس و رشد انسان با یکدیگر رابطه تنگاتنگی دارند به طوری که تنفس دهانی در کودکان می تواند رشد آنها دچار اختلال کند و مشکلات زیر را برای آنها به همراه داشته باشد:

  • صورت های کشیده و بلند؛
  • دهان باریک؛
  • لبخند لثه ای؛
  • مال اکلوژن دندان؛

همچنین کودکانی که به جای تنفس از طریق بینی از راه دهان نفس می کشند؛ ممکن است دچار اختلال خواب شوند که خواب ضعیف هم برای کودک مشکلات زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • رشد ضعیف
  • عملکرد تحصیلی ضعیف
  • عدم توانایی تمرکز

روش های درمان تنفس دهانی

روش درمان تنفسی دهانی کاملا وابسته به علت ایجاد آن است:

  • در صورتی که این مشکل به دلیل ناهنجاری های دندان یا فک ها باشد درمان تنفس دهانی با ارتودنسی امکان پذیر است.
  • در صورتی که علت تنفس دهانی گرفتگی بینی باشد اصولا با دارو قابل رفع است.
  • در افرادی که لوزه های متورم دارند با برداشتن لوزه این مشکل حل می شود.

درمان تنفس دهانی با ارتودنسی چگونه انجام می شود؟

در صورتی که علت نفس کشیدن از دهان به دلیل جلوزدگی یا عقب رفتگی دندان ها یا یکی از فک باشد تنها راه درمان مراجعه به یک متخصص ارتودنسی است. متخصص ارتودنسی با توجه به نوع ناهنجاری موجود بین ارتودنسی ثابت و متحرک یک روش را برای درمان انتخاب می کند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.