همه چیز درباره ارتودنسی فک بالا

همه چیز درباره ارتودنسی فک بالا

samira ghabeli ۴ اسفند ۱۴۰۲
ارتودنسی فک بالا
()

ارتودنسی فک بالا زمانی انجام می شود که تنها دندان های فک بالا مشکل داشته باشند و به منظور بهبود به هم ریختگی دندان ها و اصلاح موقعیت فک بالا و ایجاد توازن با فک پایین انجام می شود. در ادامه با دکتر کامیار خضری همراه باشید تا بیشتر درباره ارتودنسی فک بالا و اینکه آیا ارتودنسی فک بالا یا پایین به تنهایی امکان پذیر است یا خیر؟ آشنا شوید.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندان به منظور اصلاح وضعیت دندان ها، بهبود تکلم، بهبود جویدن غذاها و بسیاری مشکلات دیگر انجام می شود و باعث مرتب شدن دندان ها و ایجاد توازن بین دو فک می شود. این روش درمانی علاوه برا اصلاح ظاهر دندان ها کاهش ریسک ابتلا به پوسیدگی دندان ها، عفونت دندان ها و … را در سنین پایین به دنبال دارد.

انواع ارتودنسی دندان

انواع ارتودنسی دندان بسیار مختلف هستند و بهترین متخصص ارتودنسی کرج یا هر شهر دیگری با توجه به سن بیمار، شدت ناهنجاری دندانی و …. یکی از روش های ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک را به منظور اصلاح موقعیت دندان های بیمار استفاده می کند.

آیا ارتودنسی فک بالا یا پایین به تنهایی مشکلی ایجاد نمی کند؟

توصیه اکثر متخصصین ارتودنسی این است که ارتودنسی هر دو فک با هم انجام شود. اما برخی از افراد به دلیل اینکه تنها در یک فک دچار ناهنجاری هستند اصرار بر انجام ارتودنسی یک فک را دارند و این کار ممکن است روی فک سالم تاثیر منفی بگذارد و افراد به نتیجه دلخواه خود نرسند. بنابراین با اینکه ارتودنسی تک فک امکان پذیر است اما تا حد ممکن سعی کنید این کار انجام ندهید!

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

چه زمانی نیاز به ارتودنسی فک بالا است؟

  • در صورتی که کودکان پیش از موعد دندان های شیری خود را از دست دهند.
  • ایجاد پوسیدگی های خفیف تا شدید دندان های شیری یا دائمی
  • تروما و آسیب وارد شده به دندان
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • به هم ریختگی ساختار استخوان فک بالا به دلیل ناهنجاری های ژنتیکی یا اکتسابی
  • به هم ریختگی دندان های فک بالا
  • بیرون زدگی یا عقب رفتگی فک بالا

به طور کلی مهم ترین هدف ارتودنسی فک بالا، عقب کشیدن فک و دندان های بیرون زده است و با استفاده از برخی از ابزارهای ارتودنسی مانند دستگاه هدگیر ارتودنسی، به ویژه در کودکان تا حد بسیار زیادی می توان روند درمان را تسریع بخشید.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی کودکان

ارتودنسی فک بالا چقدر طول میکشد؟

از جمله فاکتورهای تاثیرگذار در مدت زمان ارتودنسی فک بالا عبارتند از:

  • سن فرد
  • میزان ناهنجاری های دندان های فک بالا
  • نوع ارتودنسی
  • میزان همکاری بیمار

طبیعتا هر چه سن فرد بالاتر باشد و میزان ناهنجاری دندانی شدیدتر باشد، طول درمان هم طولانی تر خواهد بود. اما به طور کلی ارتودنسی فک بالا چیزی حدود ۶ الی ۳۶ ماه طول می کشد.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی بزرگسالان

هزینه ارتودنسی یک فک چقدر است؟

هزینه ارتودنسی یک فک بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد اما به طور کلی ارتودنسی فک بالا قیمت بیشتری به نسبت ارتودنسی فک پایین دارد. قیمت ارتودنسی فک بالا یا پایین هم به عوامل دیگری از جمله نوع ارتودنسی که شامل ارتودنسی فلزی، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی دیمون و … است بستگی دارد.

کلام آخر

در صورتی که می خواهید با یک درمان بدون چالش دندان های سالم و مرتب داشته باشید انجام ارتودنسی هر دو فک با یکدیگر بهترین گزینه است. چرا که ارتودنسی فک بالا یا پایین به تنهایی ممکن است باعث به هم ریختن توازن بین دو فک شود. اما اگر به هر دلیلی قصد انجام این کار را هم دارید حتما به دنبال یک متخصص ارتودنسی متبحر و با تجربه باشید تا به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.