بریس ارتودنسی چیست؟ + انواع بریس ارتودنسی

بریس ارتودنسی چیست؟ + انواع بریس ارتودنسی

samira ghabeli ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
انواع بریس ارتودنسی
()

بریس ارتودنسی به انگلیسی Dental braces ابزاری است که از آن برای اصلاح مال اکلوژن و هرگونه نامرتبی و ناهنجاری در دندان و فک استفاده می شود. در ادامه این سری از مقالات دکتر کامیار خضری متخصص ارتودنسی در کرج همراه باشید تا بیشتر درباره اینکه بریس ارتودنسی چیست و چه انواعی دارد آشنا شوید. 

بریس ارتودنسی چیست؟

در علم پزشکی از انواع بریس ها به منظور حمایت بافت ها و  ارگان های حرکتی یا آسیب دیده استفاده می شود. برای مثال در صورتیکه فردی دچار شکستگی دست شده باشد، بعد از گچ گرفتن محل به منظور حمایت از ارگان گچ گرفته شده از ابزاری به نام بریس استفاده می شود. 

در دندانپزشکی هم از بریس ها استفاده می شود؛ اما در اینجا بریس ها برای حمایت از دندان ها تعبیه نمی شوند بلکه برای جابجایی دندان ها و مرتب شدن آنها استفاده می شوند. بریس های ارتودنسی متشکل از چندین اجزا هستند که با همدیگر باعث مرتب شدن دندان ها می شوند. 

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

انواع بریس ارتودنسی

انواع بریس ها به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می شوند. در صورت استفاده از بریس های ثابت اصطلاحا گفته می شود که فرد ارتودنسی ثابت دارد و در صورت استفاده از بریس های متحرک نیز گفته می شود که فرد از ارتودنسی متحرک استفاده می کند. 

بریس های ثابت باید از ابتدا تا پایان درمان به طور ثابت روی دندان ها متصل بمانند اما قابلیت جابجایی بریس های متحرک توسط بیمار وجود دارد.

در ادامه توضیح بیشتری درباره انواع بریس ها خواهیم داد:

عکس انواع بریس ارتودنسی

بریس ارتودنسی فلزی

یکی از قدیمی ترین و پر استفاده ترین انواع بریس ها، بریس های ارتودنسی فلزی می باشد. بریس ثابت فلزی یکی از سریع ترین راه ها برای هدایت دندان ها به موقعیت ایده آل است و از آن بیشتر برای ارتودنسی دندان کودکان و نوجوانان استفاده می شود. 

عکس ارتودنسی فلزی

بریس ارتودنسی سرامیکی

بریس های سرامیکی یا همان ارتودنسی سرامیکی از براکت های سرامیکی شفافی ساخته شده اند که به آن ارتودنسی نامرئی هم گفته می شود. 

عملکرد و کاربرد بریس های سرامیکی کاملا مشابه بریس های فلزی است اما به دلیل نامرئی بودن آنها هزینه ارتودنسی سرامیکی از فلزی بیشتر است. 

بریس ارتودنسی پشت دندانی

بریس های ارتودنسی پشت دندانی که به آن ارتودنسی لینگوال گفته می شود کاملا مشابه بریس های فلزی است با این تفاوت که این نوع بریس ها به پشت دندان ها متصل می شوند. 

بریس های پشت دندانی هم جزء انواع ارتودنسی نامرئی می باشد اما به دلیل نصب دشوار این بریس ها و همچنین نگهداری سخت آنها طرفداران چندانی ندارند.

بریس دیمون

بریس ارتودنسی دیمون نیز مشابه بریس های فلزی است و براکت های آن می تواند از جنس فلز یا سرامیک شفاف باشد. این نوع بریس ها خود تنظیم می باشند و براکت های آن خاصیت اسلایدی و لغزنده دارند؛ بنابراین در صورت استفاده از این نوع بریس ها نیاز به مراجعه پی در پی به کلینیک ارتودنسی نمی باشد. 

عکس ارتودنسی دیمون

بریس ارتودنسی متحرک

تمامی بریس های که تا به الان معرفی کردیم جزء بریس های ثابت هستند اما نوع دیگری از بریس ها متحرک هستند و قابلیت جابجایی توسط بیمار دارند به این نوع از بریس ها، ارتودنسی شفاف یا نامرئی هم گفته می شود. البته از ارتودنسی متحرک تنها برای درمان ناهنجاری های خفیف تا متوسط دندانی استفاده می شود و برای درمان ناهنجاری های شدید تنها نیاز به استفاده از بریس ثابت است. 

اجزای تشکیل دهنده بریس ها

از جمله اجزای تشکیل دهنده بریس های ثابت عبارتند از:

براکت ارتودنسی

براکت های ارتودنسی اجزای بسیار کوچک و در عین حال بسیار مهم بریس ها هستند که با چسب مخصوصی به دندان ها متصل می شوند و سپس به سیم ارتودنسی متصل می شوند که به مرور باعث بهبود وضعیت دندان ها می شوند.  انواع براکت های ارتودنسی عبارتند از براکت فلزی، سرامیکی و پلاستیکی. 

بند ارتودنسی

بندهای ارتودنسی به عنوان حلقه هایی برای تکیه بریس ارتودنسی هستند. بند ارتودنسی به دندان های خلفی بیمار متصل می شوند.  

سیم قوس دار ارتودنسی

نیرو و فشار از طریق سیم قوس دار ارتودنسی به بندها و براکت ها وارد می شود تا دندان ها را به جایگاه اصلی خود هدایت دهند. این سیم ها از جنس فلز هستند و کاملا انعطاف پذیر می باشند و از شیارهایی که روی براکت ها قرار دارند عبور می کنند. 

کش ارتودنسی

از کش ارتودنسی یا اورینگ به منظور نگه داشتن سیم در شیارهای براکت ها استفاده می شود. کش های ارتودنسی رنگ های بسیار متنوعی دارند که در میان نوجوانان بسیار پرطرفدار است و به نام ارتودنسی رنگی شهرت دارند. 

 فضا نگهدار ارتودنسی

چنانچه دندان شیری کودک قبل از زمان مقرر رشد کند، او نیاز به فضا نگهدار ارتودنسی دارد. از فضانگهدار به منظور حفظ فضای لازم تا رشد دندان دائمی استفاده می شود. 

وسیع کننده کام

به وسیع کننده کام گسترش دهنده پالاتال یا پالاتال اکسپندر نیز گفته می شود و از آن برای افزایش عرض فک بالا استفاده می شود. گسترش دهنده کام یک صفحه پلاستیکی است که توسط متخصص ارتودنسی روی سقف دهان قرار داده می شود و با فشاری که توسط پیچ به این صفحه وارد می شود باعث عریض شدن فک بالا می شود. 

هدگیر ارتودنسی

ارتودنتیست با استفاده از هدگیر ارتودنسی که در اطراف و پشت سر قرار می گیرد، رشد فک بالا را کنترل می کند. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.