ریتینر ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

ریتینر ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

samira ghabeli ۹ بهمن ۱۴۰۱
انواع ریتینر ارتودنسی
()

ریتینر ارتودنسی یا همان نگهدارنده ارتودنسی دستگاهی است که معمولا متخصصین ارتودنسی پس از اتمام درمان ارتودنسی، استفاده از آنها را برای مدتی به منظور تثبیت درمان ارتودنسی و جلوگیری از بازگشت دندان ها به موقعیت قبلی توصیه می کنند. 

در واقع در اکثر مواقع در صورت عدم استفاده از ریتینر، به دلیل اینکه درمان ارتودنسی به تازگی انجام شده است و دندان ها قابلیت جابجایی و حرکت دارند بنابراین احتمال برگشت دندان ها به حالت اولیه و شکست درمان ارتودنسی وجود دارد. بنابراین استفاده از ریتینر را به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی کاملا جدی بگیرید!

ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی چیست؟

شروع درمان ریتینر با پایان درمان ارتودنسی گره خورده است. استفاده از نگهدارنده ارتودنسی به شما این اطمینان را می دهد دندان ها شما در موقعیت جدید تثبیت شده و پس از برداشتن بریس های ارتودنسی، احتمال بازگشت درمان ارتودنسی صفر درصد است. به همین دلیل بهترین متخصص ارتودنسی این مرحله از درمان را بسیار حساس و حیاتی تلقی می کند.

انواع ریتینر ارتودنسی کدامند؟

انواع ریتینر ارتودنسی عبارتند از ریتینر ثابت و ریتینر متحرک که بنابر تشخیص متخصص ارتودنسی بیمار ملزم به استفاده یکی از انواع ریتینر است. 

عکس ریتینر ثابت

ریتینرهای ثابت آنهایی هستند که به وسیله ارتودنتیست به پشت دندان ها متصل می شوند و قابلیت جابجایی توسط بیمار وجود ندارد. اما ریتینرهای متحرک به دندان ها متصل نمی شوند و قابلیت جابجایی دارند. نگهدارنده هاولی و پلاک شفاف (شبیه به اینویزیلاین) دو نمونه از معروف ترین ریتینرهای متحرک هستند. 

مزایای ریتینر ارتودنسی چیست؟

متاسفانه برخی از بیماران در مواقعی که متخصص ارتودنسی استفاده از ریتینر را اجباری می کند نسبت به آن مقاومت نشان می دهند. اما در صورتی که این افراد با کارایی و مزایای این دستگاه ساده آشنا شوند بدون کوچک ترین مقاومتی استفاده از ریتینر را بعد از ارتودنسی دندان قبول می کنند. از جمله مزایای مهم نگهدارنده ارتودنسی عبارتند از:

  • همان طور که بارها گفتیم مهم ترین مزیت استفاده از انواع ریتینر ارتودنسی، تثبیت کردن موقعیت دندان و جلوگیری از جابجایی مجدد دندان های مرتب شده است. 
  • طول درمان ارتودنسی به طور متوسط یک سال است که البته در صورت بالا بودن شدت ناهنجاری مدت زمان درمان طولانی تر خواهد بود. در صورت عدم استفاده از ریتینر ارتودنسی زحمات، زمان و هزینه شما هدر خواهد شد.
  • در برخی از افراد دیده شده است که دچار عدم تطابق دندان ها با لثه ها هستند. در صورت استفاده از ریتینر دندان ها با لثه هماهنگ شده و فک شما حالت طبیعی به خود می گیرد.

در صورت عدم استفاده از ریتینرهای ارتودنسی چه مشکلاتی به وجود می آید؟

همان طور که گفتیم احتمال جابجایی دندان ها و حرکت آنها پس از اتمام درمان ارتودنسی وجود دارد و همین مسئله می تواند برای افرادی که زمان و هزینه زیادی را صرف درمان ارتودنسی کرده اند، آزاردهنده باشد. 

همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که دندان ها با بالا رفتن سن شروع به حرکت می کنند اما در صورت استفاده از ریتینرها این حرکت چندان چشم گیر نخواهد بود. 

سوالی که به کرات پرسیده می شود این است که اگر فردی برای مدتی برای مثال یک هفته استفاده از نگهدارنده ها را فراموش کنند، چه مشکلاتی پیش می آید؟ در این مواقع امکان حرکت دندان ها و بازگشت به حالت اولیه آنها بسیار زیاد است. با این تفاسیر تکلیف افرادی که به طور کامل از ریتینرها بعد از درمان ارتودنسی استفاده نمی کنند مشخص است!!

چه زمانی باید از ریتینر ارتودنسی استفاده کنیم؟

مسلما زمانی که بریس های ارتودنسی از نوع ارتودنسی ثابت یا متحرک را در دهانتان داشته باشید خطری مبنی بر بازگشت دندان ها به حالت اولیه وجود نخواهد داشت. در واقع مشکل بازگشت نتایج درمان ارتودنسی در هنگام پایان درمان شما را تهدید می کند؛ به همین دلیل ارتودنتیست ها برای مدتی استفاده از ریتینر را توصیه می کنند. 

در واقع بهترین زمان استفاده از نگهدارنده ارتودنسی یک ماه اول پس از پایان درمان ارتودنسی است؛ زیرا در این زمان احتمال جابجایی دندان ها بیش از سایر مواقع است. 

مدت زمان استفاده از ریتینر چقدر است؟

مدت زمان استفاده از ریتینر در افراد مختلف به نسبت فاکتورهای مختلفی مثل سن بیمار، میزان قابلیت جابجایی دندان ها، وضعیت اولیه ناهنجاری های دندان و فک، شرایط درمان و … بستگی دارد. 

اما به طور کلی به اکثر افراد توصیه می شود که تا ۶ ماه به طور مرتب از نگهدارنده های متحرک استفاده کنند و بعد از ۶ ماه تا یک سال تنها توصیه می شود که شب ها از این نوع نگهدارنده ها استفاده شود. اما در صورتی که توصیه پزشک به استفاده از نگهدارنده های ثابت باشد باید بگوییم که مدت زمان استفاده از ریتینر ثابت طولانی تر است. 

عکس ریتینر متحرک

قیمت ریتینر ارتودنسی چقدر است؟

قیمت ریتینر ارتودنسی چندان بالا نیست و در اکثر مواقع هزینه نگهدارنده ها به همراه هزینه ارتودنسی دندان محاسبه می شود اما به طور کلی ریتینرهای متحرک ارزان تر از نوع ثابت هستند. 

سوالات متداول درباره ریتینر ارتودنسی

آیا باید هر شب ریتینر را تمیز کنیم؟

بله شما موظف هستید هر روز یکبار ریتینر خود را تمیز کنید و شستشو دهید. 

چگونه ریتینر ارتودنسی را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن ریتینر ارتودنسی می توانید از مسواک و خمیر دندان استفاده کنید و یا اینکه ریتینر را به مدت ۱۵ دقیقه در محلول تمیز کننده قرار دهید. در صورت عدم دسترسی به این موارد امکان تمیز کردن ریتینر با سرکه رقیق شده سفید هم وجود دارد. 

چگونه از نگهدارنده ارتودنسی مراقبت کنیم؟

در مواقعی که ریتینر در دهانتان است از خوردن مواد غذایی یا خوراکی چسبنده و سفت و محکم پرهیز کنید. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.