ارتودنسی دندان نیش؛ کاندیدای مناسب + هزینه + مدت زمان

ارتودنسی دندان نیش؛ کاندیدای مناسب + هزینه + مدت زمان

samira ghabeli ۲ بهمن ۱۴۰۱
همه چیز درباره ارتودنسی دندان نیش
()

دندان های نیش در هر دو فک و در کنار دندان های پیشین واقع شده اند. دندان های نیش جزء آخرین دندان هایی هستند که در فک رشد می کنند. در صورتی که این دندان ها به هر دلیلی اعم از مشکلات ژنتیکی و هر گونه ناهنجاری دندانی آسیب ببینند و یا به صورت نهفته در فک باقی بمانند، ارتودنتیست با ارتودنسی دندان نیش می تواند به اصلاح دندان نیش و جلوگیری از تشدید سایر ناهنجاری های دندانی کمک کند.

اما علت بروز این نوع ناهنجاری ها چیست؟ مدت زمان لازم برای اصلاح دندان نیش چقدر است؟ آیا ارتودنسی دندان نیش تنها راه برای اصلاح این نوع ناهنجاری است؟ برای رسیدن به پاسخ این گونه از سوالات تا پایان این نوشتار با دکتر خضری متخصص ارتودنسی همراه باشید.

دقیقا به کدام دندان ها، دندان نیش می گویند؟

یکی از مهم ترین دندان ها، دندان های نیش است که تعداد آنها ۴ عدد است؛ دو عدد در ناحیه جلویی فک بالا و دو عدد دیگر در دو طرف دندان های پیشین قرار دارد.

دندان های نیش در حیوانات نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. ما انسان ها و سایر جانداران از دندان نیش برای گرفتن و تکه کردن غذاها ها استفاده می کنیم. البته انسان ها به دلیل نوع غذایی که می خورند دندان های نیش کوچک تری دارند اما جانوران برای تکه کردن طعمه های خود نیاز به دندان های نیش بزرگ و تیزی دارند.  

چه کسانی باید ارتودنسی دندان نیش انجام دهند؟

در صورتی که شرایط زیر را دارید شما کاندیدای انجام این نوع ارتودنسی دندان هستید:

  • شلوغی بیش از حد دندان ها در فک بالا یا پایین
  • انحراف و کجی دندان ها
  • وجود دندان نیش نهفته
  • نبود فضای کافی در فک
  • منحرف شدن دندان های نیش به سمت سقف دهان یا گونه ها

قیمت ارتودنسی دندان نیش چقدر است؟

قیمت ارتودنسی دندان نیش با توجه به نوع درمان ارتودنسی، شدت ناهنجاری، تخصص و مهارت متخصص ارتودنسی و … می تواند متفاوت باشد.

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

انواع روش های ارتودنسی دندان نیش

اصلاح دندان نیش با ارتودنسی با توجه به محل قرارگیری، نوع و شدت ناهنجاری به سه شکل انجام می شود که عبارتند از:

ارتودنسی دندان نیش بالا

دندان های نیش بالا جزء آخرین دندان هایی هستند که در فک رشد می کنند. در برخی مواقع به دلایل مختلف این دندان ها در فک به صورت نهفته باقی می مانند. به دلیل اینکه این نوع دندان ها نقش بسزایی در زیبایی لبخند و همچنین گاز زدن و تکه کردن غذا دارند؛ بنابراین کشیدن دندان های نیش تا حد ممکن توصیه نمی شود.

در واقع بهترین روش برای اصلاح دندان نیش بالا انجام ارتودنسی است که در صورتی که توسط بهترین متخصص ارتودنسی انجام شود؛ اصلاح طرح لبخند بدون نیاز به از دست دندان انجام می شود.

ارتودنسی دندان نیش بیرون زده

در صورتی که فضای موجود در قوس دندانی کم باشد ممکن است دندان نیش خارج از فک و به صورت بیرون زده رشد کند. در این حالت ارتودنتیست برای اصلاح موقعیت دندان نیش و سایر دندان ها، ابتدا فضای کافی در فک ایجاد می کند و سپس سعی در هدایت دندان نیش به محل اصلی خود می کند.

در این شرایط در اکثر مواقع ارتودنسی هر دو فک انجام می شود و در صورتی که فضای خالی کافی برای دندان ها نباشد ممکن است ارتودنتیست مجبور به کشیدن دندان های آسیاب کوچک شود.

ارتودنسی دندان نیش نهفته

در برخی مواقع ممکن است که دچار پوسیدگی دندان نیش شوید و پس از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی متوجه شوید که دندان پوسیده شما دندان شیری است و هنوز دندان نیش اصلی شما از فک بیرون نیامده و در واقع نهفته در زیر فک باقی مانده است. در این مواقع ممکن است دندانپزشک شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع دهد.

متخصص ارتودنسی پس از معاینات لازم ممکن است ارتودنسی دندان نیش نهفته را تجویز کند و با کشیدن دندان شیری، جای خالی را برای رشد دندان نیش نهفته باز می کند. پس از باز شدن فضای کافی برای رشد دندان نهفته، به کمک یک جراح فک، دندان نیش توسط قلابی مخصوص از لثه بیرون کشیده می شود. در این مرحله باز ارتودنتیست دست به کار می شود و با روش ارتودنسی ثابت سعی در اصلاح موقعیت جایگاهی دندان بیرون زده می کند.

مدت زمان ارتودنسی دندان نیش نهفته چقدر است؟

مدت زمان ارتودنسی دندان نیش نهفته به وضعیت فک، سن بیمار و شرایط بیمار بستگی دارد. اما به طور کلی ارتودنسی دندان نیش نهفته با توجه به ژنتیک، نوع فک و جنس دندان حداقل ۱۰ ماه طول می کشد.

ارتودنسی دندان نیش کودکان

ارتودنسی دندان نیش کودکان به این صورت است که متخصص ارتودنسی کودکان به کمک بریس های مناسب دندان های فک بالا را به سمت جلو هدایت می کند و در صورت نیاز روند رشد فک بالا، پایین و یا هر دو فک را تغییر می دهد.

دندان نیش کودکان

مزایای ارتودنسی دندان نیش چیست؟

با اینکه درمان های ارتودنسی دندان نیاز به مدت زمان طولانی دارند و در دراز مدت نتیجه بخش هستند اما از مزایای بسیار زیاد آنها نمی توان غافل شد. از جمله مزایای ارتودنسی دندان های نیش عبارتند از:

  • ارتودنسی دندان نیش نهفته از بروز انواع ناهنجاری های دندانی یا کجی دندان ها جلوگیری می کند.
  • از بروز مشکلات ناشی از ناهنجاری های دندان نیش جلوگیری می کند.
  • از تجمع باکتری ها و ایجاد عفونت دندان به دلیل شلوغی و نامرتبی دندان ها جلوگیری می کند.
  • از درد استخوان فک به دلیل نهفته بودن دندان یا شلوغی بودن دندان ها جلوگیری می کند.
  • از بوی بد دهان جلوگیری می کند.
  • از آسیب به سایر دندان ها جلوگیری می کند.
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پس از انجام ارتودنسی دندان بسیار راحت تر خواهد بود.

کشیدن دندان نیش در ارتودنسی

در صورتی که تشخیص ارتودنتیست این باشد که اصلاح دندان نیش با ارتودنسی امکان پذیر نیست ممکن است مجبور به کشیدن دندان نیش شود. البته که متخصصین ارتودنسی تا حد ممکن سعی در ارتودنسی بدون کشیدن دندان دارند به خصوص اگر دندان های بیمار سالم باشد. اما در صورتی که شدت ناهنجاری شدید باشد و مشکل شلوغی دندان ها و کوچکی فک شدید باشد تنها راه کشیدن دندان است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.