ارتودنسی دو مرحله ای درمانی عالی برای کودکان کم سن و سال

ارتودنسی دو مرحله ای درمانی عالی برای کودکان کم سن و سال

golnaz mehrabi ۲۸ آبان ۱۳۹۹
ارتودنسی دو مرحله ای چیست
()

اگر می‌خواهید بدانید که درمان ارتودنسی دو مرحله ‌ای چیست و دقیقا چه مشکلاتی را برطرف می‌کند حتما این مقاله را بخوانید. در این مقاله به هر دو مرحله و اهداف انجام این دو مرحله پرداخته شده است.

ارتودنسی دو مرحله ای چیست؟

ارتودنسی دو مرحله ای چیست؟

درمان دو فازی یا دو مرحله ای یک درمان ارتودنسی تخصصی در دندانپزشکی کودکان است. این درمان ترکیبی از صاف کردن دندان ها و ایجاد یک بایت یا نیش عملکردی نرمال است. این روش درمان، پایه مناسبی برای رشد طبیعی فک و رویش دندانهای دائمی ایجاد می کند. و در نهایت یک لبخند زیبا، یکدست و بی عیب و نقص برای کودکان ایجاد می کند.


چرا درمان ارتودنسی دوفازی انجام می شود؟

زمانی که دندان های شیری زودتر یا دیرتر از موعد بریزند، احتمال این برود که دندان ها شلوغ و کج بیایند، مشکلاتی از جمله اوربایت، آندربایت، کراس بایت یا سایر مشکلات مرتبط با موقعیت دندان ها و فک وجود داشته باشد، متخصص ارتودنسی به والدین توصیه می کند که درمان ارتودنسی دو مرحله ای را در نظر بگیرند. این درمان شامل دو مرحله مجزا از هم است که هر کدام مربوط به دوره ای از رندگی کودکان است. یک مرحله پیش از در آمدن دندان های دائمی و مرحله دیگر زمانی است که اغلب دندان های دائمی کودک در آمده باشند.


درمان ارتودنسی فاز ۱ چیست؟

درمان ارتودنسی فاز یک که به عنوان ارتودنسی پیشگیری یا اولیه نیز شناخته می شود، نوعی روشی ارتودنسی است که قبل از رویش دندان های دائمی برای کودکان انجام می شود و اغلب در سنین شش تا ده سالگی اتفاق می افتد.

این نوع درمان به طور کلی توسط ارتودنتیست های کودکان توصیه می شود در صورتی که احتمال بروز مشکل ارتودنسی متوسط ​​یا شدید در اوایل زندگی کودک وجود داشته باشد انجام می گیرد.


هدف از انجام درمان ارتودنسی در فاز اول چیست؟

هدف اصلی درمان ارتودنسی فاز یک، اطمینان از داشتن فضای کافی برای رویش دندان های دائمی است. این کار خطر ازدحام بیش از حد دندان ها به دلیل نبود فضای  کافی را کاهش می دهد. اگر این درمان در برخی از کودکان انجام نشود، ممکن است دندان های کودک کج یا شلوغ شوند. از آنجا که مال اکلوژن ها در این مرحله درمان میشوند، اگر فرزند شما جلوزدگی فک داشته باشد در این مرحله تا حد زیادی میتوان آن را درمان کرد.


ارتودنسی مرحله اول چه فایده ای دارد و چقدر طول می کشد؟

انجام چندین اصلاح زودرس ارتودنسی اغلب می تواند از بروز آسیب های بعدی در خصوص دندان ها و موقعیت آن ها جلوگیری کند. این اقدامات از احتمال از بین رفتن دندان ها و همچنین انجام عمل جراحی لثه پیشگیری میکنند. اما بدون انجام این مرحله از ارتودنسی، ممکن است کودک بعدها و در سن بزرگسالی برای مدت طولانی تری ارتودنسس کند و حیتی مجبور به انجام عمل جراحی فک شود.

مدت زمان درمان فاز I معمولاً بین ۱۸-۱۹ ماه متغیر است. پس از این، به کودک نگهدارنده هایی داده می شود که هر چهار تا شش ماه یکبار باید چک شوند


از چه دستگاه های ارتودنسی در مرحله  اول استفاده می شود؟

متخصصان در این مرحله از دستگاه های ارتودنسی ثابت و متحرکی همچون موارد زیر استفاده می کنند:

  • فضا نگهدرنده های تخصصی
  • فیس ماسک
  • نصب بریس روی چند دندان
  • هدگیرها
  • نگهدارنده های خاص
  • ابزار ارتودنسی فانکشنال
  • وسیع کننده های کام یا پالاتال اکسپندر

درمان ارتودنسی فاز ۲ چیست؟

درمان ارتودنسی فاز دوم، همان سبک و سیاق درمان ارتودنسی است که اکثر ما با آن آشنا هستیم. فاز دوم زمانی اتفاق می افتد که متخصص ارتودنسی بریس ها را روی دندان های بالا و یا پایین نصب می کند. این فاز نه تنها فاصله بین دندان ها را میبندد، که دندان های نامرتب، شلوغ و هر گونه مشکل به جا مانده دیگر را نیز برطرف میکند. برای مثال نگرانی هایی مانند اوربایت یا آندربایت را نیز اصلاح می کند.

مرحله دوم درمان ارتودنسی دو مرحله ای

مدت زمان این مرحله از ارتودنسی چقدر است؟

فاز دوم ارتودنسی دو مرحله ای به طور معمول از سنین ۱۱ یا ۱۲ سالگی آغاز می شود. این مرحله از درمان ارتودنسی معمولاً به طور متوسط ​​۱۲-۲۰ ماه طول می کشد. اما مانند همیشه، مدت زمان ارتودنسی از هر فرد به فرد دیگری متفاوت است زیرا همه یک مشکل و یک وضعیت یکسان ندارند. برخی از کودکان ممکن است تا چهار سال به بریس نیاز داشته باشند، در حالی که ممکن است در برخی دیگر مشکلات کمتری وجود داشته باشد و درمان کمتر از ۱ سال به طول بی انجامد.


آیا ارتودنسی ۲ فازی واقعا لازم است یا تنها باید مرحله دوم آن را انجام داد؟

با وجود تمام مواردی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفت، اما برخی والدین ممکن است برایشان جای سوال باشد که “آیا کودکشان واقعا به یک درمان دو فازی نیاز دارد؟” ” آیا ممکن است که از مرحله اول پرش کرد و صبر کرد تا کودک بزرگ شود و آنگاه مرحله دوم را شروع کرد؟”

در این مورد باید صادقانه بگوییم که پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد. زیرا روش های اصلاح و درمان از یک کودک به کودک دیگر متفاوت است. و تنها در صورت مشاوره با یک متخصص ارتودنسی خوب می توان درباره سن و سال شروع ارتودنسی تصمیم گرفت. در نهایت متخصص ارتودنسی شما بهترین فرد برای کمک به شما در درک همه سناریوهای ممکن است تا بتوانید یک تصمیم کاملاً آگاهانه و در نهایت، یک تصمیم مناسب برای فرزند خود بگیرید!


از کجا بفهمم که کودک من به درمان ارتودنسی دو مرحله ای نیاز دارد؟

هر یک از علائم زیر ممکن است نشان دهنده این باشد که فرزند شما کاندید مناسبی برای درمان دو فازی است:

  • از دست دادن زودتر از موقع دندان های شیری (قبل از ۵ سالگی)
  • مشکل در جویدن یا گاز زدن مواد غذایی
  • مکیدن انگشت شست بعد از ۵ سالگی
  • عدم انطباق فک های بالا و پایین حین بسته شدن دهان (مثلا جلوزدگی یا عقب زدگی فک و یا وجود فاصله بین دندان ها در جلوی دهان)
  • ازدحام و شلوغی دندان ها در سن ۷ یا ۸ سالگی
  • جلوزذگی دندان های بالا یا پایین

نیاز به مشاوره تخصصی ارتودنسی دارید؟

اگر فکر می‌کنید کودک دلبند شما هر کدام از مشکلات ذکر شده در این مقاله را دارد، بهتر است که در قدم اول به یک متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنید. متخصص پس از بررسی‌های تخصصی با شما درباره مشکلات دلبندتان و همچنین گزینه‌های درمانی پیش رو صحبت خواهد کرد. و از آنجا که در مطب دکتر خضری (تهران و کرج) ویزیت و مشاوره تخصصی و تمام درمان‌های ارتودنسی (مخصوصا در کودکان) انجام می‌شود، می‌توانید با کلیک روی لینک دریافت نوبت آنلاین مسیر درمان مشکلات ارتودنسی کودک خود را آغاز کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.