نگهدارنده ثابت ارتودنسی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

نگهدارنده ثابت ارتودنسی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

golnaz mehrabi ۱۴ آبان ۱۳۹۹
نگهدارنده ثابت ارتودنسی
()

درست بعد از اتمام درمان ارتودنسی ثابت یا متحرک، نوبت به استفاده از ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی می‌رسد. شما و متخصص ارتودنسی خود در انتهای درمان، بیشتر درباره این نگهدارنده ها با هم صحبت خواهید کرد. اما ما در این مقاله درباره یکی از مهم‌ترین ریتینرها یعنی نگهدارنده ثابت ارتودنسی صحبت می‌کنیم. اگر تمایل دارید بدانید این نگهدارنده چیست و چه کمکی به شما بعد از ارتودنسی می کند حتما این مقاله را بخوانید.


نگهدارنده ثابت ارتودنسی چیست؟

نگهدارنده ثابت یک قطعه سیم نازک است که پس از برداشته شدن دستگاه های ارتودنسی متحرک و یا ثابت، به پشت دندان های شما و در سطح زبانی متصل می شوند. این سیم با کمک چسب مخصوصی به پشت دندان ها متصل می شود تا مانع از برگشت ارتودنسی و تغییر موقعیت دندان ها بعد از درمان شود.

تگهدارنده ثابت ارتودنسی

آیا یک نگهدارنده ثابت ارتودنسی می تواند دندان ها را نیز صاف کند؟

بعید است که بتوان با این نگهدارنده ها به تنهایی دندان ها را صاف کرد. نقش عمده ریتینر ثابت ارتودنسی، حفظ موقعیت دندان های صاف شده است و به جز این کاربردی ندارد. در واقعا ارتودنسی و دستگاه های اصلی آن دندان های شما را صاف می کنند اما نگهدارنده ها حالت صاف و اصلاح شده دندان ها را برای همیشه ثابت می کنند و مانع از کج شدن دوباره آن ها می شود.


نگهدارنده های ثابت چگونه به پشت دندان ها متصل می شوند؟

همانطور که در بالا گفته شد این نگهدارنده ها را با کمک سیمان یا چسب مخصوصی به پشت دندان ها در فک بالا یا پایین متصل می کنند.


آیا می توان با وجود ریتینر ثابت ارتودنسی نخ دندان بکشید

از آنجا که این نگهدارنده ها به پشت دندان های شما ثابت شده اند، شما نمی توانید به راحتی بین دندان ها را نخ دندان بکشید. اما نگران نباشید، زیرا هنوز هم می توانید این کار را انجام دهید. به جای کشیدن نخ دندان به صورت دستی، می توانید از ابزارهای کمکی استفاده کنید و با رد کردن نخ دندان از آن ها اینکار را انجام داد.


آیا می توان با وجود این نگهدارنده ها آدامس جوید؟

چه قبل از آغاز ارتودنسی دندان و چه بعد از آن، متخصص ارتودنسی به شما یک لیست بلندبالا از مواد غذایی و خوراکی هایی می دهد که نباید در طول مدت زمان ارتودنسی یا حین استفاده از نگهدارنده ثابت ارتودنسی از آن ها میل کنید. آب نبات ها، ذرت بو داده، شکلات و آدامس جزء این خوراکی ها هستند. آدامس باعث خم شدن سیم و یا خطر شکستگی آن می شود. بنابراین بهتر است تا زمانی که از این نوع ریتینر استفاده می کنید مطلقا آدامس نحوید.


مزایای نگهدارنده ثابت ارتودنسی چیست؟

چه فراموشکار باشید چه نه هیچوقت گم نمی شود

یکی از بزرگترین نگرانی های بسیاری از افراد، گم کردن یا فراموش کردنِ استفاده از نگهدارنده ها ارتودنسی متحرک است. برای مثال چون ریتینر متحرک را باید حین غذا خوردن برداشت، ممکن است فراموش شود که پس از اتمام غذا دوباره سرجایش قرار داده شود. اما با نگهدارنده ثابت ارتودنسی همیشه نگهدارنده پشت دندان است.


نیازی به برداشته شدن ندارد

مانند ریتینر ارتودنسی ثابت هیچ نیازی به برداشته شدن حین مصرف عذا و خوراکی ندارد. شما میتوانید مطابق دستورات غذایی که متخصص ارتودنسی اعلام می کند بدون نگرانی اغلب غذاها را با این نگهدارنده ثابت ارتودنسی میل کنید.


نامرئی هستند و کسی آن ها را نمیبیند!

از آنجا که یک نگهدارنده ثابت فقط یک سیم نازک است که به ردیف داخلی دندان شما متصل شده است، هنگام صحبت یا لبخند زدن دیده نمی شود. در ابتدا با نصب این نگهدارنده ممکن است کمی حس عجیبی داشته باشید اما حتی خودتان هم بعد از عادت کردن به آن فراموش می کنید که نگهدارنده دارید. از این حیث میتوان این نگهدارنده ها را در دسته دستگاه های ارتودنسی نامرئی قرار داد.


ماندگاری بالایی دارند

به طور کلی، نگهدارنده ثابت ارتودنسی شما می تواند سال ها بدون هیچ مشکل اساسی دوام بیاورد. با این حال، شما باید بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید و از جویدن غذاهای فوق العاده سخت یا چسبناک مانند یخ یا آبنبات ها و …. اجتناب کنید تا بتوانید دوام و ماندگاری بیشتر آن ها را تضمین کنید.


نقاط ضعف و معایب نگهدارنده های ثابت چیست؟

اگرچه یک نگهدارنده ثابت می تواند بهترین راه حل برای اغلب افرادی باشد که ارتودنسی دندان انجام داده اند، اما ممکن است برای شما توصیه نشود یا مناسب نباشد. نقاط ضعف و معایب زیر می توانند دلایلی باشند که چرا یک نگهدارنده ثابت ارتودنسی ممکن است برای شما مناسب نباشد.


آن ها نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارند

داشتن یک نگهدارنده ثابت شما را ملزم می کند برخی از اقدامات بهداشت دهان و دندان را بیشتر در نظر بگیرید. به جهت کاهش احتمال پوسیدگی دندان شما باید تلاش کنید که مانع از تشکیل پلاک دندانی در لابلای نگهدارنده ها شوید. هرچه در رعایت بهداشت دهان و دهان کوشا تر باشید احتمال پوسیدگی دندان با این ریتینرها کاهش میابد. اگر فردی هستید که زیاد به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی نمیکنید این نگهدارنده ها برای شما مناسب نیستند.


امکان آسیب رسیدن به آن ها زیاد است

اگرچه آن ها ممکن است از یک نگهدارنده متحرک محکم تر و بادوامتر به نظر برسند، اما نگهدارنده ثابت شما قطعاً می تواند در شرایطی آسیب ببیند. خوردن غذاهای سخت یا سفت می توانند به طور بالقوه سیم ها را بشکند یا چسب آن ها را باز کند. بنابراین اگر عادت دارید که از این دست مواد غذایی بخورید (که قدغن است) نگهدارندده متحرک ارتودنسی برای شما مناسب تر است.


چه وقت باید نگهدارنده ها را برداریم؟

بنا به دلایل زیادی ممکن است بخواهیم یا نیاز باشد که نگهدارنده ثابت را برداریم یا حذف کنیم. این دلیل می تواند شامل آسیب مکرر به سیم، مشکل در باز و بسته شدن دهان، مشکل در تمیز کردن  اطراف آن و … باشد. اگر (در غیر از توصیه متخصص ارتودنسی) نگهدارنده ثابت برداشته شود، باید یک نگهدارنده متحرک جایگزین آن شود تا مانع از حرکت و بازگشت  ارتودنسی شوید.


و خلاصه دلیل آن هرچه که باشد، برداشتن نگهدارنده ثابت ساده است اما باید توسط متخصص ارتودنسی انجام شود. با این کار باید با استفاده از ابزار و تجهیزات مناسب انجام شود تا آسیبی به دندان و لثه وارد نشود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.