اسپیسر ارتودنسی چیست (فضا نگهدار ارتودنسی دندان)

اسپیسر ارتودنسی چیست (فضا نگهدار ارتودنسی دندان)

golnaz mehrabi ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
اسپیسر ارتودنسی
()

افرادی که دندان های کجی دارند با کمک انواع دستگاه های ارتودنسی دندان میتوانند صاحب دندان هایی یکدست شوند. اما گاهی اوقات دندان ها به قدری به هم نزدیکند که کار ارتودنسی مشکل میشود. در این مواقع متخصص ارتودنسی دندان از دستگاه های کوچک به نام اسپیسر ارتودنسی یا فضانگهدار استفاده میکنند. در این مقاله اطلاعات کاملی در این خصوص خواهید خواند.

فضا نگهدار ارتودنسی چیست؟

فضا نگهدارها دستگاه های کوچکی هستند که برای ایجاد فضا و فاصله بین دو دندان بین آن ها قرار میگیرند. این دستگاه ها بعد از مدت ۱ تا دو هفته و با ایجاد فاصله بین دندان ها باعث میشوند که فضا برای جابجایی دندان ها و صاف شدنشان فراهم شود. قبل از روش های ارتودنسی ثابت؛ ارتودنسی متحرک و نامرئی معمولا از این دستگاه های کوچک استفاده میشود.

آشنایی با انواع اسپیسر ارتودنسی دندان

فضا نگهدارها از مواد مختلفی ساخته میشوند اما متداول ترین آن ها عبارتند از:

  • فضانگهدار ارتودنسی لاستیکی: اینها در واقع نوارهای لاستیکی کوچکی هستند که در بین دندان های آسیاب شما قرار گرفته تا فضای اضافی اندکی بین آنها ایجاد شود.
  • فاصله دهنده فلزی: این دستگاه ها نیز ممکن است مانند حلقه های فلزی کوچک به نظر برسد.

نحوه جاگذاری اسپیسر

چنانچه به این وسیله نیاز داشته باشید حدودا ۱ هفته پیش از نصب بریس ها باید فضا نگهدار توسط متخصص ارتودنسی بین دندان های شما قرار داده شود. برای قرار دادن اسپیسر پلاستیکی متخصص از یک ابزار کوچک استفاده میکند. اسپیسر ارتودنسی باید کمی باز و شل شود و سپس بین دندان ها قرار گیرد. این قطعه معمولا بین دندان ها آسیاب قرار میگیرد. طی قرار گرفتن این وسیله ممکن است احساس ناراحتی کنید و اندک فشاری بین دندان ها و در ناحیه لثه نیر تجربه کنید.

نحوه باز کردن اسپیسر

برداشتن فضانگهدار ارتودنسی یک فرآیند نسبتاً ساده است که و زیاد طول نمیکشد. ارتودنتیست شما اساساً فقط با یک ابزار کوچک به راحتی آن ها را از بین دندان هایتان بیرون میکشد. اگر این وسیله کار خود را به درستی انجام داده باشد معمولا به راحتی خارج میشود. قبل از نصب بریس ها و دستگاه های ارتودنسی حتما باید فضا نگهدار ارتودنسی برداشته شود.

اسپیسر ارتودنسی

آیا درد فضا نگهدار بیشتر از درد ارتودنسی است؟

هرچند که ممکن است درجاتی از درد را تجربه کنید. اما تجربه درد برای افراد مختلف یکسان نیست و فرق میکند. فضانگهدار ارتودنسی ممکن است برای برخی افراد درد زیادی ایجاد کند حال آنکه برای برخی دیگر تنها کمی تحریک کننده باشد.

از همه مهمتر از آنجا که این اسپیسر ارتودنسی نهایتا یک هفته استفاده میشود و اگر دردی هم داشته باشد خیلی وزد از بین میرود. از طرفی درد ارتودنسی تا چند روز بعد از نصب بریس ارتودنسی و همچنین حین تنظیم آن ها توسط متخصص ممکن است تجربه شود.

اگر دردی در خصوص اسپیسر ارتودنسی را تجربه کردید، متخصص ارتودنتیست ممکن است به شما توصیه کند که برای تسکین درد، از مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) استفاده کنید. همچنین می توانید دهان خود را با یک مخلوط آب نمک گرم (۱ قاشق غذاخوری نمک تا ۸ اونس آب) سه تا چهار بار در روز برای رفع ناراحتی امتحان کنید.

با اسپیسرها چه چیزی میتوانیم بخوریم و چه چیزی نباید بخوریم؟

ارتودنتیست ها معمولاً بعد از قرار دادن فضانگهدار از مراجعان درخواست می کنند که از مصرف بعضی مواد غذایی خودداری کنند. این مواد غذایی معمولاً غذاهای سخت یا چسبنده ای مانند موارد زیر هستند:

  • آب نبات ها
  • آدامس
  • غذایی که به جویدن زیادی احتیاج دارد (مانند استیک)

در عوض باید غذاهای نرمی بخورید که به هیچ عنوان بین دندان ها گیر نکند و یا اینکه باعث تحریک بیشتر دندان ها و لثه شما نشود.

نحوه مسواک زدن و استفاده از نخ دندان با وجود اسپیسرها

اگر نمی دانید که با وجود فضا نگهدارنده ها چگونه مسواک بزنید و یا نخ دندان استفاده کنید حتما از متخصص ارتودنسی خودتان کمک بگیرید یا مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا دهان خود را با آب ولرم بشویید.
  2. با مراقبت کافی و بدون وارد آوردن فشار روی دندان ها یا اسپیسر دندان های خود را مسواک بزنید و  دوباره دهان خود را با آب بشویید.
  3. سرانجام بین دندان های خود را نخ بکشید اما بین دندان هایی که اسپیسر دارد را نخ نکشید.

اقدامات احتیاطی پیرامون فضانگهدارها

  • مهمترین کارهایی که می توانید در هنگام داشتن فضا نکهدارنده انجام دهید توجه به چیزهایی است که میخورید است.
  • هیچگاه آن ها را دستکاری نکنید و یا آن ها را جدا نکنید.
  • از خوردن نوشیدنی یا غذای داغ با آن ها خودداری کنید.

اگر اسپیسر ارتودنسی شما خراب شد یا افتاد باید چکاری انجام دهید؟

فضا نگهدارها معمولا تنها یک هفته و نهایتا دو هفته مابین دندان های شما قرار میگیرند اما اگر احیانا متوجه شدید که یکی از آن ها خراب شده یا افتاده است حتما به متخصص ارتودنسی خودتان مراجعه کنید. جای اسپیسر خراب شده یا افتاده حتما باید یک اسپیسر دیگر قرار داده شود.

نکات پایانی درباره اسپیسر ارتودنسی دندان

فضانگهدارها اولین قدم در مسیر رسیدن به دندان های زیبا و یکنواخت تر هستند. شما آنها را را تنها برای یک مدت زمان اندک استفاده میکنید و هدف از استفاده از آن ها ایجاد فاصله یا فضا بین دندان ها است تا برای حرکت دندان ها فضای کافی در اختیار باشد. کسانی که دندان های شلوغی دارند حتما از فضانگهدار ارتودنسی استفاده میکنند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.