آیا ارتودنسی لینگوال موثرتر از ارتودنسی معمولی است؟

آیا ارتودنسی لینگوال موثرتر از ارتودنسی معمولی است؟

golnaz mehrabi ۲۴ تیر ۱۳۹۹
فرق ارتودنسی لینگوال و معمولی
()

احتمالا این روزها واژه ارتودنسی دندان زیاد به گوشتان می‌خورد و جدیدا هم ارتودنسی لینگوال را زیاد شنیده اید. اگر برایتان جای سوال است که این لینگوال چه روشی است و با ارتودنسی معمولی چه تفاوتی دارد خوب جایی آمده اید. این مقاله را از کلینیک Dorr (کلینیک ارتودنسی در کرج و تهران) تا با تفاوت ها و شباهت های ارتودنسی لینگوال و معمولی این دو روش بهتر آشنا شوید.

ارتودنسی معمولی چیست؟

ارتودنسی معمولی نوعی ارتودنسی ثابت است. ما در ارتودنسی ثابت از بریس ها برای هماهنگ و صاف کردن دندان ها استفاده میکنیم. بریس ها شامل سیم قوس دار ارتودنسی، براکت ها، الاستیک ها و …. میشوند. در روش معمولی ارتودنسی  ما تمام این اجزاء را به سطح جلوی دندان ها متصل میکنیم.

تفاوت ارتودنسی لینگوال و معمولی

ارتودنسی لینگوال چیست؟

ارتودنسی لینگوال دقیقا همان ارتودنسی معمولی است اما با یک تفاوت بسیار بزرگ. برخلاف بریس های معمولی که به جلوی دندان ها وصل میشوند، ما بریس های لینگوال را به سطح پشت دندان ها وصل میکنیم. یعنی بریس های معمولی جلوی دندان هستند اما لینگوال پشت دندان ها. به همین خاطر به این روش ارتودنسی پشت دندانی یا زبانی نیز گفته میشود.

فرق ارتودنسی لینگوال و معمولی

مقایسه ارتودنسی لینگوال با معمولی

اجازه دهید که این دو روش درمانی را با هم مقایسه کنیم و برای اینکار مزایا و معایب هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم. با خواندن این بخش تا حد زیادی با تفاوت عملکرد و شکل این دو دستگاه ارتودنسی بیشتر آشنا خواهید شد.

بررسی مزایای ارتودنسی با هر دو دستگاه

لینگوال

  • نامرئی است: به دلیل اینکه براکت ها و کل سیستم به سطح پشت دندان ها متصل میشود، به طبع هیچکدام از اجزای لینگوال دیده نمیشود. از این حیث بریس های پشت دندانی نوعی ارتودنسی نامرئی هستند.
  • با کمک جدیدترین فناوری های سه بعدی در ارتودنسی ساخته میشوند: نحوه ساخت این بریس ها بر اساس فناروی های جدید شبیه سازی سه بعدی است. با توجه به اینکه نصب آن ها سخت است باید حتما در بهترین حالت ساخته  و نصب شوند.
  • خوردن مواد غذایی با آن ها آسان است: به نسبت ارتودنسی متحرک (مانند اینویزیلاین ها) زمانی که سیستم پشت دندان ها نصب شده میتوان به راحتی غذا خورد.
  • دندان ها را لکه دار نمیکنند: برعکس بریس های معمولی که باعث تغییر رنگ دندان ها در سطح جلو میشوند، با این سیستم هیچ لکه یا تغییر رنگی در سطح جلوی دندان ها ایجاد نمیکند.
  • اعتماد به نفس را بالا میبرند: چون نامرئی است و درمان موثری است به راحتی با صاف کردن دندان هایتان به شما اعتماد به نفس میدهد.

معمولی

  • هزینه کمی دارد: هزینه ارتودنسی لینگوال به نسبت ارتودنسی پشت دندانی به مراتب کمتر است زیرا نصب آن ساده است.
  • راحت نصب میشود: چون به جلوی دندان ها وصل میشوند به راحتی توسط یک متخصص ارتودنسی نصب میشوند.
  • میتوان آن را به صورت رنگی در آورد: با کمک الاستیک ها و اورینگ های رنگارنگ میتوان به آن ها رنگ بخشید. به بنابراین به این دستگاه ها میتوان واژه ارتودنسی رنگی را نیز اطلاق کرد.
  • هزینه تعمیر و تعویض آن کم است: اگر هر یک از اجزای بریس ارتودنسی معمولی بشکند یا نیازمند تعمیر باشد هزینه آن کم خواهد بود.
  • دوره درمان کمتری دارد: به نسبت سیستم لینگوال زودتر دندان ها را هماهنگ میکند.
  • اعتماد به نفس را بالا میبرد: به طوور مشابه با صاف کردن دندان ها باعث افزایش اعتماد به نفس در افراد میشود.

بررسی معایب ارتودنسی با هر دو دستگاه

لینگوال

  • قیمت بالایی دارد: چون نحوه ساخت و نصب آن ها فرق میکند و سخت تر است بنابراین در مجموع هزینه ای بالاتر از بریس ها معمولی دارند. هزینه ارتودنسی لینگوال ممکن است تاچند میلیون بیشتر از معمولی باشد.
  • هرچیزی با آن ها نمیتوانید بخورید: با توجه به اینکه تمیز کردن دندان ها با وجود این سیستم سخت است شما نباید هر چیزی را با آن ها بخورید.
  • باعث زخم شدن و ایجاد ناراحتی در دهان میشوند: به دلیل اینکه در مجاورت زبان قرار دارد ممکن است باعث زخم شدن زبان یا سایر بافت های نرم داخل دهان شود.
  • باعث مشکل شدن گفتار میشوند: به طور مشابه مجاورت با زبان میتوان حرکت آن را مختل کرده و در آغاز باعث مشکل در ادای کلمات شود.
  • تمیز کردن آن ها سخت است: چون پشت دندان ها هستند تمیز کردن آن ها سخت است.
  • برای هر کسی مناسب نیستند: افرادی که زخم های دهانی دارند و یا با مشکل لثه و دندان روبرو هستند نمیتوانند لینگوال کنند.
  • احتمال پوسیدگی دندان را افزایش میدهند: به دلیل دشواری در تمیز کردن دندان ها ممکن است باعث پوسیدگی دندان ها شود.

معمولی

ارتودنسی معمولی مانند لینگوال معایب مشترکی دارد اما فواید آن قطعا بیشتر از مضراتش است. مهمترین معایب ارتودنسی معمولی با بریس های ساده ایجاد جرم در دهان، درد جزئی، مرئی بودن و … هستند.

از بین ارتودنسی لینگوال و معمولی کدامیک موثرتر هستند؟

در حالی که ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی هنوز به اندازه ارتودنسی معمولی محبوب نیست، اما این روش در سالهای اخیر توجه گسترده ای به خود جلب کرده است. این روش درمانی همچنین به عنوان ارتودنسی نامرئی یا پنهان نیز شناخته می شود، و دقیقا از همان روشی برای صاف کردن دندان ها استفاده میکند که بریس های معمولی انجام میدهند. هرچند که کارایی بالایی دارند و شاید در ظاهر موثرتر باشند اما برای هر کسی توصیه نیمشوند زیرا هر کسی نمیتواند آن ها را تحمل کند. علاوه بر این هزینه ارتودنسی نامرئی با این روش میتواند کمی بالا باشد.

سایر روش های ارتودنسی دندان

علاوه بر ارتودنسی معمولی و لینگوال، ما روش های مختلفی برای صاف کردن دندان ها داریم. به عبارتی دستگاه های ارتودنسی متنوع هستند.  شناخته شده ترین و البته پر استفاده ترین روش های ارتودنسی عبارتند از:

  • ارتودنسی دیمون
  • ارتودنسی نامرئی با اینویزیلاین و سایر پلاک های شفاف
  • ارتودنسی سرامیکی
  • ارتودنسی رنگی با الاستیک های رنگارنگ
  • نگهدارنده ها

کجا دندانهایمان را ارتودنسی کنیم؟

کلینیک تخصصی درکلینیک (dorrclinic) مفتخر است که در دو شهر تهران و کرج خدمات ارتودنسی و زیبایی دندان ارائه دهد. اگر مایل هستید تا به صورت رایگان توسط متخصصان ما ارزیابی شده و با بهترین روش ها و دستگاه ها تحت ارتودنسی دندان قرار بگیرید خوشحال میشویم که یا با ما تماس بگیرید و یا اینکه با کلیک روی لینک دریافت نوبت آنلاین، از ما نوبت دریافت کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.