نحوه استفاده از موم ارتودنسی و کاربرد آن

نحوه استفاده از موم ارتودنسی و کاربرد آن

m.ad ۱۱ تیر ۱۳۹۹
موم ارتودنسی
()

موم ارتودنسی را غالبا آندسته از کودکانی که به تازگی ارتودنسی دندان انجام داده اند مورد استفاده قرار میدهند. اگر کودکتان با وجود بریس ها احساس ناراحتی دارد و یا دهانش زخم میشود باید حتما از وکس ارتودنسی یا همان موم استفاده شود. این موم به تسکین درد کمک کرده و همچنین مانع از ایجاد آسیب از سوی بریس ها به داخل دهان میشود. این مقاله از کلینیک دندانپزشکی گردآوری شده آن را بخوانید تا با این موم آشنا شده و نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید.

موم ارتودنسی چیست و چه شکلی است؟

موم ارتودنسی یک ماده طبیعی، نسبتا نرم و یکدست است که بعد از گرم شدن یا حرارت دیدن آب شده و به روی براکت های ارتودنسی اعمال میشود. این موم بی ضرر است و مانعی بین بریس ها با ساختارهای داخل دهان است.

وکس ارتودنسی چه کاربردی دارد؟

زمانی که ارتودنسی میکنید این احتمال وجود دارد که درجاتی از ناراحتی و سایر احساس های ناخوشایند دیگر را تجربه کنید. این اتفاق زمانی که ارتودنسی ثابت مانند ارتودنسی لینگوال، فلزی و یا سرامیکی دارید قابل توجه تر است. معمولا دستگاه های ارتودنسی برخی اوقات ممکن است به زبان، لثه یا سایر ساختارهای دهانی برخورد کرده و آن ها را زخم کند. این اتفاق مخصوصا برای کسانی که ارتودنسی لینگوال دارند بیشتر رخ میدهد زیرا زبان مدام به براکت ها و سیم ارتودنسی برخورد میکند و تحریک میشود.

اینجاست که متخصص ارتودنسی به شما توصیه میکند که جهت کاهش برخورد زبان و لثه به بریس ها از ماده نرمی به نام موم ارتودنسی استفاده کنید که در واقع سد و فاصله ای بین بریس ها و داخل دهان شما هستند. در واقع موم ارتودنسی مانع از تحریک ساختارهای داخل دهانی به وسیله بخش های مختلف بریس میشود.

همه نیاز به موم ندارند

البته همه افرادی که ارتودنسی میکنند نیاز به موم ندارند. برای مثال کسانی که ارتودنسی متحرک با اینویزیلاین یا سایر پلاک های شفاف دارند نیازی به استفاده از وکس ندارند. یک مثال دیگر، ارتودنسی دیمون یا خود تنظیم است. چرا؟ به دلیل اینکه براکت های بکار رفته در این ارتودنسی ایمن هستند و معمولا نیازی به موم ارتودنسی ندارند.

از طرفی اغلب بزرگسالانی که ارتودنسی ثابت فلزی انجام داده اند نیز معمولا نیازی به موم ندارند زیرا آن ها بهتر و راحت تر میتوانند دستورالعمل های متخصص ارتودنسی را دنبال کنند. اما در کودکان کمی اوضاع متفاوت است زیرا آن ها ممکن است به خود یا بریس های خودشان آسیب بزنند و باعث زخم شدن دهانشان شوند. کودکان اغلب از موم ارتودنسی استفاده میکنند.

نحوه استفاده از موم ارتودنسی به چه شکلی است؟

وکس ارتودنسی

وکس ارتودنسی یک ماده کاملا طبیعی است. ساختار این ماده آب گریز است و اگر موضع اعمال آن خیس باشد عملکرد خوبی نخواهد داشت. به این معنی که شما نباید بدون آمادگی وکس بزنید. متخصص ارتودنسی معمولا نحوه  اعمال وکس را به شما آموزش خواهد داد. اما چنانچه متخصص به  شما نحوه اعمال موم را یاد نداد نگران نباشید زیرا این کار ساده است و خودتان هم میتوانید انجام دهید. در ادامه با مراحل انجام اینکار آشنا میشوید.

آموزش نحوه گذاشتن موم ارتودنسی

  • ابتدا براکت یا براکت هایی که دهان شما را زخم میکنند یا داخل دهان را تحریم میکنند پیدا کنید زیرا معمولا ما به همه براکت ها وکس نمیزنیم.
  • بعد از اینکه براکت یا براکت های مدنظر را پیدا کردید باید آن ها را تمیز کرده و رطوبتشان را بگیرید. برای اینکار از یک دستمال تمیز استفاده کرده و براکت و اطراف آن را کاملا خشک کنید. دقت کنید تا زمانی که رطوبت و یا آب دهان در اطراف براکت باشد موم به آن نمیچسبد چون آبگریز است.
  • اکنون نوبت به آماده کردن موم میرسد. مقدار کمی از موم را بردارید (اندازه تعداد براکت ها) سپس آن را نرم کرده یا حرارت دهید. اگر موم را بین سر انگشتان خودتان هم قرار دهید کافیست زیرا گرمای سر انگشتان میتواند باعث نرمتر شدن موم شود.
  • سپس با دقت موم را به دور بارت و روی آن بزنید تا کاملا براکت پوشیده شود. با اینکار دیگر حساسیتی نخواهید داشت.

چند نکته در خصوص نحوه استفاده از موم ارتودنسی دندان

  • وکس ارتودنسی همیشگی نیست و بعد از مدتی باید آن را از روی براکت ها پاک کنید. و معمولا بیش از چند دقیقه یا چند ساعت از آن استفاده نمیکنند. بر همین اساس ممکن است نیاز باشد در طول روز چند بار از آن استفاده کنید که جای نگرانی نیست و طبیعی است.
  • زمانی که غذا میخورید و یا وقتی که در موقعیتی قرار دارید و باید زیاد صحبت کنید باید موم را پاک کنید. زیرا در این موقعیت ها زبان و فک ها زیاد حرکت میکنند و ممکن است موم را قورت دهید. که البته قورت دادن موم هیچ ایرادی ندارد زیرا نه سمی است و نه خطرناک.
  • پس از هر بار استفاده از موم سعی کنید دهان خود را با دقت بشویید. ترجیحا برای اینکار از آب ولرم استفاده کنید.
  • تا زمانی از موم استفاده کنید که زخم داخل دهانتان بهبود یابد یا اینکه متخصص مشکل براکت را حل کرده باشد.

نکته پایانی

اینکه فرزند شما یا حتی خود شما چه زمانی به موم نیاز دارید مساله ای است که به میزان تحریک شدن داخل دهانتان بر میگردد.  ممکن است که هیچ تحریکی در کار نباشد که نیازی به هیچ ماده موم مانندی نیست و برخی اوقات ممکن است براکت داخل دهانتان را اذیت کرده یا زخم کند که در این حالت بهترین کار مراجعه به  متخصص ارتودنسی و تهیه وکس است. اگر فرزندتان در خصوص تحریک داخل دهان گله و شکایت میکند و برای یک مدت طولانی اذیت میشود حتما با متخصص ارتودنسی اش صحبت کنید.

در خصوص ارتودنسی پرسش خاصی دارید؟

چنانچه در خصوص ارتودنسی بزرگسالان، ارتودنسی کودکان یا هر بخش دیگری از این رشته سوالی دارید که ذهن شما را درگیر کرده میتوانید در بخش طرح پرسش آن را مطرح کنید تا متخصصان ما به سوال شما پاسخ دهند و اگر میخواهید ارتودنسی خود یا فرزندان خود را در کلینیک تخصصی ما انجام دهید روی لینک دریافت نوبت آنلاین کلیک کنید و ادامه مسیر را به عهده ما واگذار کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.