ارتودنسی رنگی چیست؟ چه رنگی برای پوست شما مناسب است؟

ارتودنسی رنگی چیست؟ چه رنگی برای پوست شما مناسب است؟

samira ghabeli ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
ارتودنسی رنگی
()

ارتودنسی رنگی چیست؟ آیا می توان دستگاه های ارتودنسی را به هر رنگی که دوست داریم انتخاب کنیم؟ بهترین رنگ ارتودنسی چه رنگی است؟ برای دریافت پاسخ به این سوالات و سوالات مشابه دیگر در این مقاله با ما همراه باشید.

ارتودنسی رنگی چیست؟

در واقع اگر حقیقتش را بخواهید ما چیزی دقیقا با نام ارتودنسی رنگی نداریم. بلکه زمانی که از این نوع ارتودنسی صحبت میکنیم منظورمان حلقه های پلاستیکی کوچکی هستند که نامشان الاستیک های او-رینگ یا O-رینگ است. این حلقه های پلاستیکی در رنگ های مختلفی وجود دارند و زمانی که از رنگ های مختلف این رینگ ها استفاده می شود می گوییم ارتودنسی رنگی استفاده شده است.

چگونه بهترین رنگ ارتودنسی انتخاب کنیم؟

اولا یک رنگ ثابت یا ترکیب رنگ ثابتی وجود ندارد که ما تحت عنوان بهترین رنگ ارتودنسی برای شما معرفی کنیم. یک ترکیب رنگ خاص ممکن است برای شما بهترین گزینه باشد اما برای دوست و یا خواهر و برادر شما بدترین گزینه باشد. بنابراین انتخاب بهترین ارتودنسی رنگی چیزی شخصی و سلیقه ای است. اما باید در انتخاب هر رنگی دقت کرد و به برخی نکات زیبایی شناختی توجه کرد.

شما می توانید که تنها از یک رنگ خاص استفاده کنید و یا ترکیبی از چند رنگ که یک رنگ آن غالب باشد بهره ببرید. به جز این، روش های زیادی برای انتخاب رنگ ارتودنسی وجود دارد، ادامه  مقاله را بخوانید تا با کمک چند تکنیک ساده بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

انتخاب رنگ ارتودنسی بر اساس ویژگی های چهره

بهترین انتخاب برای ارتودنسی رنگی، انتخاب رنگ بر اساس ویژگی های چهره خودتان است. چگونه؟ به خودتان نگاهی بی اندازید، به رنگ مو، پوست، چشم و از این دست جزئیات دقت کنید و برای اینکه بتوانید انتخاب هوشمندانه ای داشته باشید به چند نکته زیر هم توجه کنید:

  • اگر پوست تیره یا به اصطلاح سبزه ای دارید: علاه بر پوست، اگر موهای تیره یا بر پایه رنگ های فیروزه ای، بنفش، آبی، صورتی یا نارنجی دارید، از رنگ های نئونی برای ارتودنسی خودتان استفاده کنید.
  • اگر پوست روشن و سفیدی دارید: برای پوست و موهایی با این ویژگی بهترین رنگ ارتودنسی م یتواند شامل صورتی، آبی روشن، آبی دریایی، بنفش، قرمز پررنگ، رنگ برنزی و یا در نهایت سبز پررنگ باشد.

انتخاب رنگ ارتودنسی بر اساس سبک و استایل شما

یکی دیگر از راه های انتخاب بهترین رنگ ارتودنسی، انتخاب رنگ بر اساس استایل کلی شما شامل نوع و رنگ لباس هایی که می پوشید و یا کلا اکسسوری شما است. شما می توانید رنگ ها را بر اساس موارد زیر انتخاب کنید:

  • رنگ لباسی که اغلب میپوشید
  • ست کردن رنگ الاستیک ها با رنگ کفش
  • ست کردن با گوشواره ها
  • ست کردن با کلاه و رنگ آن
  • رنگ چشم (یکی از بهترین انتخاب ها مخصوصا اگر چشم رنگی هستید)
  • و انتخاب بر اساس رنگ لاکی که اغلب دوست دارید و استفاده می کنید

انتخاب رنگی که برای شما معنای خاصی دارد

ضرب المثلی هست که میگوید “رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون”. اجازه دهید که در خصوص ارتودنسی رنگی نیز چنین چیزی را به کار ببریم؛ یعنی انتخاب رنگ ارتودنسی به نوعی، چیزی که شما هستید را بازتاب می دهد، اینطور نیست؟

وقتی برای دستگاه ارتودنسی خود رنگی را انتخاب می کنید، یعنی آن رنگ احتمالا مورد علاقه شما است و مفهوم خاصی برایتان دارد. بنابراین از روی آن رنگ می توان شما را روانشناسی کرد. یکی از راه های انتخاب رنگ ارتودنسی مناسب انتخاب رنگ هایی خاص است که شما را به یاد چیزی می اندازد و یا بازتاب دهنده اهمیت و مفهوم آن رنگ است.

برای مثال می توانید رنگ ارتودنسی خود را به این شکل انتخاب کنید:

  • رنگ لباس فرم مدرسه
  • رنگ کیت ورزشی تیم مورد علاقه (مثلا آبی به خاطر استقلال، قرمز به خاطر پرسپولیس و …)
  • رنگ سال
  • رنگ مورد علاقه خانوادگی
  • رنگ سازمان یا جایی که در آن کار می کنید
  • رنگ غالب طبیعت اطراف شما (مثلا سبز، زرد، سفید و …)

لطفا در انتخاب رنگ بریس ارتودنسی خودتان دقت داشته باشید زیرا هرچند که می توان رنگ ها را تغییر داد اما به یاد داشته باشید که شما هر روز  خودتان و رنگ لبخندتان را می بینید. طوری رنگ ها را انتخاب نکنید که برایتان یکنواخت و خسته کننده شود.

۶ ترکیب رنگ ارتودنسی جذاب برای هر سلیقه ای

اگر هنوز در انتخاب رنگ ارتودنسی خود مردد هستید، برای شما چند ایده انتخاب و ترکیب رنگ داریم. در ادامه با ۶ ترکیب رنگ منحصر به فرد که ظاهر بسیار زیبایی به لبخند شما میبخشند آشنا خواهید شد:

  • آبی (رنگ آب دریا) + زرد
  • سبز نئونی+صورتی ملیح
  • بنفش+صورتی
  • آبی+ نارنجی
  • قرمز+ مشکی

اگر در انتخاب ترکیب ارتودنسی رنگی به مشکل برخوردید و هنوز نمی دانید چه رنگ هایی متناسب با لبخند و علاقه شما هستند اصلا نگران نباشید. تنها باید به یک کلینیک ارتودنسی مراجعه کنید و ماباقی کار را به  متخصص ارتودنسی واگذار کنید. او با کمک دستگاه هایی به شما نشان میدهد که هر ترکیب رنگی چه ظاهری دارد و کدام برای شما مناسب تر است.

بیشتر از رنگ ارتودنسی، مراقبت از دستگاه ارتودنسی مهم است

بدترین رنگی که میتواند روی دستگاه ارتودنسی ثابت نقش ببندد رنگ ناشی از مواد غذایی است که نه تنها ظاهر دندان ها بلکه ظاهر دستگاه ارتودنسی را بسیار ناخوشایند نشان می دهد. این رنگ نشان دهنده بهداشت ضعیف دهان و دندان و مقدمه ای بر پوسیدگی دندان است که باید جدی گرفته شود.

  • برای اینکه رنگ مواد غذایی روی دندان ها و بریس ارتودنسی شما نقش نبندد باید از مصرف مواد چسبنده به دندان خودداری کنید.
  • خوردن شکلات و نوشیدن قهوه مهم نیست مهم مسواک زدن و تمیز کردن دهان و دندان بلافاصله بعد از خوردن این خوراکی ها است.
  • از آنجا که رعایت بهداشت دندان های ارتودنسی شده کار دشواری است و نیازمند صرف وقت کافی است، بنابراین اگر در طول دوره درمان به درستی از دندان ها مراقبت نکنید، شاید دندان های صاف داشته باشید اما به همان اندازه دچار تغییر رنگ خواهند شد.
  • مهمترین عارضه عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان در طول دوره درمان، تغییر رنگ دائمی است. برای از بین بردن این رنگ و برق انداختن دندان ها شما، باید به مراتب هزینه بیشتری بپردازید که این برای شما به صرفه نیست.

بهترین ارتودنسی رنگی را میخواهید؟

اگر دوست دارید که رنگ های مناسبی برای دستگاه ارتودنسی خودتان انتخاب کنید باید از متخصص ارتودنسی کمک بگیرید. چنانچه در تهران و یا کرج هستید میتوانید به کلینیک تخصصی دکتر کامیار خضری مراجعه کنید تا علاوه بر ارزیابی به شما کمک کنیم تا بهترین ترکیب رنگ ارتودنسی را برای خود انتخاب کنید. اگر سوالی دارید اینجا و اگر میخواهید به صورت آنلاین نوبت دریافت کنید روی لینک دریافت نوبت آنلاین کلیک کنید.

سوالات متداول

آیا قیمت ارتودنسی رنگی بیشتر است؟

بله براکت های رنگی کمی گران تر از براکت های معمولی هستند.

چه رنگ ارتودنسی باعث سفیدتر دیده شدن دندان ها می شود؟

رنگ های تیره مانند مشکی، سرمه ای و بنفش می توانند باعث سفیدتر دیده شدن دندان هایتان شوند.

بهترین رنگ ارتودنسی برای دندان های زرد کدام است؟

نوارهای شفاف یا نقره ای برای افرادی که دندان های زردی دارد مناسب تر است.

بهترین رنگ ارتودنسی دخترانه و پسرانه کدام است؟

معمولا بهترین رنگ ارتودنسی دخترانه رنگ های روشن مانند صورتی و بنفش است اما بهترین رنگ ارتودنسی پسرانه رنگ های تیره تر مثل آبی و سبز است. اما به طور کلی بهترین رنگ ارتودنسی به سلیقه شخصی فرد و رنگ پوست و موی آنها بستگی دارد.

هر چند وقت یکبار می توان رنگ ارتودنسی را تغییر داد؟

معمولا در هر سری از تنظیمات بریس های ارتودنسی که اصولا هر ۶ الی ۸ هفته یکبار انجام می شود، امکان تغییر رنگ ارتودنسی وجود دارد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.