نگهدارنده ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

نگهدارنده ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

m.ad ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
نگهدارنده ارتودنسی
()

شاید خواندن این جمله برایتان کمی ناراحت کننده باشد و شاید اصلا نخواهید آن را بشنوید اما “بعد از برداشتن بریس های ارتودنسی کار شما هنوز با متخصص ارتودنسی تمام نشده است”. زمانی که شما براکت های خود را بر میدارید، تازه وارد یک مرحله دیگر از ارتودنسی میشوید. این مرحله شامل استفاده از ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده بعد ارتودنسی است که تقریبا هر کسی که تحت درمان قرار گرفته باید زیر بار استفاده از آن ها هم برود.

نگهدارنده ارتودنسی چیست؟

ریتینر نوعی دستگاه ارتودنسی است که در مراحل انتهایی درمان از آن استفاده میشود. و به آن نگهدارنده ارتودنسی نیز گفته میشود. این دستگاه به شما کمک میکند که حالت و موقعیت دندان ها بعد از برداشتن بریس ها را حفظ کنید. در واقع اگر بعد از درمان از این دستگاه های مفید استفاده نکنید، ممکن است نتیجه ماه ها صبر و تحمل شما برای صاف شدن دندان هایتان از بین برود.

ریتینر ارتودنسی چگونه ساخته میشود؟

متخصص ارتودنسی از دندان های صاف و ارتونسی شده شما قالب میگیرد و قالب را به لابراتورا میفرستد. بعد از چند روز، قالب شما که معمولا پلاستیکی و دقیقا متناسب با دندان های شما است، ساخته میشود و از آن به بعد میتوانید برای تثبیت نتایج دندان های ارتودنسی شده خود از این نگهدارنده استفاده کنید.

انواع آن کدامند؟

به طور کلی ما دو نوع ریتینر ارتودنسی داریم:

  • نگهدارنده ارتودنسی ثابت
  • و نگهدارنده متحرک

اولی ثابت است و باید برای مدت طولانی به روی دندان های شما قرار بگیرد. مثلا ممکن است بیش از یک سال مجبور باشید از آن ها استفاده کنید. و دومی نیز قابلیت جابجایی دارند یعنی لازم نیست همیشه خدا آن ها را روی دندان های خود قرار دهید. هر دو نگهدارنده ارتودنسی از لحاظ ظاهری با هم تفاوت دارند.

نگهدارنده ارتودنسی

نگهدارنده ارتودنسی متحرک

یک ریتینر ارتودنسی متحرک معمولا از یک قطعه سیم و یک قطعه یکدست آکریلیک رنگی تشکیل شده است. بخش آکریلیک روی کام دهان قرار میگیرد و بخش فلزی نیز به روی دندان های جلویی شما قرار میگیرد. از این نوع ریتینر ها معمولا برای دندان های فک بالایی استفاده میشود.

نگهدارنده ارتودنسی متحرک دندان های شما را در جای و موقعیت صاف شده جدیدشان نگه می دارد و در عین حال به شما امکان می دهد که به راحتی، هنگام خوردن یا نوشیدن آن را بردارید و دوباره بگذارید.

نگهدارنده ارتودنسی

انواع نگهدارنده ارتودنسی متحرک

متداول ترین نوع نگهدارنده متحرک ارتودنسی احتمالاً هاولی است. اما همچنین پلاک های ارتودنسی باکیفیتی مانند Essix ، Vivera و Zendura نیز وجود دارند که میتوانند به عنوان یک ریتینر متحرک دندان های شما را در موقعیت صاف شده نگهداری کنند. این پلاک ها در واقع شبیه به اینویزیلاین ها که همان پلاک های ارتودنسی نامرئی محسوب میشوند، هستند.

نگهدارنده ثابت بعد از ارتودنسی

ریتینر ارتودنسی ثابت تنها متشکل از یک سیم قوس دار خاصی است که مشابه سیم ارتودنسی است. که ما این سیم را به فضای پشت دندان های بالا و پایین و با کمک یک چسپ مخصوص متصل میکنیم. شما باید بعد از اتمام دوره درمان با بریس، برای یک مدت طولانی این نوع نگهدارنده ها را به پشت دندان های خود متصل کنید. (البته متخصص ارتودنسی چنین کاری میکند.) یک نکته مهم در مراقبت از نگهدارنده ارتودنسی ثابت این است که تمیز کردن اطراف نگهدارنده پشت دندانی معمولا دشوار است.

نگهدارنده ارتودنسی

نحوه استفاده از ریتینر ارتودنسی

در ابتدای امر باید هر روز آن ها را استفاده کنید اما در اواخر دوره درمان به شما گفته خواهد شد که تنها آخر شب و هنگام خواب از این نگهدارنده ها استفاده کنید.

نکته منفی که در خصوص یک نگهدارنده متحرک وجود دارد این است که می تواند شکسته شود. همچنین اگر در معرض گرمای زیاد قرار داشته باشد می تواند ذوب شود.

من باید نگهدارنده متحرک انتخاب کنم یا نگهدارنده ثابت؟

بسته به نظر متخصص ارتودنسی و سلیقه شخصی خودتان، میتوانید بین هر دو نوع نگهدارنده یکی را برای خود انتخاب کنید.

چه مدت باید از نگهدارنده ها استفاده کنیم؟

متاسفانه نمیتوان به صورت دقیق و به طور قطع گفت که تا چند روز، ماه یا حتی چند سال باید از این نگهدارنده ها استفاده کنید. حتی متخصص ارتودنسی هم نمیتواند به این سوال یک پاسخ دقیق بدهد و معمولا پاسخ ها همگی حدودی هستند.

از آنجا که نگهدارنده ها برای هر بیمار به صورت سفارشی ساخته میشوند، بازه زمانی استفاده نیز متفاوت خواهد بود. در ثانی نحوه مراقبت، نگهداری و تعهد در استفاده از ریتینر نیز بسیار مهم است. کسانی که به طور منظم و به روشی درست از آن ها استفاده نکنند طول مدت درمانشان بیشتر خواهد بود.

اگر از نگهدارنده ارتودنسی استفاده نکنم چه اتفاقی می افتد؟

اگر دستگاه نگهدارنده خود را طبق دستورالعمل متخصص ارتودنسی استفاده نکنید، ممکن است اتفاقات بدی رخ دهد. دندانهای شما می توانند به جایی که قبلاً بوده‌اند برگردند. یعنی ممکن است دندان های شما تغییر موقعیت داده و دوباره کج شوند. و این می تواند باعث هدر رفتن هزینه ها، زمان و بی ثمر شدن صبر و شکیبایی چندین و چند ماهه شما شود.

نگهدارنده ارتودنسی

برای نگهداری و استفاده از ریتینر ارتودنسی باید چکار کنم؟

در این خصوص لطفا با جدیت دستورالعمل های ارتودنتیست خود درباره نگهدارنده دندان بعد از ارتودنسی که میتواند شامل توصیه های زیر باشد را دنبال کنید:

  • نگهدارنده ارتودنسی متحرک خود را دقیقاً مانند دندانها و لثه های خود بشویید
  • در حفظ، نگهداری و تمیز کردن ریتینرهای ثابت ارتودنسی کوشا باشید.
  • نگهدارنده متحرک خود را دو بار در هفته در محلول دندانپزشکی قرار دهید
  • اگر از نگهدارنده ثابت ارتودنسی استفاده می کنید همواره از دهانشویه ها استفاده کنید.
  • ریتینر متحرک خود را در دما های بالا قرار ندهید
  • اجازه ندهید بچه های کوچک یا حیوانات خانگی نزدیک دستگاه متحرک شما شوند

قیمت آن چقدر است؟

هرچند نسبت به بریس ها هزینه های کمتری دارند اما باید در حفظ و نگهداری از آن ها کوشا باشید. زیرا خراب شدن آن ها میتواند دوباره شما را دست به جیب کند. به طور معمول  و میانگین در جهان، قیمت بین ۳۰ تا ۳۰۰ دلار است.

سایر نکات مراقبت از نگهدارنده بعد ارتودنسی

علاوه بر نکاتی که در بالا هم جهت مراقبت از این دستگاه ها ذکر شد توصیه هایی دیگری نیز برای این منظور وجود دارد.

  • شما هنوز هم باید به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما باید به صورت منظم نگهدارنده دندان بعد از ارتودنسی شما را ببیند تا مطمئن شود که دندان های شما جابجا نشده اند و دستگاه شما در سلامت و اوج عملکرد است.
  • هنگام تمیز کردن نگهدارنده و دندان های خود مطمئن شوید که از خمیر دندان های معمولی استفاده نکنید. زیرا سطح آکریلیک ریتینر ارتودنسی متحرک با خمیر دندان های عادی ممکن است آسیب ببیند. زیرا این خمیرها می توانند سطح آکریلیک را کاهش داده، و باعث ایجاد باکتری ها می شود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.