دستگاه هدگیر ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه هدگیر ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

samira ghabeli ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
عکس هدگیر ارتودنسی دندان
()

هدگیر ارتودنسی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ برای چه کسانی استفاده میشود؟ چگونه به برطرف کردن مشکلات فک و دندان ها کمک میکند؟ قیمت آن چقدر است؟ تا کی باید از آن استفاده کرد؟ پاسخ به همه این سوالات در همین مقاله.

دستگاه هدگیر ارتودنسی چیست؟

هدگیر بریس، که به آن هدگیر ارتودنسی نیز گفته می شود نوعی دستگاه ارتودنسی است که از یک سو به سر و از سوی دیگر به بریس های ارتودنسی ثابت بسته میشود. متخصص ارتودنسی با کمک این دستکاه ها میتوانند مشکلات شدید عدم تراز دندان ها را اصلاح و برطرف کنند. زمانی که شخصی مشکلات جزئی یا ناهماهنگی کمی بین فک ها و دندان ها داشته باشد معمولا از این دستگاه استفاده نمیکند. اما اگر یک کودک یا نوجوانی مشکلات شدید داشته باشد از این وسایل برای کمک به اصلاح موقعیت دندان ها استفاده میشود.

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

این دستگاه برای چیست؟

مهمترین مشکلی که این دستگاه ها برطرف میکنند رفع مشکلات شدید بایت و مال اکلوژن است. از این بین نیز متداولترین مشکلات بایت که با کمک این دستگاه ها برطرف میشوند عبارتند از:

  • اورجت: دندان های پایین روی لب ها قرار میگیرند
  • اوربایت: جلو بودن فک بالا نسبت به فک پایین
  • آندربایت: جلو ببودن فک پایین نسبت به فک بالا
  • کراس بایت: عدم تراز صحیح دندان های بالا و پایین

نکته:

هر زمان که فک و دندانهای بالا و پایین تراز یا در هماهنگی با هم نباشند، به آن مال اکلوژن گفته می شود. و همه موارد فوق در دسته مال اکلوژن ها قرار می گیرند. بعضی اوقات بیمار حتی می تواند چندین مورد از موارد ذکر شده در بالا را داشته باشد. و کاربرد هدگیر ارتودنسی کمک به درمان این مشکلات است.

انواع هدگیر ارتودنسی کدامند؟

به طور کلی ما دو نوع هدگیر داریم:

  1. هدگیر گردنی ارتودنسی با فشار به سمت بالا

هدگیر گردنی ارتودنسی خود متشکل ار دو نوه دستگاه است که با هم ترکیب شده اند. این دستگاه دندان ها و فک ها را به سمت بالا هدایت کرده و آن ها را هماهنگ میکند.

  1. هدگیر با اعمال فشار به سمت عقب

ازاین نوع هدگیرها برای رفع مال اکلوژن کلاس III استفاده میشود. برای مثال برای درمان آندربایت میتوان از این هدگرها استفاده کرد. به این شکل که هدگیر، فک پایین را به عقب هدایت میکند تا هم راستا و هماهنگ با فک بالا قرار بگیرد.

کاربرد هدگیر ارتودنسی چیست؟

این دستگاه ها معمولاً مخصوص کسانی هستند که هنوز هم در حال رشد هستند، یعنی نوجوانان. متخصص ارتودنسی این وسیله را معمولا برای نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال در نظر میگیرد زیرا تا این سن استخوان ها همچنان در حال رشد است و میتواند تحت تاثیر هدیگر تغییر موقعیت دهد.

از آنجایی که دختران رشدشان زودتر از پسران متوقف میشود ممکن است در بازه زمانی زودتری از این دستگاه استفاده کنند. البته برای اینکه متخصص ارتودنسی متوجه شود استخوان ها از رشد افتاده اند یا نه از پرتو های ایکس استفاده میکند. اگر بیمار دیگر رشد نکند یا از رشد افتاده باشد، استفاده از هدگیر ارتودنسی مفید نخواهد بود. بنابراین در صورت لزوم فرزندان خود را پیش از سن ۱۸ ساگی به نزد یک  متخصص ارتودنسی خوب ببرید.

چند نکته در خصوص استفاده از این دستگاه

  • روزانه باید به صورت پشت سر هم حدود ۱۲ تا ۱۴ ساعت از این هدگیرها استفاده کرد.
  • البته اکثر متخصصان ارتودنسی پیشنهاد میدهند که در طول شب از این وسیله استفاده شود. بنابراین می توانید درست بعد از صرف شام آن را درست کنید و هنگام بیدار کردن آن را بردارید.
  • البته اگر مشکل فک شما شدید باشد شاید لازم باشد تا ۲۲ ساعت در روز از آن استفاده کنید.
  • و بسته به نوع و شدت مشکل این امکان وجود دارد که کل پروسه درمان از ۱ تا ۲ سال طول بکشد.
  • برای اینکه بیمار به هدگیر عادت کند متخصص ارتودنسی معمولا به او میگوید که در روز اول ۲ ساعت، روز دوم ۴ ساعت و …. هدگیر را استفاده کند تا بلاخره به روزی ۱۲ تا ۱۴ ساعت برسد.
  • بدیهی است که هنگام خوردن غذا باید هدگیرها را بردارید و بعد از اتمام آن حتما دوباره آن ها را نصب کنید. البته متخصص ارتودنسی تمام دستورالعمل های لازم در خصوص استفاده از آن ها را به شما آموزش خواهد داد.
  • اگر حین استفاده از این دستگاه ها دچار سردرد یا درد مختصر شدید، میتوانید از ایبوپروفن یا استامینوفن جهت تسکین درد استفاده کنید.

هزینه هدگیر ارتودنسی چقدر است؟

حقیقتش را بخواهید عدد دقیقی وجود ندارد که تحت عنوان قیمت و هزینه هدگیر ارتودنسی مطرح کرد. زیرا این هزینه برای هر بیماری متفاوت است. قیمت هدگیر ارتودنسی معمولا به نوع مشکل، طول درمان و نوع هدگیر خریداری شده بستگی دارد.

مراقبت و نگهداری

  • چه بریس و چه هدگیر ارتودنسی داشته باشید شما همچنان باید دهان و دندان های خود را مسواک بزنید. مخصوصا اینکه با وجود هدگیر ممکن است مواد غذایی بیشتری به دندان هایتان متصل شود. تحت هر رایطی ما باید مانع از ماندن مواد غذایی و تشکیل پلاک در بین دندان های خود شوید.
  • حتما به جز مسواک زدن از نخ دندن هم کمک بگیرید. سعی کنید روزانه چندین بار اینکار را انجام دهید
  • و به طور کلی اگر می خواهند یک درمان موفقیت آمیز داشته باشید، به عنوان کسی که تحت درمان ارتودنسی با هدگیر هستید باید با دقت به تمام دستورالعمل ها و نکات لازم که از سوی متخصص ارتودنسی به شما داده میشود عمل کنید

آیا هنوز هم از دستگاه هدگیر ارتودنسی استفاده می شود؟

بله ، ارتودنتیست ها هنوز هم از این دستگاه ها برای درمان مشکلات کودکان استفاده میکنند. اگر غیر از این بود شما اکنون در حال خواندن این مقاله نبودید.  اگر شما یا فرزندتان از اورجت، آندربایت، اوربایت یا کراس بایت هنوز هم میتوانید کاندید مناسبی برای استفاده از هدگیرها باشید.

البته این بدان معنا نیست که اگر یکی از این مشکلات را داشته باشید، حتماً به هدگیر نیاز داشته باشید بلکه در صورت لزوم متخصص ارتودنسی میتواند آن را برای شما تجویز کند. اما در صورت استفاده، نحوه تجویز و توصیه به استفاده از آن بستگی به سن شما، ارتودنتیست و شدت مشکل شما دارد.

آیا ارتودنسی با هدگیر عوارض دارد؟

تاکنون عارضه خاصی در ارتباط با استفاده از این وسیله ارتودنسی گزارش نشده است. هرچند که بروز درد و کمی احساس ناراحتی بخاطر فشار وارد شده به دندان ها در اوایل طبیعی است. با این حال اگر کودک شما در این خصوص دردی تجربه کرد میتوانید با داروهای ضددرد بدون نسخه آن را تسکین دهید.

اگر متخصص ارتودنسی که هدگیر ارتودنسی را نصب کرده شخص با تجربه و مجربی باشد، استفاده از ارتودنسی  با هدگیر کاملا بی خطر و یک روش اثبات شده برای رفع مشکلات شدید بایت است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.