نکاتی برای بالا بردن تاثیر درمان ارتودنسی دندان

نکاتی برای بالا بردن تاثیر درمان ارتودنسی دندان

m.ad ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
ارتودنسی دندان
()

همانطور که می دانید ارتودنسی دندان درمانی مفید برای اصلاح طرح لبخند و صاف شدن دندان ها می باشد. اما طول مدت زمان ارتودنسی دندان ممکن است طولانی شود و این موضوع می تواند برای بسیاری از بزرگسالان آزار دهنده باشد. با اینکه اطرافیان به آنها می گویند که این صبر ارزشش را خواهد داشت، اما متقاضیان برای دیدن نتیجه نهایی شوق زیادی دارند.

خوشبختانه امیدی برای پایان سریع تر و بالا بردن تاثیر درمان ارتودنسی وجود دارد. اگر در اواسط دوره ارتودنسی خود هستید و دوست دارید تا هر چه زودتر این بریس های ارتودنسی از روی دندان هایتان برداشته شود، بهتر است به نکاتی که در این مقاله ذکر شده، توجه کنید.

شروع زودهنگام ارتودنسی دندان

کودکان باید اولین مراجعه به متخصص ارتودنسی را در سن ۷ سالگی انجام دهند تا مشکلات بالقوه فک و دهانشان مشخص شود. بهترین زمان برای شروع مراحل ارتودنسی دندان زمانی است که دندان های اصلی درآمده باشند و این زمان در دختران ۱۰ تا ۱۱ سال و در پسران ۱۳ تا ۱۴ سال می باشد. هر چقدر دندان ها، فک و عضلات صورت کمتر بالغ شده باشند، درمان با سرعت بیشتری پایان می یابد.

ارتودنسی دندان

رژیم غذایی

–        نوع غذای مصرفی

غذاهای چسبناک ممکن است به اجزای ارتودنسی دندان بچسبد و تاثیر ارتودنسی را کاهش دهد. همچنین جویدن غذاهای سفت و چسبنده می تواند موجب خمیده شدن یا شکستن سیم های ارتودنسی شوند. سعی کنید بیشتر از غذاهای نرمی که متخصص ارتودنسی به شما توصیه کرده، استفاده کنید.

–        آماده سازی غذاها

برای قطعه قطعه کردن غذاهای سفت زمان بگذارید. تکه کردن سبزیجات خام، سیب، نان سوخاری و گوشت به اندازه های ریزی که راحت تر قابل خوردن باشند، می تواند از شکسته شدن براکت ها و سیم های ارتودنسی جلوگیری کند. آسیب دیدن بریس های ارتودنسی به معنی عدم کارکرد صحیح آنها است و اصلاح اجزای ارتودنسی زمان بر بوده که همین امر می تواند طول دوره کلی ارتودنسی تان را افزایش دهد.

رعایت بهداشت دهان و دندان

بریس های ارتودنسی زمانی می توانند بهترین عملکرد را داشته باشند که دهان در سلامت کامل قرار داشته باشد. احتمال حرکت لثه های تمیز و سالم بسیار بیشتر بوده و همین امر می تواند طول مدت ارتودنسی را کاهش دهد. از این رو بهتر است فضای بین بریس ها و دندان ها را تمیز و عاری از ماده پلاک نگه دارید. استفاده از نخ دندان و مسواک کردن لثه ها، دهان را سالم تر و تمیز تر نگه می دارد.

عادات غلطی مانند گاز زدن ته مداد یا ناخن خوردن باید پس از نصب بریس های ارتودنسی رها شوند. گاز زدن اجسام سخت ممکن است به براکت ها و سیم های ارتودنسی آسیب وارد کنند.

ارتودنسی دندان

استفاده از الاستیک یا کش ارتودنسی

اگر متخصص ارتودنسی دندان برای افزایش تاثیر ارتودنسی، استفاده از الاستیک ها را نیز توصیه کرده باشد، پس مطمئن شوید که طبق تجویز پزشک از آنها استفاده می کنید. با اینکه عادت به آنها زمان بر بوده و شاید وجود آنها در دهان عجیب به نظر برسد، اما حضور آنها علت مهمی دارد. سعی کنید به غیر از زمان غذا خوردن، همیشه آنها را در دهان قرار دهید. همچنین از بازی کردن و دستکاری آنها بپرهیزید زیرا امکان پاره شدن آن وجود دارد. به همین دلیل بهتر است الاستیک ها را جزئی از زندگی معمول خود قرار دهید. اگر هر روز و طبق موعد مقرر الاستیک ها را روی دندان ها قرار ندهید، قادر به بالا بردن تاثیر درمان ارتودنسی و زیباسازی هر چه سریع تر لبخند خود نخواهید بود.

مراجعه به متخصص ارتودنسی دندان طبق موعد مقرر

پیدا کردن یک وقت خالی از دندانپزشک معمول تان سخت است حال ببینید که وقت گرفتن های مداوم از متخصص ارتودنسی می تواند تا چه حد غیر ممکن باشد. بنابراین بهتر است این مراجعات در اولویت برنامه زندگی تان قرار بگیرد به طوری که هیچ یک از آنها را از دست ندهید. با عدم مراجعه به این ملاقات ها، شما در واقع درمان ارتودنسی تان را هفته ها یا حتی ماه ها عقب انداخته اید. البته ممکن است در برخی موارد موقعیت اورژانسی پیش آید. در اینگونه موارد سعی کنید ملاقات بعدی تان را در اسرع وقت ترتیب دهید، تا از هر گونه تاخیری در روند درمان جلوگیری شود.

درمان های تسریع کننده ارتودنسی دندان

ابزار های درمانی دیگری مانند اکسل دنت هم وجود دارد که می تواند حرکت دندان ها را سرعت بخشد و موجب بالا بردن تاثیر درمان ارتودنسی شود. مناسب بودن روش های تسریع کننده درمان ارتودنسی در جلسه مشاوره تعیین خواهد شد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.