ارتودنسی دندان های ایمپلنت شده

ارتودنسی دندان های ایمپلنت شده

samira ghabeli ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
ارتودنسی کردن دندان های ایمپلنت شده
()

بیمارانی که دارای یک یا چند دندان از دست رفته هستند و همچنین قصد مرتب کردن دندان هایشان را دارند، لازم است هم ارتودنسی و هم ایمپلنت دندان را در برنامه درمانی خود قرار دهند. در چنین مواردی، نیاز بیمار، ترتیب انجام هر یک از این درمان ها را مشخص می کند.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت ها برای جایگزینی دندان هایی که به علت پوسیدگی دندان یا ضربه از دست رفته اند، طراحی شده اند. ایمپلنت شامل یک بخش پیچی تیتیانیومی است که دندانپزشک آن را درون فک قرار می دهد تا جایگزینی برای دندان از دست رفته باشد. وی سپس روکش پروتزی (قسمت قابل مشاهده ی دندان) روی بخش تیتانیومی نصب می کند. این روکش دقیقا عملکرد دندان طبیعی را دارد.

در حقیقت، ایمپلنت های دندان ظاهر و حسی شبیه دندان طبیعی را دارند. حتی ممکن است به مرور زمان فراموش کنید که دندان ایمپلنت شده، جزء دندان های طبیعی تان نمی باشد. از آنجایی که دندان ایمپلنت شده، در میان باقی دندان ها به خوبی استتار می شود (دقیقا به رنگ سایر دندان ها درمی آید) هیچ کس دیگری نیز نمی تواند آن را تشخیص دهد.

ایمپلنت های دندان فواید بسیاری دارند از جمله:

  • ظاهری زیبا
  • بهبود صحبت کردن
  • افزایش راحتی
  • غذاخوردن آسان تر
  • افزایش اعتماد به نفس
  • دوام بالا

نصب ایمپلنت ها کاری تخصصی است. این کار معمولا توسط دندانپزشک، پریودنتیست یا جراح فک و دهان، طی چندین ساعت انجام می گیرد. در اکثر موارد ناحیه ایمپلنت بی حس می شود و نیازی به بیهوشی بیمار نیست. دستیار دندانپزشک چگونگی آماده شدن برای ایمپلنت، و دستورالعمل های مراقبت از آن را به بیمار توضیح می دهد تا از هرگونه عوارض و مشکلی جلوگیری گردد.

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

کاربرد ارتودنسی دندان چیست؟

در صورتی که مشکلات زیر را داشته باشید نیاز است که برای ارتودنسی دندان به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید:

  • افتادن زود هنگام یا دیر هنگام دندان های شیری کودکان؛
  • عادت های غلط برخی از کودکان مانند مکیدن انگشت و …؛
  • اختلال در جویدن یا غذا گرفتن مواد غذایی؛
  • تنفس دهانی؛
  • شلوغی و نامرتبی دندان ها؛
  • جلو زدگی یا عقب رفتگی فک ها؛
  • کجی دندان ها؛
  • اختلال در تکلم؛
  • فاصله بین دندانی؛

آیا ارتودنسی دندان های ایمپلنت شده امکان پذیر است؟

ایمپلنت دندان یکی از موثرترین راه ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته است که به بسیاری از بزرگسالان کمک می کند تا لبخندی کامل داشته باشند. حال اگر بیمار بخواهد پس از ایمپلنت؛ دندان هایش را صاف و مرتب کند چه می شودا؟ آیا ارتودنسی دندان های ایمپلنت شده ممکن است؟

در واقع در برخی موارد ارتودنسی با وجود دندان های ایمپلنت شده کاملا میسر است زیرا این دو درمان در یکدیگر خلل ایجاد نخواهند کرد. مسئله این است که بریس های ارتودنسی قادر به حرکت دادن دندان ایمپلنت شده نیستند زیرا تیتانیوم ایمپلنت به استخوان فک جوش خورده است. بر خلاف دندان های طبیعی که توسط بافت های گوشتی پریودنتال حمایت می شوند، ایمپلنت ها مستقیما در فک مستقر شده اند، به همین دلیل بریس ها نمی توانند آنها را حرکت دهند.

ارتودنسی قبل از ایمپلنت

در صورتی که هم به ارتودنسی و هم به ایمپلنت نیاز دارید، بهتر است قبل از ایمپلنت، دندان هایتان را ارتودنسی کنید. زیرا همانطور که قبل تر گفته شد، ایمپلنت ها نمی توانند مانند دندان طبیعی حرکت کنند.

بسیاری از بیماران به منظور ایجاد فضای کافی برای ایمپلنت و حرکت ریشه های دندان های مجاور به جای صحیحشان به درمان ارتودنسی قبل از ایمپلنت نیاز دارند.

ارتودنسی پس از ایمپلنت

با اینکه ارتودنسی دندان ها قبل از ایمپلنت منطقی تر به نظر می آید، اما اگر دندان های اطراف ایمپلنت، جزء  اهداف ارتودنسی نیستند، می توان پس از ایمپلنت نیز درمان ارتودنسی را انجام داد. به علاوه، اگر دندان ایمپلنت شده باید به عنوان نقطه اتکا برای تقسیم فشار بین دندان های دیگر استفاده شود، بیمار باید قبل از ارتودنسی، درمان ایمپلنت را انجام داده باشد.

با بالا رفتن سن، دندان ها بیشتر به سمت جلوی دهان منحرف شده و موجب شلوغی لبخند و برگشت ارتودنسی می شوند. این ممکن است به مرور زمان موجب لق شدن ایمپلنت شود. اگر ایمپلنت در مقایسه با سایر دندان ها، در موقعیت درستی نصب شده باشد، بریس های ارتودنسی می توانند برای حرکت دادن دندان های دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

اگر ایمپلنت در موقعیت صحیحی قرار نگرفته باشد، پس از اتمام ارتودنسی و صاف شدن دندان ها، از جای خود در خواهد آمد. در این موارد باید تصمیم گیری کنید. شما هم می توانید انتخاب کنید که لبخندی نازیبا داشته باشید، و هم می توانید پس از اتمام ارتودنسی، دوباره ایمپلنت را انجام دهید.

 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.